Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv
Bakgrund Proposition 2006 Lära-växa-förändra Utveckla systematiskt kvalitetsarbete Studieförbund och folkhögskolor utför Folkbildningsrådet utformar ramar, stöder och återrapporterar till regeringen
Tre år för att utveckla 2007 startår 2008 Lärande och analys 2009 Ett utvecklat kvalitetsarbete pågår inom folkbildning
Utgångspunkter Det övergripande målet med Folkbildningsrådets kvalitetsarbete är att utveckla en kultur där systematiskt kvalitetsarbete ses som en viktig och naturlig del i det vardagliga arbetet inom folkbildningen. Folkbildningsrådet utgår från propositionens breda syn att kvalitetsarbetet behövs på alla nivåer med inriktning på såväl administration som verksamhetsformer och innehåll.
Definitioner av kvalitet och systematiskt kvalitetsarbete Kvalitet är önskvärda egenskaper i en verksamhet. Systematiskt kvalitetsarbete betyder att man inom en verksamhet regelbundet och noggrant dokumenterar och analyserar hur det står till med de önskvärda egenskaperna, för att sedan vidta åtgärder som förbättrar verksamheten. Att kvalitetsarbetet är systematiskt innebär med andra ord att det är en ständigt pågående aktivitet samt att den information som används samlas in, bearbetas och analyseras på ett tillförlitligt, noggrant och systematiskt sätt
Insatser Folkhögskolor Avsatta medel per skola/2 år Utbildningsinsatser Utbildningsdagar, mentorer mm Projekt 9 gemensamma projekt för att utveckla kvalitetsmetoder Referensgrupp för att ta fram gemensamma kvalitetsegenskaper och indikatorer Studieförbund Gemensamma möten Etikdelegation Kvalitetsgrupp Kvalitetsansvariga Avsatt egna medel
Frågeområden Hur har folkbildningen tagit sig an uppgiften att utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete Förankring Val av metoder Använder ni kvalitetsmått/indikatorer Hur har folkbildningen tagit sig an statens motiv och 7 områden Vilken utvecklingsverksamhet har genomförts
Kvalitetsredovisning 2007 Systematik Perspektiv Förankring Metoder Kontroll och utveckling
Processen Återföringskonferenser Individuell feedback Utvärderingar Nya anvisningar Förändrad tidsintervall
Folkbildningsrådets ambition 2010 Det ska finnas ett systematiskt kvalitetsarbete som är väl förankrat i folkhögskolor och studieförbund. I den nationella kvalitetsredovisningen skall finnas en sann och rättvisande bild av svensk folkbildning
Slutsatser Ett unikt dokument 90 % av folkhögskolor och studieförbund är igång Utvärderingskompetensen bör utvecklas Förankring på lokal nivå tar tid Deltagarnas roll behöver förtydligas