Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Fem goda vänner på äventyr De fem goda vännerna träffades varje dag och hittade på nya bus. Den här dagen hade myggan en idé. ”Jag vet, vi flyger till.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Svenska som andraspråk
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Pronomen.
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
Högtidstal Retorik.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Eller formativt lärande…
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Elizabeth Odalen Bjord
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Marcus berättar lite om sig själv
Flickors psykiska ohälsa
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
DEN MAGISKA DÖRREN.
Strukturerad intervjumetodik
Den magiska dörren.
En guide för arbeten i SO
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Diskussionstillfälle 4
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Exempel på skriftligt omdöme
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Presentationens avskrift:

Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!

Kreativitet behöver återhämtning! Kreativitet handlar mycket om att se saker från andra håll, tänka i nya baner och kombinera olika kunskaper för att hitta nya lösningar Källa: Orka vara ledig. M.Persson, J. Sörbrand

Att undervisa! - Två modeller Trailer-undervisning Fas I. Läraren: skriver, ritar, visar, frågar, förklarar.. Eleven: lyssnar, skriver av, tittar, svarar, frågar, kopplar bort …… Fas II. Läraren: hjälper, visar, handleder, lotsar, räknar i elevens block …. Eleven: löser uppgifter, räknar, frågar kamrat eller läraren, pratar om annat …

”Det är mycket som ni inte förstår när lärare undervisar från tavlan. Men ingen avbryter och frågar. Varför är det så? Elev: ”det är alltid så – det är mycket man inte förstår – man blir van – men man vet att man nog kommer att fatta när man äntligen får räkna i boken det brukar klarna då – ibland – men inte alltid – då tycker man matte är hopplöst …….. Förutsättning: En trevlig person som själv kan lösa uppgifterna och visa för eleverna hor hon/han tänker och en bra lärobok … Tänk att dom kan ersätta dej och mej med en student !!!!!!

”Lärar-regisserat lärande” Fas I: Läraren: Berättar – vad, hur och varför, formulerar uppgiften, organiserar och instruerar Fas II: Eleven: arbetar i par eller 4-grupp, löser uppgiften gemensamt, redovisar i grupp, skriver redovisningen/lösningen individuellt Läraren: observerar, lyssnar, stödjer, uppmuntrar, ställer motfrågor, har ett positiv kroppsspråk Fas III: Elever + Lärare: redovisar, sammanfattar, diskuterar resultat och ev. alternativa lösningsförslag Förutsättningar: en kvalifcerad, kompetent lärare som regisserar för lärande – en sån som Du Uppgifter som ger eleverna möjligheter att tillsammans se, upptäcka, inse och förstå hur ….

Att spåra! Den tveklöst mest avgörande lustupplevelsen under min skoltid var en skidutflykt i skogen utanför Lövstaskolan i Luleå. Det hade fallit tjock nysnö. Solen gnistrade mot drivorna. Klassen står uppställd med vantar, stavar, bindningar, luvor. Då säger läraren: ”Idag ska vi lägga upp ett spår. Vi ska ta oss på ett led efter varandra genom skogen till järnvägsviadukten. Den som åker först kallas spårare. Han bestämmer hur spåret ska löpa. Vi andra följer efter.” Jag sänkte mitt huvud i missmod. Den högfärdige lärarjäveln skulle åter igen tvinga oss att följa hans spår. Jag såg en tröstlös tristess framför mig. Då vänder sig plötsligt läraren mot mig och säger: ”Du spårar Torbjörn!” Mannen var ett pedagogiskt geni. Han hade i smyg iakttagit hur min kreativitet strypts gång på gång i klassrummet. Nu släppte han den loss. Den humane fångvaktarens gest av generositet. Jag ställde mig i spetsen för kolonnen och stakade in i den djupa nysnön. En sådan oerhörd känsla av lycka hade jag inte tidigare haft. Snön blev sensuell. Jag trängde försiktigt fram för att inte våldta denna goda skönhet. Jag skar med skidorna perfekta skåror och sköt iväg med stavarna mjukt. Jag såg den vindlande harmonin av träd med vita kuddar på grenarna och rundningar av stenar och stubbar i marken och jag spårade, jag spårade, jag spårade ett spår som ingen annan förut spårat. Sedan dess har jag aldrig velat skida i uppgjorda spår. Norrländs tidskrift ??