Varför fungerar Scrum – Egentligen? Ett gruppdynamiskt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Att bygga målstyrt Underhåll
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Scanias motormontering Södertälje
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Ett arbete med att etablera
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
The Human Element
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
arbetskooperativ Luleå
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Mental träning Mål & Motivation
Socialpsykologi.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hinduism  Åk 6 1.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Fakta om undersökningen
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
För tre veckor sedan gick vi igenom:
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Doris Öhlund Leg.psykoterapeut
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Presentationens avskrift:

Varför fungerar Scrum – Egentligen? Ett gruppdynamiskt perspektiv Jörgen Fors PMP, Fujitsu Services AB

Vem är jag, Jörgen Fors? Certifierad projektledare (PMP), projektrevisor, utbildare inom projektledning 17 år inom IT/Telecom, varav 13 som projektledare Bakgrund som teknisk officer inom flottan Sambo, tre barn, två hundar, fyra katter, en kanin och villa utanför Karlskrona. Det finns att göra även utanför jobbet...  Tel: 0733-356508 Mail: jorgen.fors@se.fujitsu.com

Scrum@Yahoo case study 90 projects, 900 people, 30 months What happens here? Why? Produktiviteten ökar 36% - Varför? Ingen som egentligen vet... Vad händer inom Team Morale och specifikt i de team som anger sämre moral än tidigare? Team productivity increased an average of 36%, based on the estimates of the Product Owners. 85% of team-members stated that they would continue using Scrum if the decision were solely up to them. http://www.scrumprimer.com/scrumprimer.pdf (Henrik Kniberg)

Vad ger Scrum (inte) teamet? Vision Process Scrum Ramverk Organisation Organisation Avgränsning Ledarskap 4 4

Fundamental Interpersonal Relationship Orientation Will Schutz Lite teori, gruppen Fundamental Interpersonal Relationship Orientation Will Schutz

FIRO Lite teori, gruppen ”Vilken roll har jag i gruppen?” ROLLSÖKNING TILLHÖRA SAMHÖRIGHET ”Får jag vara med i gruppen?” ”Hur hjälper jag gruppen bäst?”

Tillhöra-fasen: ”Får jag vara med i gruppen?” Individen: fokuserar på att tillhöra eller inte tillhöra gruppen är mycket artig försöker orientera sig inom gruppen försöker få acceptans för sig själv beslutar sig för att acceptera eller inte acceptera andra inom gruppen motiveras av att känna sig tillräckligt viktig för att tillåtas vara medlem av gruppen

Rollsöknings-fasen: ”Vilken roll har jag i gruppen?” Individerna: fokuserar på att bestämma sin relativa position inom gruppen har ofta ett konfronterande eller avvaktande beteende gentemot övriga i gruppen motiveras av att känna sig tillräckligt kompetent för att kunna påverka gruppen

Samhörighets-fasen: ”Hur hjälper jag gruppen bäst?” Individerna: fokuserar på hur nära eller långt ifrån andra i gruppen de vill vara agerar öppet och delar både tankar och känslor motiveras av att känna sig älskade och omtyckta av den övriga gruppen

Gruppens effektivitet Gruppen blir fullt effektiv först sedan den nått samhörighet Gruppen är, per definition, inte i nästa fas förrän alla individer i gruppen nått denna fas ROLLSÖKNING TILLHÖRA SAMHÖRIGHET

Mera teori, Individuellt beteende Relationship Awareness Theory Elias Porter

Mera teori, Individuellt beteende Alla människor vill ha relationer med andra människor. Interaktion med och relationer till andra ger vår värld mening Därför uttrycker vårt beteende, vår innersta önskan att umgås med andra

RAT-axiom RAT tittar på hur vi etablerar och underhåller relationer, för att få en positiv självkänsla och värde som människa Beteenden är verktyg som används för att nå resultat eller bekräfta vår självkänsla Beteenden används också för att ”mota bort” saker vi inte tycker om Motiv kommer ur vår önskan om stark och positiv självkänsla Vårt individuella värdesystem för motiv är lika hela livet och är grunden för allt beteende

Triangeln RAT delar in individuellt beteende i tre huvudtyper Osjälvisk - vårdande Resultorienterad - styrande ”S:t BERNHARD” ”LEJON” ”UGGLA” Analytisk - självständig

Triangeln Alla har lite grann av varje huvudtyp Osjälvisk - vårdande Resultorienterad - styrande Jörgen Analytisk - självständig

Triangeln Beteendet ändras vid konflikt Osjälvisk - vårdande Resultorienterad - styrande En Jörgen i konflikt Analytisk - självständig

Triangeln Beteendet är (nästan) alltid likadant och förutsägbart! Osjälvisk - vårdande Resultorienterad - styrande En lugn uggla blir ett styrande lejon... Analytisk - självständig

Svag eller stark? Alla beteende kan vara en styrka hos individen och en tillgång för gruppen! Överdrivna beteenden ses av andra som en svaghet En vanlig källa till konflikter är att individer med olika beteende-typ försöker värdera och döma varandra S:t Bernhard och lejon ser t ex ofta ugglor som ointresserade och känslokalla RAT fyller ett syfte i att känna sig själv och andra, för att förebygga konflikter... ... men fyller också ett annat syfte, kopplat till FIRO!

Scrum & Tillhöra-fasen Individen: motiveras av att känna sig tillräckligt viktig för att tillåtas vara medlem av gruppen behöver tydligt ledarskap, för att känna trygghet och våga ta steget till Kontroll behöver uppgiftsstyrning, snarare än målstyrning Scrum ger: avgränsad grupp - Teamet avgränsad uppgift - ”Vad” Scrum ger inte: tydlig uppgiftsstyrning - ”Hur” tydligt ledarskap aktiviteter/process för att klargöra målet! LEJON Resultatorienterad & styrande TILLHÖRA

Stöd i Tillhöra-fasen Avgränsad grupp Tydlig ”Vad” Principer Kärnor Transparens Kort feedback loop Strikt prioritering Ständig förbättring Själv-organiserande team Timeboxing Face-to-face kommunikation Enkla verktyg Tät & regelbunden leverans av komplett system Planer behövs, men är alltid fel Kärnor 3 roller: Produktägare Scrummaster Team 3 artefakter: Product backlog Sprint backlog Sprint burndown 3 aktiviteter: Sprintplaneringsmöte Daily scrum Sprint review Demo Återblick Avgränsad grupp Tydlig ”Vad”

Saknat stöd i Tillhöra-fasen Principer Transparens Kort feedback loop Strikt prioritering Ständig förbättring Själv-organiserande team Timeboxing Face-to-face kommunikation Enkla verktyg Tät & regelbunden leverans av komplett system Planer behövs, men är alltid fel Kärnor 3 roller: Produktägare Scrummaster Team 3 artefakter: Product backlog Sprint backlog Sprint burndown 3 aktiviteter: Sprintplaneringsmöte Daily scrum Sprint review Demo Återblick Utpekat ledarskap Tydlig ”Hur”

Scrum & Rollsöknings-fasen Individen: motiveras av att känna sig tillräckligt kompetent för att kunna påverka gruppen tar direktiv som en utmaning av sin egen rang i gruppen får absolut inte uppgiftsstyras, uppgifter behöver ”säljas in” Scrum ger: tydligt ramverk & rutiner tidsbegränsning (=press att prestera) Scrum ger inte: konflikthantering! aktiviteter/process för att klargöra roll i gruppen ROLLSÖKNING Scrum UGGLA Analytisk & självständig

Saknat stöd i rollsökningsfasen Principer Transparens Kort feedback loop Strikt prioritering Ständig förbättring Själv-organiserande team Timeboxing Face-to-face kommunikation Enkla verktyg Tät & regelbunden leverans av komplett system Planer behövs, men är alltid fel Kärnor 3 roller: Produktägare Scrummaster Team 3 artefakter: Product backlog Sprint backlog Sprint burndown 3 aktiviteter: Sprintplaneringsmöte Daily scrum Sprint review Demo Återblick Konflikthantering/ Rangordning/ Rollfördelning

Scrum & Samhörighets-fasen Individen: motiveras av att känna sig älskade och omtyckta av den övriga gruppen ger och får respekt grundat på egenvärde och kompetens vill ha målstyrning och hjälp att riva hinder Scrum ger: tydligt ramverk & rutiner för målstyrning förstärkning av samhörighet (daily scrum, co-location) realistiska mål (gruppen har ju satt dom själva!) Osjälvisk & vårdande S:t BERNHARD SAMHÖRIGHET

Scrum, fördelar och fällor Dagliga rutiner och tydligt mål ger snabb övergång till Rollsökning Press att prestera kan göra att svagare individer förskjuts Gruppen kan inte lämna Tillhöra innan alla är i Rollsökning eller svaga är utstötta/bortlyfta Scrummastern måste, i högre grad än andra ledare, kunna byta ledarstil Scrums syn på SM som ”tjänare till teamet” passar enbart i Samhörighet Varje förändring av gruppsammansättning kastar tillbaka gruppen till Tillhöra Tid för återhämtning beror på gruppens mognad

Så varför fungerar Scrum då?

så varför fungerar Scrum då? Scrum skapar en mycket effektiv gruppdynamisk miljö: Tydlig grupp Inbyggda förstärkningar av grupptillhörighet Tydlig målstyrning Självbestämande Scrum innehåller fällor: Tar inte hänsyn till gruppdynamik/-mognad Ställer stora krav på anpassat ledarskap Målstyrning fungerar bäst i Samhörighet