Den massmediala bilden av kvinnor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

Hur känns det att vara i risk
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Källkritik.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- en positiv och realistisk självbild
Historien om Antiken i Grekland.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Metodstöd.
Centrum för lättläst
Välgörenhetsföreställning Filmen Amelia
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Demokrati och diktatur
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
MASSMEDIERNA omkring oss
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Artikel – reportage - debattartikel
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Förintelsen.
Att hålla en presentation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Historien om Grekland.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Manligt och kvinnligt i massmedia
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Demokrati och hur Sverige styrs
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Turismens historia kapitel 2.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Demokrati och diktatur
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
TEXTER Texter i tidningen
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Värderingsövning/ fyra hörn
Skriva noveller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Nyheter & Källkritik.
Massmedia.
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Mannen och kvinnan i reklamen
För att inkludera alla Ljusdal IF
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Kulturen och politiken. Ett omstörtande sekel Den västerländska kulturen har genomgått de mest djupgående förändringarna under 1900-talet Det går en gräns.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Yttrandefrihet i Sverige.
Skolinformation från RFSL
STUDIETEKNIK.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Kommunikation och information
Osynliga i historien.
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Ideologier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Jämställdhet.
Presentationens avskrift:

Den massmediala bilden av kvinnor Kvinnodagen 100308

Vilka syns i media?

De syns mest Unga män som sysslar med någon form av idrott Så ser det ut också i LT

Sporten När män gör tidningar med ”magen” blir det mycket sport Visst finns ett sportintresse – men det är mindre än det utrymme medierna ger Även män ratar sport Bilder på kvinnor som sportar ökar med automatik inte kvinnors intresse för att läsa sport

En nästan vanlig vecka i LT 19 sportande kvinnor – 38 sportande män 11 mammor – 4 pappor 6 kvinnliga politiker och 6 manliga politiker Period 15-20/2 (mitt under OS)

Medborgare kommer till tals På LT anstränger vi oss för att sk ”vanligt” folk ska dominera på bild och i text, i nyhetsartiklar, enkäter och reportage. Vi är på plats där det händer Vi beskriver konsekvenser med utgångspunkt från vardagen De som är närmast problemen är experter på sin situation: föräldrarna, patienterna, eleverna, trafikanterna, missbrukarna osv

Ett annat perspektiv I traditionell dagspressjournalistik får tjänstemän, makthavare, experter, politiker, företagsledare, chefer osv mycket utrymme i ord och bild Då blir det män, män, män och åter män på bild och i text. Då missar vi en demokratisk möjlighet att få ta del av den andra sidan

De osynliga Som tidningschef har man ansvar för att synligöra de osynliga och låta de tysta komma till tals. Av kommersiella skäl och av demokratiska Det gynnar kvinnorna Ibland krävs övertalning Ibland krävs information om yttrandefriheten

Vem vill vi läsa om? ”Alla vill läsa om sig själva” Kön och ålder styr vår läsning Identifikation är viktigt Möten med människor oavsett kön, som har något att berätta är intressanta Drama, drömmar, lycka, olycka, motgång, framgång – nödvändiga kryddor

Det spelar roll vem som styr Fortfarande är en majoritet av chefredaktörerna i dagspress män Det påverkar innehållet om man inte jobbar läsarstyrt Unga kvinnliga journalister och chefer mest intresserade av vad läsarna tycker – äldre män mest ointresserade enl Dagspresskollegiets undersökning.

Veckopressens kvinnobilder Innehållet har utvecklats i dialog med läsarna enl. Lisbeth Larsson i En annan historia Schabloner men också många starka och realistiska kvinnobilder Här har kvinnliga chefer styrt länge Den mogna kvinnan har blivit synlig Kvinnlig sexualitet har blivit rumsren

Baksidan Anorektiska kroppsideal, kroppar förvanskade i photoshop, ouppnåeliga relationsideal, konsumtionsfixering etc etc

Framsidan Den mest sålda bilden Stenhård konkurrens i tidningshyllan Vem vinner slaget om läsarnas uppmärksamhet?

Affärstidningarna En dag med Dagens Industri: 41 män och 10 män. Få kvinnor i huvudroller. Tidningen Chef ett lysande undantag. SvD näringsliv försöker LT Näringsliv kommer att anstränga sig för att skriva om kvinnligt företagande

Reklamens bilder Reklamombudsmannen och hennes opinionsnämnd granskar Anmäl! Tittar fäller på objektifiering, blickfång, sexism, schablonisering , brist på samhällsansvar I Danmark och i många andra länder i Europa och världen är det fritt fram för allt detta inte bara i reklamen