Patienten som kund – nya roller i primärvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Advertisements

Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Vad innebär val av vårdenhet?
Samordnad vårdplanering
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Utredning och behandling av unga vuxna förstagångspatienter Partille Vuxenpsykiatrisk öppenvårdsmottagning SU/Mölndal.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Vad menar vi med begreppet behov?
ACG i primärvården Ledningsstaben Camilla Paananen.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Systematisk uppföljning UIV
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
Funktions- och hälsobaserade vårdambitionsnivåer Vad är ”Nödvändigt”?
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Vårdval i primärvården
Det ständiga förbättringsarbete
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Ersättningssystemet inom primärvården i Östergötland
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Hur bör servicen i framtiden se ut för äldre? Aija Ström, Chef för social- och hälsovårdsenheten1.
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
www.rikshandboken-bhv.se Barnhälsovård på lika villkor.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Primärvårdscentrum Östergötland
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ny Remissrutin till BUP
Omställningen av hälso- och sjukvården
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
NÄRSJUKVÅRD SJUHÄRAD.
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Patienten som kund – nya roller i primärvården Kund- respektive patientbegreppen Marknadsföring  Vad vill vi egentligen uppnå? 1

Patienten som kund – inget nytt begrepp Patient eller kund? – Bo Bergstad, Läkartidningen 1993 -publicerad på nytt, lätt modifierad 2002 Om marknadsklyschornas makt – Mats Svegfors, DN jan 2000 När patienten blev kund – Värmlands folkblad, juni 2012 Tacksamhetsgeneration på väg bort – framtidens patienter är kunder Mats Olsson, Kaiors future, juni 2011 Var finns kunden i hälso- och sjukvården? – S Eriksson, J Andersson, M von Tampe, Lunds Universitet 2009 2

Patient eller kund? Behovet av ökad valfrihet för patienterna – möjlighet att styra och påverka vårdens utformning Tjänsteperspektiv – tjänster som tillfredsställer patientens efterfrågan Ideologisk förändring – tacksam patient som tar emot det som erbjuds vs pålästa individer som ställer krav och vill påverka 3

En kund; Väljer när, vad och var Måste inte följa råd och göra ”bästa köpet” Kund-säljarrelationen innefattar ett vinstintresse Kundens ”makt” relaterat till ekonomiskt status Kundens köpintresse inte alltid relaterat till faktiskt behov Kunden har viss grad av förhandlingsmöjlighet 4

En patient; Rätt till vård oberoende av ekonomisk status  Söker vård vid behov – behovet bedöms & beslutas av professionen Rätt till vård oberoende av ekonomisk status Behöver inte vara ”lönsam” ”Köpintresset” relaterat till faktiskt eller upplevt behov Patienten i en beroendeställning gentemot läkare och sjukvård Har ett kunskapsunderläge – begränsad förhandlingsrätt 5

Uppdelning i patient- respektive kundkategori? Hur få ut det bästa av kundrollen och samtidigt ge patienten rätt ställning i primärvården? Uppdelning i patient- respektive kundkategori? 6

Den bästa kunden/patienten i pmv? Beroende av fördelningssystem (ACG, CNI, Ålder/kön etc.) Äldre patienter med flera kroniska diagnoser, eller socioekonomisk belastning (alt. frekvent sökande patienter – besöksersättning) Lägre vårdkonsumtion än vad som kan förväntas Sällan vårdsökande och låg medicinsk förbrukning (exkl. Stockholm) Konservativa – inte bytesbenägna 7

Mindre ”intressanta” kunder; Högkonsumenter av vård med hög medicinförbrukning Äldre, multisjuka patienter, med stort vårdbehov ”Sjuka” barnfamiljer Bytesbenägna patienter Viktig fråga; ger kundrollen rätt bild av vårdbehovet? 8

Primärvård inriktad på att få nöjda kunder? -kundens intressen styr eller Primärvård – utformad utifrån patienternas medicinska behov? - Medicinska professionen styr 9

Basala frågeställningar;  Vad skapar kvalitativa patientvärden i primärvården?  Vilka upplevelser vill primärvården ge sina patienter? Vad ”kostar” det att påverka patienttillfredsställelsen? Vilka särpräglade egenskaper kan uppvisas? 10

Konkurrensmedel i primärvården? Tillgänglighet - alternativa öppettider? utökad tid? Alternativa kontaktytor? varierande kostnader – måste begränsas – förutsätter flera valbara alternativ Kvalitet – definition; upplevd eller faktiskt? – hur värdera och mäta? styrande regelverk – krav på kompetens – högre kostnader? Vårdinnehåll – ”resan” fram till rätt diagnos/hög säkerhetsnivå – patienternas efterfrågan/önskemål styrande? - höga kostnader – risk för medikalisering prioriteringsfråga 11

Konkurrensmedel i primärvården? Förtroende, trovärdighet - tar tid att bygga upp – kräver kontinuerlig utveckling – mottagningens ”varumärke” – långsiktig investering från att bara vara duktig till att även bli viktig Bemötande - känslig, lättpåverkad, variabel - låga kostnader för insatsen höga kostnader vid brist/klagomål Patientunderlag/selektion - verksamhet inriktad på speciell målgrupp 12

Konkurrensmedel i primärvården? Ett annorlunda koncept? – mer hembesök?, nya kontaktformer (internet- baserade etc.), preventivt folkhälsoarbete utanför vårdcentralerna? Ökad samverkan med slutna specialistvården? – sammanhållna vårdkedjor, tvärprofessionella arbetsmodeller 13

Hur fungerar det med valfrihet och konkurrens? Liten andel som byter vårdgivare Oftast val vid uppkommet behov –närmaste vårdcentr. Bra bemötande korta väntetider viktiga faktorer De som byter; -missnöjda med erbjuden hjälp, dålig kompetens hos läkarna, ofta läkarbyte… 14

Kundbegreppets vara eller icke-vara i primärvården? Patienten kan knappast få oinskränkta rättigheter som kund Det måste finnas valbara alternativ med samma förutsättningar Patienten/kunden måste ha möjlighet att inhämta relevant information Rätt att välja på lika villkor Producenter med rätt att variera sitt utbud och marknadsföra detta Primärvårdens generella mål och målgrupp måste tydliggöras 15

Den allmänmedicinska specialitetens professionella utformning och fortsatta utveckling samordnat med; Patienternas kundintressen får möjlighet att påverka vårdens utformning 16

Många olösta frågor som behöver funderas på!!……. 17