RAPPORT De obligatoriska kursernas lärandemål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Modell för beskrivning av god praktik
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Gymnasiearbetet p..
NUAK Förnyad förvaltning
De obligatoriska kursernas lärandemål
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Patientens väg genom vården
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
AU Digital samverkan LO Process
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Samordnad individuell plan
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Folktandvården Norrland
Stimulansmedel ”Försöksverksamheter kring de mest sjuka äldre” Förslag om en gemensam ansökan från Vårdsamverkan Fyrbodal med dess samtliga ingående parter.
Exempel på analys och handlingsplan
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Möte beträffande kvalitetsgranskning
W w w. s k a n e. s e / r c c Regionalt cancercentrum syd - ett projekt för hela Södra sjukvårdsregionen! En central uppgift för Regionalt cancercentrum.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Ramverk för patientmedverkan
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans för världens säkraste vård
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Det goda föräldraskapet I samarbete med Örebro Universitet.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Gemensam Folktandvård i Norrland?
PA1201 Projektarbete 100 p.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Studierektorsinformation
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Övergripande ST-studierektor
Nationell och lokal tidplan
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Sfams fortbildningsportal
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Vad är en FQ-grupp?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

RAPPORT De obligatoriska kursernas lärandemål -ett sätt att finna allmänmedicinens kärna?? SFAMs Utbildningsråd Stockholm 130515

En ny målbeskrivning 2008 Delmål - beskrivning av kompetens SOSFS 2008:17 Målbeskrivningar Delmål - beskrivning av kompetens Metoder för lärande Klinisk tjänstgöring Kurs Kursämnen SK-kurs Avgifts-finansierad kurs Lokalt anordnad kurs Auskultation mm. Målbeskrivningar – Ny struktur och terminologi för målbeskrivningar för ST Uppföljning i form av intyg 2

7 obligatoriska (rekommenderade) kurser: Allmänmedicinskt arbetssätt (delmål 3) Förebyggande barnhälsovård(delmål 6) Konsultationskurs (delmål 13) Handledarutbildning (delmål 16) Ledarskapsutbildning (delmål 17) Organisation/ekonomi/styrning (18) Kurs i forskningsmetodik (delmål 19)

Historia: SR möte möte Växjö 2010 SR möte Sundsvall 2011 Utbildningsrådsarbete 2012 Work shop läkarsällskapet april 2013 med SoS KUST SFAM möte Stockholm maj 2013 ??

KUST – Arbetsmodell SoS Ny struktur och terminologi för målbeskrivningar för ST Ragnhild Mogren, Utredare, pedagogisk utvecklare, projektledare för delprojektet Ny struktur och terminologi för målbeskrivningar för ST Jenita Nilsson Projektledare KUST

Kursämnen Från vardera specialiteten krävs ett antal kursämnen, specificerade enligt följande: Namn på kursämnet Syfte och innehåll I vilket syfte bör ST-läkaren läsa kurs inom just detta ämne? Vad bör ämnet innehålla och varför? Kompetensmål för kursämnet Ett antal mål som med hjälp av aktiva verb beskriver den kompetens ST-läkaren förväntas ha uppnått efter genomgången kurs i ämnet. Målen ska ange vad ST-läkaren ska kunna göra efter avslutat kurs: ”Efter genomgången kurs i ämnet ska ST-läkaren kunna …”. ”Rekommenderat” eller ”övrigt” kursämne När i utbildningen? Tidigt? Mitten? Sent? Delmål som kurs i ämnet svarar mot Ange nummer på delmål (kan vara flera)

Definiera kursämnen – arbetsgång kursämnen, utifrån: när i utbildningen ”rekommenderat” eller ”övrigt” delmål syfte och innehåll Identifiera kompetens- mål för specialiteten Definiera kursämnen I ämnesspecifika kompetensmål Formulera kursämnen Stämma av med delmålen för specialiteten

Bakgrund Projektet påbörjades 2012. Utveckling av nuvarande systemstruktur för kurser under ST - från utbudstyrt till behovsstyrt. LOU (lagen om upphandling) ställer nya krav – ”vända på steken”.

Projektets syfte Utveckla en struktur för kurser under ST som ska verka för ett mer behovsstyrt utbud av kurser. Behov som baseras på: efterfrågad kompetens av ST-läkare i enlighet med SOSFS 2008:17 efterfrågan av antalet kursplatser fördelat per ämnesområde En struktur som är hållbar över tid och som verkar för en rättvis och ändamålsenlig fördelning av de statliga medlen.

Önskvärda effekter Öka möjligheterna för ST-läkare att gå ”rätt kurs vid rätt tillfälle”. Förenkla processen för kursgivare att skicka in relevanta anbud till Socialstyrelsen genom tydliga avropsförfrågningar. En bättre matchning mellan de anbud som beviljas anslag och vad som efterfrågas inom ST-utbildningen genom tydliga avropsförfrågningar. 10

Projektorganisation Projektgrupp Expertgrupper- tex SR,ST…HÄR ÄR VI NU Medicinskt sakkunniga Expertgrupp 1 Expertgrupp 2 Expertgrupp 3 … Referensgrupper Referensgrupp 1 Referensgrupp 2 Beslutsfattande/granskande grupp Expertgrupper- tex SR,ST…HÄR ÄR VI NU Projektgrupp Projektledare Pedagogisk utvecklare Samordnare Medicinsk sakkunnig Juridisk sakkunnig SR, ST, SKL??? VInkomma med synpunkter på framtaget innehåll i relation till ST-läkarens kliniska vardag och befintliga utbildningsmiljö. En slutlig bedömning av kursämnenas riktighet i relation till SOSFS 2008:17 och kursämnenas utformning i relation till LOU genomförs av en intern arbetsgrupp på Socialstyrelsen bestående av medicinskt sakkunniga samt juridiskt sakkunniga. 11

Expert Kriterier för att anlitas som medicinsk sakkunnig i en expertgrupp: Kliniskt aktiv inom området utan att själv ha för avsikt att svara på avropsförfrågningar gällande kurser under ST eller i syfte att biträda någon som har för avsikt att svara på avropsförfrågningar gällande kurser under ST och … involverad i utbildningsfrågor inom avsedd specialitet, t.ex. studierektor eller medlem i specialitets utbildningsutskott/-kommitté, eller … tillhör gruppen ”slutanvändare”, d.v.s. är under utbildning inom avsedd specialitet. 12

Övergripande plan Planering Sammansättning av grupper Resursplanering Metodutveckling med pilotgrupper Kommunikationsplan för kontinuerliga informationskanaler för berörda aktörer Genomförande Workshops genomförs med hjälp av konsulter Implementering Juridisk och medicinsk sakkunnig bedömning av ämnen Implementeringsplan i upphandlingsprocess Implementeringsplan i den kontinuerliga kursadministrativa arbetsprocessen Utarbeta samarbets-former med externa parter Etablera kommunikationskanal för berörda aktörer Avslut Överlämning till uppföljningsprojekt Effektutvärderingsplan Slutrapport 13

Resultat av vår work shop på läkarsällskapet 17-18 april 2013 Preliminär skrivelse vad avser lärandemål: Allmänmedicinskt arbetssätt Konsultationsprocessen

Förslag efter work shop SFAM möte Stockholm 2013 Kompetensmål: Att leva med osäkerhet Tid som arbetsredskap Expektans

Att leva med osäkerhet: Kunna reflektera utifrån ett patientfall – för och emot olika behandlingsalternativ och motivera sitt val samt att förutse möjliga konsekvenser Kunna analysera en klinisk situation med oklar symptombild Värdera varierande symptom Bedöma farlighet Kunna förklara hur det ingår i den allmänmedicinska grundförutsättningen och där kunna åtskilja osäkerhetsfaktorer från okunskap

Expektans: Att analysera och beskriva expektans som arbetsmetod Att förklara expektansens konsekvenser

Kontinuitet: Att beskriva kontinuitet i olika dimensioner , samma läkare många gånger, samma team eller mottagning, uppföljning och behandling, vårdkedjesamordnare, personkännedom Att använda tid som lärandemetod över naturalförlopp Att beskriva ett ”här och nu” lärande utifrån en vanlig arbetsdag och identifiera och beskriva sin lärandeprocess (kan vara en skriftlig examensuppgift!)

Upprepade möten med KUST hösten 2013 men utvidgat Utbildningsråd Hur går vi vidare?? Upprepade möten med KUST hösten 2013 men utvidgat Utbildningsråd

Känner du någon som BORDE vara med??? VILL DU VARA MED?? Känner du någon som BORDE vara med???

SFAM/Utbildningsrådet –synpunkter till SoS/KUST Vill behålla möjligheten till lokala kurser gärna med central finansiering Vill ge ”gamla” goda kursgivare en möjlighet att ”formulera” och komplettera sina kurser på ett sätt så de fyller givna normer Vill förbereda för en anpassning till Bologna fullt ut med examinationsformer och poängsättning.

Bättre kurser för alla!! CHARLOTTE HEDBERG EVA DE FINE LICHT HELENA SCHILD TOSSMAN FÖR SFAMS UTBILDNINGSRÅD MAJ 2013