Lärarhögskolan vid Umeå universitet ___

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Gymnasiearbetet p..
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Högskoleförberedelse
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Informationsmöte Meritportfölj för samverkan, kl Samordnare Mats Reinhold, externa relationer, informerar om förslaget Synpunkter.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
VFU.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar
UK Information och möte 24 september Program informationsdelen 1.Villkor kring uppdragsutbildning. Arne Hallgren, Ladok 2.Möjligheter i bokningssystemet.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Nämndplan 2015.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Välkommen till studentdagen 2016
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Universitetsgemensam IT
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lärarhögskolan vid Umeå universitet ___ Disposition Lärarhögskolan vid Umeå universitet ___ Organisation Samverkan med SU Kvalitetsarbete Beställarmodell Lärarhögskolan

Organisation Lärarhögskolan Universitetsledning, Umeå universitet Lärarhögskolans styrelse Organisation Rektor vid Lärarhögskolan vid Umeå universitet Lärarhögskolan vid Umeå universitet (Centrumbildning) Lärarhögskolans kansli Lärarutbildningsråd med representanter från programråden Lärarutbildningsråd med representanter från programråden Forskningskommitté Programråd Förskollärare Programråd Förskollärare Programråd Grundlärare Programråd Grundlärare Programråd Ämneslärare KPU Yrkeslärare Programråd Ämneslärare KPU Yrkeslärare Programråd SYV Programråd SYV Programråd Speciallärare Specialped. Programråd Speciallärare Specialped. Institutioner vid Umeå universitet Lärarhögskolan

Viktiga dokument http://www.use.umu.se/om-lararhogskolan/organisation/styrelse/ Fördjupning Lärarhögskolan

De fem programrådens uppgifter och ansvar Programråden ska ansvara för både 2001 och 2011 års lärarprogram, • ansvara för samordning, kontinuitet och progression av programmets/inriktningens hela innehåll, • ta initiativ till utveckling och förbättring av programmet, • bereda beslut om utbildningsuppdrag, • tillstyrka förslag till nya kurser och revision av befintliga kurser som ingår i programmet, • genomföra uppföljningar och lämna årlig verksamhetsberättelse för programmet samt • ansvara för att beslut i LH:s styrelse genomförs i programmet. De fem programrådens uppgifter och ansvar Organisation Lärarhögskolan

Ordförande/Programansvarig Har särskilt ansvar i rådet och ska; vara programrådets ordförande, samverka med kansliets utbildningsledare, upprätthålla goda kontakter med såväl studerande på programmet som med de institutioner som är involverade i programmet, en gång per termin gå igenom föregående termins kursvärderingar och tillsammans med representanter för studenterna och presentera resultaten i programrådet Organisation Lärarhögskolan

Vidare… Det står programråden fritt att organisera verksamheten så att avnämarrepresentanterna, om sådana ingår, endast deltar vid särskilda tillfällen. Det står även programråden fritt att adjungera interna eller externa ledamöter till sammanträden i den omfattning man finner önskvärt. Programrådens sammanträden noteras i form av minnesanteckningar. Dessa läggs därefter ut på Lärarhögskolans webb via kansliets informatör. Organisation

Organisation Programrådet för förskollärarprogrammet Namn Institution Programansvarig: Kenneth Ekström Organisation Namn Institution Fakultet Helena Näs, univ.lektor NMD Tek. nat. Brittmari Bohm, univ.adj. Anna Lindqvist,univ.lektor Estetiska inst. Hum. fak. Christian Waldman, bitr. univ.lektor Inst. för språkstudier Kennets Ekström, univ.lektor TUV Sam.fak. Ewa Gruffman Cruse, univ.adj. Anna Nilsson Hugo, sudentrepresentant UMPE Catharina Nilsson, studentrepresentant Extern representant Skolan Lärarhögskolan

Organisation Programrådet för grundlärarprogrammet Namn Institution Programansvarig: Gun Lundberg Organisation Namn Institution Fakultet Olle Söderström, univ.lektor EMG Tek. nat. Brittmari Bohm, univ.adj. NMD Gun Lundberg,univ.lektor Inst. för språkstudier Hum. fak. Manfred Scheid, univ.lektor Estetiska inst. Monica Diehl, univ.adj. Pedagogiska inst. Sam.fak. Erik Domellöf, univ.lektor Inst. för psykologi Rebecka Fahlestål, studentrespresentant UMPE Ida Wallin, Extern representant Skolan Lärarhögskolan

Programrådet för ämneslärarprogrammet (Inkl Programrådet för ämneslärarprogrammet (Inkl. KPU + Yrkeslärarprogrammet) Programansvarig: Erik Sturesson Organisation Namn Institution Fakultet Olof Johansson, univ.adj. Inst. för matematik och matematisk statistik Tek. nat. Erik Sturesson, univ.adj. NMD Svante Karlsson, bitr. univ.lektor Inst. för geografi och ekon. historia Sam.fak. Katarina Roos, univ.lektor Statsvetenskapliga inst. Martin Hårdstedt, prof. Inst. för Idé och samhällsstudier. Hum. fak. Ingela Valfridsson, univ.adj. Inst. för språkstudier Anders Eriksson, studentrepresentant UMPE Christopher Nilhzon, Extern representant Skolan Lärarhögskolan

Organisation Programrådet för studie och yrkesvägledarprogrammet Programansvarig: Svea-Maria Kuoppa Namn Institution Fakultet Mikael Winberg, univ.lektor NMD Tek. nat. Svea-Maria Kuoppa, univ.lektor TUV Sam.fak. Sten Markgren, univ.lektor Statsvetenskapliga inst. Cecilia Stigedahl, univ.adj. Anna-Britta Wilhelmsson, univ.adj Pedagogiska inst. Sam.fak Christoffer Bergman, studentrepresentant UMPE Joakim Skogsberg, studentrepresentant Extern representant Skolan Lärarhögskolan

Organisation Programrådet för specialpedagogik och speciallärare Namn Programansvarig: Lili-Ann Kling Organisation Namn Institution Fakultet Lili-Ann Kling, univ.lektor NMD Tek. nat. Eva Silfver, univ.lektor Carina Hjelmér,univ.adj. (doktorand) TUV Sam.fak. Karin Söderberg, univ.adj Pedagogiska inst. Maria Levlin, doktorand Inst. för språkstudier Hum. fak. Ingmarie Mellenius, univ.lektor Christoffer Bergman, studentrepresentant UMPE Extern representant Skolan Lärarhögskolan

Organisation Lärarutbildningsrådets ansvar för informations- och erfarenhetsutbyte inom lärarutbildningen samt med uppgift att för styrelses och rektors räkning bereda icke programspecifika eller övergripande programgemensamma utbildningsfrågor inom LH:s ansvarsområde. I rådet ingår • Ordförande • Rektor eller biträdande rektor • Samtliga programansvariga • En till två (1-2) studeranderepresentanter Organisation

Organisation Forskningskommitténs ansvar Att bereda forskningsfrågor inom Lärarhögskolan vid Umeå universitets ansvarsområde. Organisation Ledamöter i forskningskommittén Ordförande: Namn Institution Fakultet Olof Johansson, prof. Statsvetenskapliga inst. Sam.fak. Åke Olofsson, prof. Inst. för psykologi Lisbeth Lundahl, prof. TUV Karin Sporre, prof. Pedagogiska inst. Janet Enever, prof. Inst. för språkstudier Hum.fak. Anna Larsson, doc. Inst. för idé och samhällsstudier Daniel Lindmark, prof. Torulf Palm, doc. NMD Tek.nat. Christina Ottander, univ.lektor Lärarhögskolan

KVALITETSARBETET INOM LÄRARHÖGSKOLAN Kvalitet är ett svårgripbart, flerdimensionellt och mångtydigt begrepp • Olika personer menar olika saker när de talar om kvalitet • Det är svårt att formulera vad man själv menar med kvalitet • Det är ofta oklart vad andra menar • I stor utsträckning är man omedveten om de faktiska skillnaderna mellan hur individer uppfattar kvalitet. Birgitta Giertz (2000) Kvalitetsarbete Lärarhögskolan

Kvalitet är graden av måluppfyllelse i examensbeskrivningarna Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Högskolelagen, högskoleförordningen (bilaga 2- 4), lärosätenas lokala mål samt Studenternas och alumners erfarenheter Rapport 2012:4R HSV Kvalitetsarbete Lärarhögskolan

Kvalitetsarbete Hösten 2012 VB från programråden Hösten 2013 HSV Kvalitets- utvärdering SYV och Spec. Hösten 2013 VB från programråden Våren 2014 Uppföljning Lärarhögskolan vid UmU Centrumbildning Hösten 2014 ? Kvalitetsarbete Lärarhögskolan

Samverkan med SU Samverkan med SU Varför? Förbättra och utveckla kvaliteten på lärarutbildningar vid Stockholms universitet och Umeå universitet Hur? Tre delprojekt Peer review Projekttid våren 2012 – juni 2014(?) Respektive delprojekt utvärderas och följs upp löpande, ex i mitten och i slutet av respektive delprojekt. Projektet som helhet utvärderas i maj 2014 Samverkan med SU Lärarhögskolan

Samverkan med SU Styrgrupp Projektledare & bitr projektledare Delprojekt A Självständiga arbeten Delprojektledare & Bitr delprojektledare 5 granskare (examinatorer/handledare) Delprojekt B UK? Personal vid berörda inst Delprojekt C Vfu? Delprojektledare Samverkan med SU

Självständiga arbeten Delprojekt A Självständiga arbeten Syftet är att bedöma kvaliteten på självständiga arbeten utifrån ett antal givna kvalitetsaspekter. Syftet är även att identifiera styrkor och svagheter i processer och förutsättningar kring arbetena för att bidra till kvaliteten på de självständiga arbetena höjs. Prel tidsplan våren 2012 – februari 2013 för examen mot tidigare år Ytterligare arbeten för fler examina kan ingå under projekttiden om så önskas Samverkan med SU

Delprojekt B Den Utbildningsvetenskapliga kärnan Syftet är att bedöma den ”utbildningsvetenskapliga kärnan” vid SU respektive UmU mot bakgrund av ett antal kvalitetsaspekter; exempelvis examensmål, lärandemål, progression och examination. Syftet är även att identifiera styrkor och svagheter i processer och förutsättningar kring kärnan vilket förhoppningsvis kan bidra till att kvaliteten på kärnan höjs. Prel tidsplan sept 2012 – våren 2013 Samverkan med SU

Förutsättningar för verksamhetsförlagd utbildning Delprojekt C Förutsättningar för verksamhetsförlagd utbildning Syftet är att bedöma examinationen av VFU:n för ämneslärare med inriktning mot gymnasiet och ev. med speciellt fokus på studenter med studiestöd. (En specifik fråga är: "Håller VFU-rapporten som ett stöd för en rättssäker bedömning"?) Prel tidsplan Sept 2012 – vt 2013 Samverkan med SU

BESTÄLLARMODELL Utgångspunkt För att säkerställa att de utbildningar för vilka Lärarhögskolan vid Umeå universitet ansvarar är nationellt konkurrenskraftiga och håller högsta möjliga kvalitet, utgör ett optimalt nyttjande av universitetets samlade kompetens en avgörande faktor. Inför fördelning av utbildningsuppdrag inom lärarutbildningen tillämpas därför en beställarmodell. Beställarmodell Lärarhögskolan

Beställarmodell Allmänna riktlinjer ansvarsområden i beställarmodellens olika delar ska vara tydligt definierade och avgränsade i förhållande till varandra (beställning-sammanställning-beredning-beslut-uppföljning) beställningar ska genomföras enligt en av Lärarhögskolans styrelse fastställd beställarplan de uppdrag som beställningen avser ska omfatta en tidsperiod som ger rimliga planeringsförutsättningar för uppdragstagaren den planerade beställningsmodellen ska aviseras i samband med att en ny beställningsomgång initieras beställningar ska avse kurser, inte hela program Beställarmodell Lärarhögskolan

BESTÄLLARMODELL Beställarmodell Beställningsplan Utvecklingsarbete Förslagsställning Beredning Bedömning Beslut Beställarmodell Uppföljning Utvärdering Lärarhögskolan

Beställarplan Beställarmodell Lärarhögskolan Samtliga lärarprogram start Kurser och starttermin Start för beställnings­­ process Tidpunkt för beslut Samtliga lärarprogram HT 2014 UK I och VFU I samtliga. UK 1 + VFU I för Kompletterande pedagogisk utbildning och Yrkeslärar­programmet VT 2013 HT 2013 Förskollärar­ programmet Huvudämnen och huvudämnes­anknutna kurser, UK II+III och VFU II+III Grundlärare F-3 HT 2015 VT 2014 Åk 4-6 Fritidshem Ämneslärare Åk 7-9 Gymnasieskolan Kompletterande pedagogisk utbildning VT 2015 UK II och III, VFU Yrkeslärar­ Studie- och yrkesvägledarprogrammet Kurser inom termin 1-6 HT 2012 VT2013 Specialpedagog­ Kurser inom termin 1-3 VT 2012 Speciallärar- Beställarmodell Beställarplan Lärarhögskolan

Beställarmodell Beställningar kan genomföras på två sätt: I de fall där kravspecifikationen för en kurs (exv inom ämnesstudier) tydligt och utan konkurrens går att hänföra till en institutions kunskapsområde görs beställningen direkt till sådan institution. I mångvetenskapliga kurser eller för kurser vars kravspecifikation inte entydigt går att föra till bestämd institution ska beställning riktas till Umeå universitet i dess helhet så att potentiella uppdragstagare själva kan identifiera sig. Beställarmodell Lärarhögskolan

Beställarmodell Samt… Oavsett typ av beställning ska samverkan mellan institutioner och över fakultetsgränser tydligt skrivas fram för att påvisa nyttjandet av ”universitetets samlade kompetens”. Efter genomförda kursuppdrag följer en systematisk, successiv och djupgående uppföljning. I de fall erhållna utbildningsuppdrag inte genomförs på det sätt som överenskommits omprövas uppdraget. Lärarhögskolan

Sammanfattning - beställningsmodellens kedja och aktörer Kravspecifikation och tidsplan för beställning Beställning Utarbetande av förslag Beredning av inkomna förslag Beslut om beställning Beställarmodell Lärarhögskolan

Frågor/synpunkter att diskutera i programråden Diskutera underlaget till förenklad beställarmodell – synpunkter och förslag på inriktningsbeslutet. Portfolio/IUP – hur förhåller vi oss?   Lärarhögskolan