Block 4: Att driva företag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
1. Varför finns det pengar?
~ Den första mobiltelefonen ~
Kapitel 13, Likviditet.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Designen gör tekniken mänsklig Sid
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Kapitel 21 Periodisering.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Ruttplanering Vad är det??.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Internationell Ekonomi
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kapitel 20 Personal och löner.
marknadsförarens verktygslåda
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens yrkesroll
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Ideologier.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Seminarium Affärsidé & Budget
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentationens avskrift:

Block 4: Att driva företag Kapitel 15, Produkten i centrum (i kursboken: sid 154-163)

Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller. Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring.

Kommer du ihåg? Marketing mix – varje företag har sin egen blandning av konkurrensmedlen: Produkt, pris, plats, påverkan. Grunden är produkten!

PLC – Produktens livscykel Olika produkter har olika livslängd: En del blir snabbt omoderna, t ex: Mobiltelefoner Andra påverkas inte speciellt mycket, t ex: Varugruppen mjölk Tänk på godiset Japp och Daim – lanserades för ca 60 år sedan och är exempel på produkter som lever länge. Alla produkter går dock igenom olika faser under sin livstid, kan beskrivas i produktens livscykel, PLC.

PLC, de olika faserna: Introduktion Tillväxt Mognad Nedgång Marknadsföringen skiljer sig åt i de olika faserna!

Introduktionsfasen Försäljningen ska komma igång Produkten måste tjäna in de pengar som lagts ner för att utveckla produkten Marknadsföring: Maximal insats av reklam och försäljning: prova-på-rabatter, releasepartyn, etc.

Tillväxtfasen Produkten är känd på marknaden och försäljningen tar fart Kostnaderna för produktutveckling nästan täckta. Marknadsföring: Trappa ner reklamen, använd gärna återkommande tema, gör tester och undersökningar av produkten Presentera något tillbehör

Mognadsfasen Försäljningen avstannar lite, men drar fortfarande in pengar, kan bli ”kassako” (Japp för Marabou) Konkurrenter kan ha dykt upp. Marknadsföring: Kan sänka priset för att behålla kunderna, behövs reklam för detta Mindre produktförbättringar, kanske ny förpackning

Nedgångsfasen Försäljningen sjunker. Snart dags att ta bort den från marknaden. Marknadsföring: Sänk priset ytterligare, eller gör om till lågprisvara med enklare förpackning eller lägre kvalitet.

Produkt Kärnprodukt T ex en iphone, dvs. själva produkten Kringprodukt (ger ett mervärde till produkten) T ex skal, lurar Men även designen, varumärket, förpackningen Tjänster Garanti, service, leverans, support

Produktutveckling, exempel 1904 började en amerikansk tehandlare skicka ut prover till sina kunder i små påsar av silke i stället för att skicka te i lösvikt. Det blev helt enkelt billigare. Meningen var att kunderna skulle öppna påsarna och på vanligt sätt hälla innehållet i tekannan, men de la påsarna direkt i vattnet. Det fungerade utmärkt och TEPÅSEN var född! Produktutveckling genom ett missförstånd!

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2013 ht