 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
UTGÅNGSPUNKTER FÖR UTVECKLANDET AV KVALITETSLEDNINGSYSTEMET
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Den nationella ungdomspolitiken
En reviderad läroplan för förskolan
Dagordning föräldraråd 2/6
Lärande för hållbar utveckling
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
K VALITETSARBETE PÅ V ALSÄTRA Ständigt pågående. K VALITETSARBETE KÄNNETECKNAS AV Att det bottnar både i det statliga och kommunala uppdraget. Att det.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Utvärdering av processmognad
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Quality 2011 Stockholm 15 september 2011 Docent Mikael Zimmerman.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kartläggning av inköpsprocessen
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Utveckling av nätverket – kommunala integrationssamordnare Ansökan, motiv och beslut 2008/09 § 26 Inriktning 2009 men även halva 2010 Lära av varann Regionala.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats
Hur skapas och mäts kvalitet i folkbildningen? Cecilia Bjursell, föreståndare, Encell, Högskolan i Jönköping Lena Lindgren, docent, Förvaltningshögskolan,
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Miljömålen består av tre slags mål
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv

 Bakgrund  Proposition 2006 Lära-växa-förändra  Utveckla systematiskt kvalitetsarbete  Studieförbund och folkhögskolor utför  Folkbildningsrådet utformar ramar, stöder och återrapporterar till regeringen

 Tre år för att utveckla  2007 startår  2008 Lärande och analys  2009 Ett utvecklat kvalitetsarbete pågår inom folkbildning

 Utgångspunkter  Det övergripande målet med Folkbildningsrådets kvalitetsarbete är att utveckla en kultur där systematiskt kvalitetsarbete ses som en viktig och naturlig del i det vardagliga arbetet inom folkbildningen.  Folkbildningsrådet utgår från propositionens breda syn att kvalitetsarbetet behövs på alla nivåer med inriktning på såväl administration som verksamhetsformer och innehåll.

 Definitioner av kvalitet och systematiskt kvalitetsarbete  Kvalitet är önskvärda egenskaper i en verksamhet.  Systematiskt kvalitetsarbete betyder att man inom en verksamhet regelbundet och noggrant dokumenterar och analyserar hur det står till med de önskvärda egenskaperna, för att sedan vidta åtgärder som förbättrar verksamheten.  Att kvalitetsarbetet är systematiskt innebär med andra ord att det är en ständigt pågående aktivitet samt att den information som används samlas in, bearbetas och analyseras på ett tillförlitligt, noggrant och systematiskt sätt

 Insatser  Folkhögskolor  Avsatta medel per skola/2 år  Utbildningsinsatser Utbildningsdagar, mentorer mm  Projekt 9 gemensamma projekt för att utveckla kvalitetsmetoder  Referensgrupp för att ta fram gemensamma kvalitetsegenskaper och indikatorer  Studieförbund  Gemensamma möten  Etikdelegation  Kvalitetsgrupp  Kvalitetsansvariga  Avsatt egna medel

 Frågeområden  Hur har folkbildningen tagit sig an uppgiften att utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete Förankring Val av metoder Använder ni kvalitetsmått/indikatorer  Hur har folkbildningen tagit sig an statens motiv och 7 områden  Vilken utvecklingsverksamhet har genomförts

 Kvalitetsredovisning 2007  Systematik  Perspektiv  Förankring  Metoder  Kontroll och utveckling

 Processen  Återföringskonferenser  Individuell feedback  Utvärderingar  Nya anvisningar  Förändrad tidsintervall

 Folkbildningsrådets ambition 2010  Det ska finnas ett systematiskt kvalitetsarbete som är väl förankrat i folkhögskolor och studieförbund.  I den nationella kvalitetsredovisningen skall finnas en sann och rättvisande bild av svensk folkbildning

 Slutsatser  Ett unikt dokument  90 % av folkhögskolor och studieförbund är igång  Utvärderingskompetensen bör utvecklas  Förankring på lokal nivå tar tid  Deltagarnas roll behöver förtydligas