Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Att välja - Hur gör man?.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Spelstrategi.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Lund Studentlitteratur
Ett arbetsområde om poesi
Klart definierade mål Okänd
Vad är du för typ av person?
Modul 1 Använda teamwork-färdigheter
Valnöten VAD/HUR.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Debattera.
Vem är du?.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Den retoriska arbetsprocessen
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Föreläsning 5 Konflikthantering
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
Debattartikel.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05.
Den viktiga konsten att tala
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Personlig försäljning Kap. 2
Kommunikationsprocesser
4 processer att behärska:
Feedback Agneta Bränberg.
Kundanalysen har flera syften
Målsättning för lektionen
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Kommunikation Vad är kommunikation? Varför kommunicerar vi? Vad skulle hända utan kommunikation? 10% är ord 20% är tonfall, betoning och ljud 70% är kroppsspråk Kroppsligkommunikation Allmänt 10% är ord 20% är tonfall, betoning och ljud 70% är kroppspråk

Kommunikation Kan man läsa tankar? Allmänt 10% är ord 20% är tonfall, betoning och ljud 70% är kroppspråk

Kommunikation Hur påverkar jag personer? Allmänt 10% är ord 20% är tonfall, betoning och ljud 70% är kroppspråk

Kommunikation Mänskliga faktorn som en stor anledning till bristerna i kommunikationsprocessen. Anpassa er kommunikation till er målgrupp, tänk på vilka förkunskaper och fattningsförmåga dem besitter. Hur skall du förpacka budskapet(paketet)? Exempel

Kommunikation Felande kommunikation Man hör vad man vill höra Tänker på något annat Svårigheter i att formulera tankarna till ord Blandar in känslor Detta är Ej aktivtlysnande På vilka sätt det kan gå fel i en kommunikation: Ej aktivtlyssnande Att man hör vad man vill höra, inte vad som sägs Att den andra tänker på något annat Svårigheter i att formulera tankarna till ord Blandar in känslor Aktivt lyssnande Sänd budskap som inte är förenade med alltför många känslor. (tänk på TV reklam som ofta spelar på dina känslor – du skall fatta beslut om inköp av just denna produkten därför att den inte bara är bra – utan den ger också bra känslor) När du vill kommunicera med känsla – tala om det för den andre att det är känslor med! Fråga om den andre har förstått. Tänk inte medan du lyssnar, eller se åtminstone till att du följer med både dina tankar och den som pratar! Visa att du lyssnar för den andre. Svara först på vad den andre sade, sedan kan du ge din egen bild av hur man kan se på det han sade. Be om förtydligande om du inte har förstått!

Kommunikation Framgångsfaktorer i kommunikation Budskap med inte alltför mycket känslor Om i så fall du skall kommunicera en känsla va tydlig med att berätta det då. Fråga om den andre förstått Tänk inte på annat medans du lyssnar Visa att du lyssnar Be om förtydligande om du ej förstått På vilka sätt det kan gå fel i en kommunikation: Ej aktivtlyssnande Att man hör vad man vill höra, inte vad som sägs Att den andra tänker på något annat Svårigheter i att formulera tankarna till ord Blandar in känslor Aktivt lyssnande Sänd budskap som inte är förenade med alltför många känslor. (tänk på TV reklam som ofta spelar på dina känslor – du skall fatta beslut om inköp av just denna produkten därför att den inte bara är bra – utan den ger också bra känslor) När du vill kommunicera med känsla – tala om det för den andre att det är känslor med! Fråga om den andre har förstått. Tänk inte medan du lyssnar, eller se åtminstone till att du följer med både dina tankar och den som pratar! Visa att du lyssnar för den andre. Svara först på vad den andre sade, sedan kan du ge din egen bild av hur man kan se på det han sade. Be om förtydligande om du inte har förstått! Lyssna inte bara med örat utan med känslan Svara upp mot den andres behov av att leva ut en känsla eller få den besvarad När känslorna har fått sitt kan man gå över till en verklighetsförankring Om du kan hantera din kommunikation i olika sammanhang bättre så blir du mer och mer uppskattad som kommunikatör, och får ett större och större nätverk. Du blir också mer socialt kompetent för den sociala kompetensen är en fråga om att förstå den andre, och verkligen acceptera hans syn på livet också!

Kommunikation Hur påverkar jag personer? På vilka sätt det kan gå fel i en kommunikation: Ej aktivtlyssnande Att man hör vad man vill höra, inte vad som sägs Att den andra tänker på något annat Svårigheter i att formulera tankarna till ord Blandar in känslor Aktivt lyssnande Sänd budskap som inte är förenade med alltför många känslor. (tänk på TV reklam som ofta spelar på dina känslor – du skall fatta beslut om inköp av just denna produkten därför att den inte bara är bra – utan den ger också bra känslor) När du vill kommunicera med känsla – tala om det för den andre att det är känslor med! Fråga om den andre har förstått. Tänk inte medan du lyssnar, eller se åtminstone till att du följer med både dina tankar och den som pratar! Visa att du lyssnar för den andre. Svara först på vad den andre sade, sedan kan du ge din egen bild av hur man kan se på det han sade. Be om förtydligande om du inte har förstått! Lyssna inte bara med örat utan med känslan Svara upp mot den andres behov av att leva ut en känsla eller få den besvarad När känslorna har fått sitt kan man gå över till en verklighetsförankring Om du kan hantera din kommunikation i olika sammanhang bättre så blir du mer och mer uppskattad som kommunikatör, och får ett större och större nätverk. Du blir också mer socialt kompetent för den sociala kompetensen är en fråga om att förstå den andre, och verkligen acceptera hans syn på livet också!

Kommunikation Övning i kroppspråks tolkning Allmänt Be några i gruppen att sätta sig på en stol framme så att alla kan se och sen är det upp till publiken att säga vad som de känner med hans/hennes kroppsspråk. Öppen – Stängd Säker – Osäker Låg och hög Status

Giraff och Schakal(Varg) språk Två olika sätt att kommunicera på.

Giraff och varg språk

Schakal (Varg)språk Schakalen: Symboliserar en aggressiv kommunikation Ställer krav, hotar och kritiserar Delar ofta ut order Tycker att den har rätt

Giraff språk Giraffen: Har ett helikopterperspektiv Giraffens långa hals symboliserar känslolivet, våga blotta sina känslor Kommunicera på giraffspråk: Vad jag observerar Vad jag känner inför det jag observerar Vad jag behöver Önskemål

Giraff och schakal språk Vad är fördelarna med att vara giraff eller varg? Kan man välja vilket sätt man kommunicerar på?

Personlighetstyper

Nyskapningsorientert Personlighetstyper Lukket Kvalitetsorientert Resultatorientert Relasjonsorientert Nyskapningsorientert Avventende Pågående Åpen

BLÅ - Kvalitetsorientert Organiserad och strukturerad Använd logik Boka gärna tid med personen Förbered dig Lämna skriftligt material Basera dina argument på teorier och logik Låt dem få fundera ett tag

RÖD - Resultatorientert Var rättfram, rak och tydlig i språket Rättfram och affärsmässig Berättar hur det fungerar, när det är klart och vad det kostar Ge dem ett val Flera alternativ Dra inte ut på kommunikationen Omedelbar handling

GUL - Nyskapningsorientert Var spontan, öppen och positiv Se kreativa möjligheter Anpassa dig till samma takt Tycker om att prata Vill brainstorma

GRÖN - Relasjonsorientert Lågmälde och avspända Prata gärna om relationer Var kamratlig Konfrontera inte Lojal och avspänd kommunikation Tycker det är viktigt med teamwork Tillför erfarenheter Ge en bra överblick

Förhållningssätt i konflikt

Förhållningssätt i konflikt Samarbeta Kompromissa Kämpa eller tvinga Undvika Anpassa Det finns olika sätt att lösa en konflikt situatian Samarbeta Kompromissa Kämpa eller tvinga Undvika Anpassa

Förhållningssätt i konflikt Sammarbeta Vinna vinna situation Finna alternativ som tillfredställer bådas behov Finna kreativa lösningar på problemet Kompromissa Delvis tillfredställer båda parter Ingen förlorar ingen vinner Söka en mittposition

Förhållningssätt i konflikt Att kämpa eller tvinga Uppnå mål på andras bekostnad Maktorienterat beteende En vinnare en förlorare Att undvika Ignoreras eller undantrycks Undviker varandra, håller tillbaks sina känslor Skjuts upp Tacklas vid ett senare tillfälle Kanske aldrig blir löst och kan dyka upp vid ett senare tillfälle

Förhållningssätt i konflikt Att anpassa Olikheter erkänns inte öppet Tillfredställer den andres behov Ger efter Negligerar sina egna intressen för andras intressen Användbar på kort sikt eller vid tillfälliga lösningar

Slutsats Anpassa din kommunikation till den du kommunicerar med För då kan du undvika konflikter Du kan även skapa bättre relationer Och kanske även ge dig bättre möjligheter för din får igenom dina idéer Vi alla är olika va medvetna om det Vi människor gillar likheter