Praktiska erfarenheter av validering av invandrare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

[ ] Information om den gemensamma ansökan och om andra stadiets utbildningar Kim Johansson 2012.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Barnanpassad utredning
Lösningsinriktad Pedagogik.
SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Beredningen för integration och mångfald
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Nya Elementar!.
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Axxell Ekenäs Merkonom DATANOM
Må bra på jobbet.
Träning ger färdighet!.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Projekt Lärande på arbetsplats ÅLAND Åland har invånare: Mariehamn Landsbygden Skärgården2 219.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Identifiering av invandrares informella kunskap Åbo Akademi Nanna Wilhelmsson PeL Nanna Wilhelmsson, PeL.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Valideringsprocessen
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Smakprov på mångkulturalism Finlands Röda Kors.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Bedömning för 2015 och en långsiktig utblick
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
BREDDAD REKRYTERING.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Företagsekonomi & IT Allmänt Intressanta kurser 3 års utbildningar Bra och kunniga läraren Yrkesexamen + student = kombistudier Annors.
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
1 Validering Regional arbetsgrupp
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
SFI -YRKESUTVECKLING förbättra & snabba på integrationen.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Smakprov på mångkulturalism 2015 Smakprov på mångkulturalism Finlands Röda Kors.
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektpresentation.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Hur kan integrationen bli bättre? Patrick Joyce, WSP.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
Validering inom Lärarlyftet
Arbetsplatsförlagt lärande
Workshop Arbetsplatslärande.
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Ta del av riktlinjerna här
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Handledarutbildning Steg 2.
Korta vägen Anna Tuomas.
Presentationens avskrift:

Praktiska erfarenheter av validering av invandrare Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi Axxell Utbildning Ab Lappfjärd musik, ljud Turku/Åbo sjöfart Kuggom hantverkarbranchen Parainen/Pargas skönhet, turism, restaurant, teknik Brusaby djurskötare- utbildning, skogsarbetare log konstruktion Helsinki/Helsingfors media-, bild- och litteraturbrancher samt integrationsutbildning Tammisaari/Ekenäs närvårdare, datanom, merkonom, artesan Karjaa/Karis vuxenutbilding och integrationsutbildning Vantaa/Vanda integrationsutbildning Espoo/Esbo yrkesutbildning (trädgård, fritids pedagog, merkonom och integrations utbildning) Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Axxell Utbildning i siffror 11 olika enheter 10 orter 27 grundexamen 1200 ungdomsstuderanden 200 läroavtal ca 3300 vuxenstuderanden ca 450 heltidsanställda Axxell MKK 750 studerande /dag på integrationsutbildningen 40 studerande /dag på merkonomutbildningen för invandrare 70 heltids anställda, av vilka 25% har invandrarbakgrund Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Utbildningar på Axxell MKK Integrationsutbildning (arbetskraftspolitik) Yrkesinriktad merkonomutbildning Finska för medlemmar i Servicefacket PAM Finska för invandrare bosatta i Helsingfors (9 päiväryhmää + 2 iltakurssia) Rekry- utbildning för trädgårdsarbetare, (gemensam upphandling på ELY) Utbildning för de mångkulturella arbetsplatserna Frivilliga finska och svenska utbildningar på kvällstid Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Projekten på Axxell MKK Testipiste (ESR) Vilu (ESR) Osama 2 (Omnia, OPH) Toimitaan (Oph) Monet tiedot, uudet taidot (TAKK, Oph) Selkokieli-projekti (Selkokeskus) Arviointimateriaali Suomi-kouluille (Oph) Aduqua (Grundtvig) Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Validering av invandrare 1. Integrations utbildning 2. Yrkesinriktad grundexamen, Merkonom utbildning Yrkesexamen 3. Arbetsmarknadsutbildning Trädgårdsutbildning för invandrare Lagerarbetarutbildning för invandrare 4. Osama testet - validering av invandrare utan språkkunskap Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Integrationsutbildning Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Möjligheterna efter integrations utbildning inom huvudstadsregionen Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Validering på integrationsutbildning Praktiska frågor, bristande språkkunskap (A2.2) Den hårda och mjuka kompetensen T ex en ingenjör från Ryssland. Hurdant företag arbetade du i? Stort eller litet? Var du en installatör, planläggare eller arbetsledare? Vilka dataprogram kan du jobba med? Vad vill du göra i Finland: reparera (reparatör), montera (kompilator) eller vill du arbeta på ett fabrik (produktionsarbetare) En byggnadsarbetare? Vad har du sysslat med? Innetak, utomhusarbete, golv, köks installering? Om studeranden inte har yrkeserfarenhet kan man fråga efter hobbier. T ex om man är duktig på att göra handverk är man ofta fingerfärdig (montera elektronik, göra blombukett) Tillsammansa med läraren letar man reda på de rätta finska termer som beskriver bäst vad den enskilde kan göra på riktigt Betygen och arbetsgivarintygen har inte så stor betydelse i detta skede, eftersom arbetsgivaren är intresserad närmast av yrkeskompetensen Den mjuka kompetensen iakttar man i klassrummet och det slutliga bedömandet får man på en arbetsplats efter arbetspraktik Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Bara en yrkeskunnig ska bedöma yrkeskunskap Det är ytterst viktigt att invandraren hittar en praktikplats så nära hans/hennes egen arbetskunskap som möjligt Om man är lämplig på arbetsuppgifter beror inte på språkkunskaper (t ex kundservice) En vägledare på arbetsplats ger en skriftlig bedömning av invandrares kompetens. En utbildare från integrationsutbildning har en stor betydelse i framkallandet av detta bedömning för alla arbetsgivare är inte vana att ge feedback. Att delta i identifieringen av invandrares kompetens kräver brett kunnande av olika yrken. Det fattas än så länge fortbildning (och krav på det) att identifiera invandrares kompetens Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Merkonomutbildning för invandrare Hur skiljer sig en invandrare i klassen från en finländsk studerande? brist på självbedömning ansvarstagandet över sitt eget lärande att läraren inte tvingar, betyder inte att någonting inte behöver göras bristande förståelse över den finska grundexamens struktur och att allt baserar sig på arbetslivet. Alltså det finns inga färdiga svar. identifiering av studerandes informella kompetens tar tid Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Yrkesinriktade arbetskraftsutbildningar för invandrare Kartläggning på 2 veckor / den första valideringen motivationen, den fysiska och psykiska färdigheten, rätt yrkesval? språkunskapskrav (A2.1 - A2.2) ofta låg - ger utmaningar Den praktiska valideringen sker på en arbetsplats En expert på var branch ska göra den slutliga valideringen av studerandes yrkes kompetens Ett kompetensintyg (www.isok.fi ) Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Valideringen utan ett enda ord (OPH) Ammatillisen osaamisen tunnistamisen sähköinen testi - Osama 1 ja 2 (Axxell ja Omnia) Brancher: restaurang-, bygg-, metall-, trädgård, merkonom, köksarbetare Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi Bakgrund på Osama Inrikesministeriets plan att främja rekryterandet av de ryska medborgare som deltar i det finska testet för att senare få uppehållstillstånd i Finland (2008) Hur kan man vara säker på en människas yrkeskunskap när man bara har en kort tid på sig att intervjua? Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi Osama projekt (OPH) Att testa invandrares yrkes kunskap utan ett enda ord Kunde användas av arbetshörmedlingen, vägledande lärare, företag osv Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Är man en metallarbetare om man kan svetsa en grill? Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Vad gör en metallarbetare till en kvalificerad metallarbetare? Det är svårt även för en yrkeslärare att beskriva de minimala kraven på att träda inn på branchen? Det ska en utomstående vägledare till att plocka fram de väsentligheterna som det finns i alla yrken Dom "dumma frågorna" är dom bästa när man letar efter alla självklarheter på olika yrken Måste man kunna välja de rätta verktygen, tyda ritningar, huvudräkning? http://prometheus.axxell.fi/videos/osama/ Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi

Månkulturalism är här får att stanna Studeranden har olika pedagogiska bakgrunder och synen på lärandet är annorlunda Tidigare betyg - och resultatcentrerad pedagogik kan leda till att man eftersträvar oväsentligheter i yrkesstudier Även de kulturella frågorna samt seder och bruk måste läras ut på yrkesskolan (att fullfölja tidsschema, fuska) Behov av fortsatt hanledning är stor Mångkulturalism i skolverket har fört med sig ett stort behov av fortbildning. Hela lärarkåren måste vara med att utveckla nya sätt att handskas med nya utmaningar och färska attityder som utländska elever för med sig. Även lärarkåren behöver stärkning av lärarkolleger med utländsk bakgrund T ex Utbildning för de mångkulturella arbetsplatserna, aurora.vasama@axxell.fi Axxell MKK, Virva Muotka, 044- 739 7838, virva.muotka@axxell.fi