Block 4: Att driva företag Kapitel 15, Produkten i centrum (i kursboken: sid 154-163)
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller. Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring.
Kommer du ihåg? Marketing mix – varje företag har sin egen blandning av konkurrensmedlen: Produkt, pris, plats, påverkan. Grunden är produkten!
PLC – Produktens livscykel Olika produkter har olika livslängd: En del blir snabbt omoderna, t ex: Mobiltelefoner Andra påverkas inte speciellt mycket, t ex: Varugruppen mjölk Tänk på godiset Japp och Daim – lanserades för ca 60 år sedan och är exempel på produkter som lever länge. Alla produkter går dock igenom olika faser under sin livstid, kan beskrivas i produktens livscykel, PLC.
PLC, de olika faserna: Introduktion Tillväxt Mognad Nedgång Marknadsföringen skiljer sig åt i de olika faserna!
Introduktionsfasen Försäljningen ska komma igång Produkten måste tjäna in de pengar som lagts ner för att utveckla produkten Marknadsföring: Maximal insats av reklam och försäljning: prova-på-rabatter, releasepartyn, etc.
Tillväxtfasen Produkten är känd på marknaden och försäljningen tar fart Kostnaderna för produktutveckling nästan täckta. Marknadsföring: Trappa ner reklamen, använd gärna återkommande tema, gör tester och undersökningar av produkten Presentera något tillbehör
Mognadsfasen Försäljningen avstannar lite, men drar fortfarande in pengar, kan bli ”kassako” (Japp för Marabou) Konkurrenter kan ha dykt upp. Marknadsföring: Kan sänka priset för att behålla kunderna, behövs reklam för detta Mindre produktförbättringar, kanske ny förpackning
Nedgångsfasen Försäljningen sjunker. Snart dags att ta bort den från marknaden. Marknadsföring: Sänk priset ytterligare, eller gör om till lågprisvara med enklare förpackning eller lägre kvalitet.
Produkt Kärnprodukt T ex en iphone, dvs. själva produkten Kringprodukt (ger ett mervärde till produkten) T ex skal, lurar Men även designen, varumärket, förpackningen Tjänster Garanti, service, leverans, support
Produktutveckling, exempel 1904 började en amerikansk tehandlare skicka ut prover till sina kunder i små påsar av silke i stället för att skicka te i lösvikt. Det blev helt enkelt billigare. Meningen var att kunderna skulle öppna påsarna och på vanligt sätt hälla innehållet i tekannan, men de la påsarna direkt i vattnet. Det fungerade utmärkt och TEPÅSEN var född! Produktutveckling genom ett missförstånd!
Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2013 ht