Transportstyrelsens marknadsövervakning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Enhetschef Fastighetsutveckling
Ekonomiska system.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Etablering av verksamhet på järnvägsmarknaden
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Regionalt cancercentrum väst
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Funktionshinderspolitiken
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Välkomna till en dag om eArkiv
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
OECD Territorial Review of Sweden
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Pilotlän för grön utveckling
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Transportstyrelsens marknadsövervakning Heléne Jarefors, enhetschef Marknadstillsyn och marknadsövervakning

Bakgrund Myndigheten har i uppdrag att årligen sammanställa och avrapportera hur transportmarknaden utvecklas Föreslå åtgärder för att främja en effektiv konkurrens.

Varför marknadsövervakning? Det framgår av TS instruktion Uppdrag i regleringsbrev för 2011 och 2012 Uttalade förväntningar från departement och styrelse Utgör ett underlag för TS interna resursplanering

Arbetsgrupp Teoridiskussioner Skrivmall Utkast Workshop Genomförande Arbetsgrupp Teoridiskussioner Utkast Workshop Skrivmall Staffans synpunkter Vad är en relevant marknad!? Workshopen diskuterade teori och praktik, bla Staffans synpunkter på tidigare utkast Tid för avrapportering flyttades fram.

Rapportstruktur Varför begreppet liberalisering? Teori marknadsanalys Marknadsmisslyckanden Regleringsmisslyckanden Etc Transportslag Godstransporter Kollektivtrafik Trafikslag Persontrafik på jvg Lokal flygtrafiktjänst Hamnar Fordonsbesiktning Taxi Varför begreppet liberalisering? Förklara mallen: förutsättningar, utveckling under året, intentionen med liberaliseringen. Indikatorer: pris och kvalitet, produktion och produktivitet, företagsutveckling, TPM och regelefterlevnad. Vi hade även med lönsamhet, men strök det i ett sent stadium. Spåren av detta syns i rapporten.

Trafikslagsövergripande marknader Godstransporter på land, till sjöss och i luften Liten konkurrens mellan trafikslag på godssidan TS bör utreda hur vi i vår verksamhet kan garantera likartade förutsättningar för inte bara företag utan även trafikslag Kollektivtrafik Än så länge låg konkurrens på vad gäller lokal- och regional trafik. Interregional trafik betydligt bättre. TS ska särskilt följa tillgången till bytespunkter, förekomsten av ev. undanträngning av kommersiell trafik samt ev. utveckling av gemensamma boknings- och betalningssystem Berätta om syftet med liberaliseringen av kollektivtrafik. Nyligen gjord och reslutat är tidiga.

Järnvägsmarknaden Långväga persontransporter Fler aktörer Ökning av utbud, kvalitet, service Produktivitetsökning (personkm, platskm) Godstransporter Ökad produktivitet (fler tonkm med färre anställda och färre vagnar) Ökad effektivitet (lägre priser trots höjda banavgifter) Slutsatser Konkurrensen förbättras men SJ och Green Cargo dominerar Kapacitetstilldelningsprocessen skapar konflikter Svårigheter i mätbarhet finns Mats och Heléne kommer att dra detta strax. Syftet med liberaliseringen. Konkurrenshinder: brist på rullande materiel, mer? Mätbarhet: statistik på pris och punktlighet

Luftfartsmarknaden Lokal flygtrafiktjänst Konkurrens utvecklas men få leverantörer Liten marknad som gynnas av gemensam upphandling Ersättningsmodellen utgör etableringshinder Inrikesflyg Färre operatörer men utländska flygbolag träder in på marknaden Utvecklingen ställer krav på en anpassad marknadsövervakning Lokal flygtrafiktjänst. Liberaliserades 2010, flpl kan nu upphandla själva. Ny marknad. Få leverantörer: LFV och ACR. Tre är certifierade. Troligt intresse från utländska företag om det sker större upphandlingar. Ersättningsmodellen: leverantörer måste ha viss likviditet. Inrikesflyg: Tillgången till information om tillståndshavaren försvåras och finns hos annan utländsk myndighet. Inte kontroll över info, inte heller praktisk möjlighet att utöva samma tillsyn.

Sjöfart Utflaggningen fortsätter vilket ställer krav på TS vad gäller uppföljning och resursplanering Hamnar bör analyseras ur ett konkurrensperspektiv Monopolet på öppensjölotsning kan liberaliseras, vilket skapar en ny marknad En ny nationell strategi för svensk sjöfart Arbetet med marknadsövervakning på sjöfart är under uppbyggnad. Strukturen skiljer sig åt. Detta är mer av en inventering. Slutsatserna hamnar mer om vad TS bör lägga kraft på framöver. Hur påverkar utflaggningen den internationella konkurrenskraften? Hamnar. Utgör potentiellt en monopolsituation, kunskapen behöver förbättras. Hamnavgifterna behöver ses över. Lotsverksamhet. SOU föreslog öppning men än har inget hänt. En eventuell öppning ställer krav på TS Nationell strategi: ökad delegering av tillsyn, regelförenklingar, etc. Ställer krav på TS.

Vägtrafik Fordonsbesiktning Taxi Konkurrensen ökar, men långsamt Tillgängligheten förbättras, främst i storstad Interna konkurrens-befrämjande åtgärder föreslås, bl.a. förbättrad webbrapporteringsverktyg. Taxi Tillgängligheten har ökat men priserna stigit Regelefterlevnaden tycks vara god, men mer och bättre data behövs Strategi för marknadsövervakning bör utvecklas i samverkan med andra myndigheter Besiktning. Liberaliserades 2010. Ny marknad och tidigt att dra slutsatser. AB Svensk Bilprovning har en dominerande ställning och redan genomförda investeringar. Prisnivån oförändrad, men korssubventionering kan misstänkas. Inga stationer har lagts ner. Nya har öppnats i tätorter. Taxi. Liberaliserades 1990. Relativt små inträdeskostnader. Konsolidering, fler bilar men färre företag. Fler taxibilar, men högre priser. Kvaliteten har troligen förbättrats (kortade väntetider). Data behöver kompletteras med info från andra myndigheter.

Tidplan och fortsatt arbete Rapportutkast är föredraget för TS styrelse. Fastställelse i juni och därefter publicering. Årligt återkommande rapport.