Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skola och arbetsliv i samverkan
Temagruppen Unga i arbetslivet
Pedagogisk verksamhetsidé
Barnanpassad utredning
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardagsutveckling - vad är det?
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Hur är det på jobbet?.
Vardaglig observationer
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Välkommen till Tullingebergsskolans förskoleklass 2014
Arbetslivsintroduktion
Träning ger färdighet!.
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
SET Social Emotionell Träning
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
GAP-analys Anne Höjer.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Bertil Almgren.
Tillgänglighets- uppdraget
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Samverkansinsats Trampolinen
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Framgångsrika strategier för högfungerande autister
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Bergmansgatans stödteam Bakgrund – Historik Inventering Planerat samarbete med sjukvården.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Föräldrar till elever i åk 6-9.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Tidiga insatser för barn i förskolan
Läroplansträff fritidshem
Dolda funktionsnedsättningar
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Söderhamnsmodellen.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Elevdemokrati i praktiken
1.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
VÄLKOMNA Föräldramöte
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Bakgrund Det stöd som idag finns riktar sig främst till de som har dokumenterade funktionshinder. Det finns idag många personer som inte har en dokumenterad.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Tidigare granskningar
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden

Anders Wedin Rektor för kvarteret Örnen Projektledare för Pyramiden Samordnare för introduktionsprogrammen

Luleå gymnasieskola

Bakgrund Särskilda lärmiljöer i grundskolan: Daggkåpan - AST Oasen - AST Lillstrandsskolan – stora sociala svårigheter Enheten för elever med språkstörning AST-grupp inom IV på gymnasiet

Bakgrund Vintern 2011 – projektbeskrivning Våren 2012 – medel beviljade 1/5 2012 – projektstart Augusti 2012 – all personal

Pyramiden Skolan, socialtjänsten och arbetsmarknadsavdelningen i samverkan Treårigt projekt, finansieras med kommunens medel för särskilda folkhälsosatsningar (Sociala fonder) Skolan är huvudman

Pyramiden Elever Med sociala/psykosociala svårigheter Med NPF Som haft mycket hög frånvaro För vilka stora anpassningar gjorts Genomströmning 50 elever per läsår IMIND, individuellt alternativ

Eleverna 31 elever inskrivna, varav tio flickor Förra läsåret: Gemomströmning 50 elever Jämn könsfördelning

(Bilden borttagen)

Personal Från skolan: Arbetsterapeut, 100% Elevassistent, 100% Fritidspedagog, 100% Lärare 2 x 100% Projektledare, 50% Skolsköterska, 50% Specialpedagog, 100% SYV, 50% Från socialförvaltningen: Socionom, 100% Från arbetsmarknads-avdelningen: Arbetsvägledare 2 x 50%

Mål 50% fortsätter med studier i annan form inom eller efter ett år 30% får en anställning eller annan sysselsättning inom eller efter ett år 20% stannar kvar i Pyramiden ytterligare ett år

Arbetsmarknadsavdelningen

Skolpsykologen

Vilken typ av diagnoser möter vi? ADHD ADD Aspergers syndrom Högfungerande autism Tourettes syndrom Tvångssyndrom-OCD Social fobi Borderline

Vanliga bekymmer/problemområden för våra elever Uppmärksamhet, koncentration Impulskontroll Beröring Ögonkontakt Tvång Socialt samspel med andra Språket – annorlunda sätt att tänka Specialintressen som kan uppta stor del av uppmärksamhet och tid Bristande motorik Inlärning

Problemen yttrar sig olika över tid Förskola Låg- och mellanstadiet Högstadiet Gymnasiet

Vi som arbetar med dessa elever behöver alla ha Generell kunskap Specifik kunskap

Utöver den generella kunskapen behövs också en mer specifik kompetens där vi bör veta följande: Hur ser situationen ut för eleven? Hur yttrar sig funktionshindret just för denna elev? Vilka starka sidor har denna elev? Vilka styrkor och specialintressen finns att bygga vidare på? Elevens svårigheter?

Det pedagogiska arbetet – vad bör man tänka på? Tydliggöra all information Planera Visualisera Strukturera

Vanliga frågor som eleverna ställer både i skolan och ute på praktik Vad ska jag göra? Var ska jag vara? Hur ska jag göra? Vem ska jag vara med? När ska jag göra det? Hur länge ska jag göra det? Varför ska jag göra det? Vad händer sedan?

Vilka behov av dessa elever? Behov av anpassad arbetsmiljö Behov av mindre grupper Alternativa läromiljöer Behov av ett anpassat arbetssätt och bemötande Individuell planering Anpassad arbetstid Social – och beteendeträning Självförtroendeträning Jobba utifrån specialintressen Tillgång till alla kompetenser

Hur arbetar vi idag? Pedagogisk kartläggning   Pedagogisk kartläggning Skola, praktik eller må bra-mål Sätter tydliga och enkla mål Anpassar arbetsmiljön Anpassar arbetssätt och material Upprättar individuell planering Uppmuntrar elevens intressen och starka sidor Skapar struktur i vardagen Tydlig och konkret kommunikation KBT strategier Erbjuder social träning Beteendeträning Arbetsförmågebedömning

Antagning till Pyramiden IMIND – ej sökbart Januari – februari: dialog med högstadieskolorna 1/4: sista dag för intresseanmälan April: träffar med samtliga 1/5: besked om antagning

Resultat Verksamhet Antal elever Kvar i Pyramiden 14-18 Verksamhet som syftar till anställning 13 Annan utbildning 12 Ingen känd verksamhet 4 Flyttat 1 Mammaledig Utskriven på egen begäran

Resultat En tiondel av eleverna riskerar på kort sikt att hamna i ett utanförskap

Resultat – 20 % hamnar inte i utanförskap

Resultat – 50 % hamnar inte i utanförskap

Tack för oss!