70 % av alla förändringsprojekt fallerar…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Västra Götalandsregionen äger och driver…
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
En reviderad läroplan för förskolan
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Patric Elmén
Förra måndagen gick vi igenom:
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Riktlinjer för presentationer
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kommunikationsplanens delar
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
i kommuner, landsting/regioner
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Utvärdering Övning 2 GSS/GGI Övning 8 maj. Mål med övningen  Träna samverkan i en gränstrakt  Lösa problem tillsammans över gränsen  Juridiska spörsmål.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Tillsammans.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Medarbetarundersökning 2012
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Kommunikationsplan för ----
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Kommunikation vid förändring
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Förändring i organisationer
Förändringsarbete.
[Förbättringsprojekt]
Spridning av säkrare praxis
Förhållningssätten.
Gnosjö kommuns styrmodell
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

70 % av alla förändringsprojekt fallerar… Varför?

Bidragande orsaker till lyckade förändringsprojekt Hög krismedvetenhet i organisationen När de ansvariga ledarna tar ansvar för och engagerar sig i förändringen (även på längre sikt) När förändringen innebär snabba synliga förbättringar När förändringsprocessen ”hålls vid liv” ända tills att förändringen är genomförd När kommunikationen fungerar på ett genomtänkt och strukturerat sätt – externt, internt, centralt, lokalt, i linjen

Alla reagerar i förändringar Reaktion Detta berör inte mig så varför bry sig! Förnekelse Uppslutning ”Let’s go!” Ni har tagit helt fel och har inte fattat något om vad vi gör. Ilska Omställning Sätter nya mål Oro Förhandling ”What’s in it for me (and all of us) ?” Hur ser framtiden ut? Får jag behålla mitt jobb? Apati Acceptans OK, nu är det som det är. Vi får göra det bästa av situationen. Jag orkar inte engagera mig och jag kan ändå inte påverka något. Sorg Det är förfärligt att vi inte får fortsätta som förr. Har vi verkligen varit så dåliga? Tid Chockfas Reaktionsfas Bearbetningsfas Nyorienteringsfas

Alla reagerar – men inte samtidigt Lednings-gruppen Reaktion Mellanchefer Övriga medarbetare Tid

Kommunikation i olika faser Utrymme för reaktioner och kritik Argument för och emot Upprepa varför och vad När och hur Skapa dialog Reaktion Återkoppling Bekräftelse Goda exempel Lärdomar Enkla och tydliga budskap Varför och vad Muntlig och skriftlig Tid Chockfas Reaktionsfas Bearbetningsfas Nyorienteringsfas

Medarbetarnas viktigaste frågor

”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place” George Bernard Shaw, 1856-1950

Utgå från att du skattar att de i din grupp fördelar sig så här: För och emot: 20-60-20 regeln Utgå från att du skattar att de i din grupp fördelar sig så här: 20% är för förändringen 60% är neutrala 20% är emot

För och emot Lojala positiva Ambassadörer Ointresserade Skeptiker Förståelse Låg Hög Lojala positiva Ambassadörer Hög Acceptans Låg Ointresserade Skeptiker

Olika faser – olika kommunikationsbehov Förändringsprocessen och chefens olika uppdrag kan delas in i fyra faser: Insäljningsfasen Startfasen Drivningsfasen Avslutningsfasen Här “säljer du in” förändringen till medarbetarna. Här förbereder du och drar igång förändringsarbetet. Här skapar du handling och håller energin uppe under förändringen. Här upphör alla aktiviteter och du markerar att det nya hädanefter ska tillämpas i arbetet.

Modell för att formulera budskap Delbudskap Orsaker?/Varför? Konsekvenser? Huvudbudskap Delbudskap Delbudskap

Kommunikationssystem

Struktur på kommunikation SYFTE KANAL ANSATS MÅLGRUPP HUVUDBUDSKAP

Planera din kommunikation Utvärdering Hur ska du mäta effekterna av din plan? 1. Mål och budskap Vad vill du uppnå? Vad vill du förändra? Vad vill du säga? Vilka argument finns? 6. Kostnad Tänk igenom vilka resurser du har i tid, pengar och personal. Målgrupp Vem vill du nå? Vilka är målgruppens behov, attityder och önskemål? 5. Ansvar Vem genomför vad? 3. Aktivitet och kanal Vilka aktiviteter ska göras och var ska budskapet gå ut? 4. Tidpunkt När ska aktiviteterna genomföras och när ska de vara klara? 15

Kommunikationssystem Kommunikationssystem Ett kommunikationssystem består av: Kommunikationssystem Kommunikationssystem VEM (aktörer): HUR (kanaler): VAD (budskap): Möten Linjen Intranät Personaltidning Nyhetsbrev E-post, sms Telefon… Operativa Feedback Sociala Nyhets- och lägesorienterade Strategiska Värderelaterade… Ledning Chefer Medarbetare Facket Medborgare Press/media…

Skillnaden i att kasta en sten eller en fågel Källa: Paul Plsek