Genomgripande störning i utvecklingen eller utvecklingsstörning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
Att leva med multipel skleros
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Närvaro!!.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Tvätt och rengöring.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
Där den vanliga pedagogiken inte räcker till!
NEUROPSYKIATRISK COACH
Heléne Stern leg psykolog
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Det pedagogiska perspektivet
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Kommunikation och samspel
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Michael Karlsson leg psykolog
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Dolda funktionsnedsättningar
Skriva noveller.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Mobila Skolteamet Sjöbo
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Bemötande och förhållningsätt
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
EVE MANDRE, SPECIALLÄRARE, FIL.LIC. o FIL.DR. Att leva innanför, men hamna utanför.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Psykologi Introduktion.
Psykiskt funktionsnedsättning
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Helhet och allsidighet
KRUT ATT GE PLATS.
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Genomgripande störning i utvecklingen eller utvecklingsstörning? En föreläsning av Eve Mandre, speciallärare, fil.dr

Vilka personer talar vi om? De som har utvecklingsrelaterade störningar – avvikande utveckling sedan barndomen De finns under rubriken Pervasive Developmental Disorder i diagnosmanualen DSM-IV Vi kallar det neuropsykiatriskt…

Varför så många diagnosticerade? Samhällsförändringar Gamla diagnoser omvärderas Psykiatrisering av bristande/annorlunda funktionsförmågor Nya kunskaper om hjärnans funktion

Funktionsförmåga finns i ett kulturellt och samhälleligt sammanhang funktionsförmågan är bra eller dålig i förhållande till något kognitiva trösklar kan vara höga, dvs. omgivningen är otydlig eller mångtydig

Gårdagens samhälle Hade yttre strukturer och regler Få och tydliga valmöjligheter Skola med katederundervisning Högskola med faktapluggande och tentor Tjänster gavs på betyg och meriter Man följde reglerad befordringsgång

Dagens samhälle Inre strukturer, inre gränser Många valmöjligheter Problemlösande och kunskapssökande skola Personliga kvalifikationer lika viktiga som betyg och meriter Osynliga hierarkier i arbetslivet Få utvägar för den som inte passar in

Annorlunda psykologisk utveckling Vi försöker i allmänhet förstå människor med avvikande beteende utifrån de normalpsykologiska kunskaper vi har Vi utgår från att de flesta människor har ungefär samma sätt att fungera psykologiskt som vi själva En hjärna som processar information på ett annorlunda sätt lär sig annorlunda Annorlunda lärande ger annorlunda världsbild och beteende

Människorna bakom diagnoserna Ingrid: MBD, reaktiv psykos, PTSD, ??? Freja: ouppfostrad/bortskämd, hysteri, en sällsynt form av schizofreni, autism, Tourette Emil: schizofreni, autism? Utvecklingsstörning? Jiri: schizoid personlighetsstörning, paranoid schizofreni, Aspergers syndrom

Varför känns de främmande inom vuxenpsykiatrin? Personlighets- och tankeutveckling utan social dimension ger annorlunda person- lighet med egen omvärldsuppfattning Personer med psykoser och andra psykiatriska diagnoser har haft en period av normal personlighets-och tankeutveckling

Kunskapsbrister Är basala – sådant som ”alla” förväntas veta i vuxen ålder Hög IQ betyder inte att det finns baskunskaper om ”så funkar världen” Hög IQ kan ge en hög självuppfattning trots basala brister i vardagskunskap Bosse

Normalutveckling under förskoleåldern Det nyfödda barnet är socialt från födelseögonblicket Orienterar mot det mänskliga ansiktet och rösten Härmar ansiktsuttryck redan under första levnadsveckan

Gemensam uppmärksamhet Jag ser vad du ser… Jag känner vad du känner… Du och jag har något gemensamt… Så börjar imitationen… Så börjar en kontakt och kommunikation…

Begreppsbildning från ca 8 månader: Barnet läser av andras känslor och reaktioner Begreppen kommer att innehålla känsloaspekter och andras perspektiv Barn som inte kan läsa av andras känslor får en dimension mindre i språk/tankeutvecklingen

1-åringen Är redan socialt skicklig och kan skilja mellan kända personers intressen, reaktionssätt, humor m.m. Övar perspektivbyte Kan förstå enkla principer och generalisera (dock inte medvetet) Börjar lära av egna erfarenheter

2-åringen Försöker härma allt som vuxna och andra barn gör Härmar språket utan att förstå Har gott detaljminne Skapar en världsbild ur detalj som läggs till detalj Börjar lära sig hur världen funkar …

3 åringen VET hur världen funkar, kan själv Den verkliga världen får inte ändras Rutiner är viktiga och får inte ändras Kan börja möblera om verkligheten i leken Börjar kategorisera och förstå helheter och system Orsak och verkan är subjektiva konstruktioner

Början på en inre monolog: Egocentriskt tal bearbetar världen och hjälper tankarna på traven Talet stoppar impulsivitet, skapar inre modeller av verkligheten Inre tal bearbetar, organiserar, planerar Inre tal orienterar mot framtiden

Tanken utvecklas: Från det egna perspektivet till att förstå andras perspektiv Från här och nu till värderade och planerade handlingar Från detalj till helheter Från egna förklaringar till sociala och kulturella

Tänkande i komplex (manus) Konkret och situationsbundet utgår från det egna perspektivet Har subjektiva förklaringar till hur saker fungerar Använder objektiva språkliga begrepp men använder begreppen på ett subjektivt sätt Svårt att ändra sina föreställningar om hur något ”är”

Tänkande i begrepp Förstår att det går att tolka världen ur olika perspektiv Kan tänka om utifrån ny information Kan skapa ny kunskap genom att sätta ihop kunskap från olika källor Omformulerar och uppdaterar sin världsbild genom ny kunskap Kan uppdatera sin självbild utifrån andras bemötande

Att handskas med känslor – en läroprocess Motoriska uttryck är normala tills språket och tanken tar över Känner igen känslor, kopplar ihop med inre tillstånd, hittar känslord – normalt sker det i en dialog Bearbetar känslor genom tankar och språk – kräver en viss mognad hos hjärnan Utbrott/våldsamt beteende är inte alltid aggressiva – de kan vara relaterade till en omogen hjärna

Behandlingen består av lärande och förutsätter: Att det baseras på individens förståelse av omvärlden Är individualiserat – lärande är alltid individuellt Att det inte utgår från metoder för hela diagnosgrupper Att man känner till pedagogiska grundprinciper

Habituering – första steget Blicken vänjer sig… Tanken vänjer sig… Hjärnan konstaterar “det här är inte nytt…jag har sett/gjort det förr” Freja

Betingning Beteendemodifikation som bygger på habituering/betingning som pedagogisk metod Överinlärning Krävs ingen egen insikt Kunskapen kan inte generaliseras Emil, Ingrid

Hjälpmedel Scheman Instruktioner Bilder Tidshjälpmedel

Eriks dagsschema 7.00 Stiga upp Duscha Bädda sängen. 8.00 Frukost 8.30 Morgonsamling 9.00-11.00 PC 11.30 Lunch 13.00-15.00 Bowling eller Gymnastik 17.00 Kvällsmat 19.00 Fika

Duschinstruktioner Lägg smutsiga kläder i tvättkorgen Ställ dig duschen en stund och blöt håret Stäng av vattnet Häll schampo i håret Arbeta med hela händerna i håret 5 minuter Skölj ur schampot noggrant ur håret

Tvätta kläder i tvättmaskin Sortera tvätten: Skilj på mörka och ljusa kläder Lägg kläderna i tvättmaskinen Skilj på 40 och 60 grader Ta rätt mängd tvättmedel och sköljmedel Stäng luckan Starta tvättmaskinen

Kognitiva kanter? En stund 5 minuter Noggrant Häll shampo i håret Torka ordentligt Rena/smutsiga kläder Rätt mängd tvättmedel

Scheman, instruktioner, strukturer Behövs för inlärning Avvecklas en bit i taget när något är inlärt Måste regelbundet utvärderas Leder till automatiserade rutiner som kan bli mer eller mindre självgående

Situationsbundet lärande Inlärning av hela koncept Manus för visst beteende i viss situation Kunskapen kan inte generaliseras Sociala berättelser Seriesamtal Tomas

Lärande genom egna insikter Nya fakta ändrar något i tänkandet Kan skapa och omskapa kunskap Principer kan abstraheras och användas i nya sammanhang på ett medvetet sätt Kan tänka sig möjligheter Självbilden kan uppdateras Kognitiv terapi är möjlig…

Mer att läsa: www.arkiv.certec.lth.se/autism: 1.Från observation till specialpedagogisk design. Pedagogikens möte med psykiatrin (lic.uppsats) 2.Vårdmiljö eller lärandemiljö. Om personer med autism inom vuxenpsykiatrin (doktorsavhandling) Att skapa verkligheter. Pedagogik för det omöjliga. Kan beställas genom evemandre@gmail.com