Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Centrum för lättläst
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Ett arbete med att etablera
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Biblioteket som lokal resurs för nystartade och mindre företag.
AU Digital samverkan LO Process
Resultat av dialogforum våren Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Bakgrund  Strategiarbetet  Mål- och visionsarbete  Handlingsplansmöten  Nytt campus 2007  Framtida organisation.
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Kommunikationsplanens delar
Att få rätt saker att hända
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Aktiviteter och upplevelser
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Bibliotekets samling och tjänster VEGA Vårgårda 2007.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Hur kan vi förstå begreppet?
Region Värmland | Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland RV Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland.
Bibliotek
Fyra år med flytande bestånd Erfarenheter från Norra Bohuslän Linda Oderbrant.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Palliativ vård och samordning
Finansiell samordning
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Landstinget i Västerbotten Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Kreativa verktyg och metoder
Uppstart arbetsgrupper
Nuvab Näringslivsprogram
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
IF Friskis&Svettis Kalmar
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete

Övergripande frågor Välja tema:  Vilka områden vill vi prioritera och utveckla?  Vad vill vi uppnå?  Vilka ska delta? Att börja:  Hur arbetar vi idag med detta tema?  Vad fungerar bra/mindre bra?  Vad kan vi lära av varandra?  Var kan vi hämta inspiration?

Processer och metoder  Vilka processer finns i vårt bibliotek?  Vart börjar och slutar de?  Hur kan vi organisera vår verksamhet efter dessa processer?

Mediernas väg  Hur ser bokens väg ut från förvärv till utlån/hylla? - Vid inköp/grupplån/fjärrlån? - Var finns fördröjningar/hinder? - Hur kan denna process förbättras?

Samling och utbud  Vilka medier ska vi ha i vårt bibliotek?  Hur och varifrån förvärvar vi dessa?  Hur ser balansen ut mellan det digitala och fysiska beståndet ut?  Hur påverkas beståndsutvecklingen av att köpa på efterfrågan alt. ”förebyggande”? Hur ser relationen ut mellan dessa förvärvssätt?  Hur marknadsför vi vår samling?

Köpa och slänga  Vad ska vi köpa och vad ska vi slänga?  Hur ser relationen mellan nyförvärv och gallring ut?  Vilka rutiner och kriterier har vi för gallring?

Skyltning, information och fysisk placering  Hur kan vi skapa ett tillgängligare bibliotek genom skyltning, information och fysisk placering?

Skapa miljöer  Hur kan vi göra biblioteket till en attraktiv plats för människor att vara på?  Vilka effekter vill vi uppnå?  Varifrån kan vi hämta inspiration?

Användaren i fokus  Hur kan vi utveckla våra kontakter med låntagarna i/utanför biblioteket?  Hur vet vi att låntagarna är nöjda?

Omvärldsorientering  Vad behöver vi veta?  Hur informerar vi oss/varandra?  Hur använder vi och agerar utifrån denna information?  Lokalt/regionalt/nationellt…

Marknadsföring  Hur arbetar vi med marknadsföring?  Vilka resultat/effekter vill vi ha?  Hur arbetar vi mot olika målgrupper?  Hur kan vi samverka med andra aktörer?

Kvantitets- och kvalitetsutvärdering – dokumentation och publicering  Vad är kvalitet/er i biblioteksarbete?  Hur samspelar kvantiteter och kvaliteter?  Hur kan dessa dokumenteras?  Hur/till vad ska dokumentationen användas?  Hur och till vilka kommunicerar vi våra resultat?

Samverkan  Vilka samverkar vi med? Hur kan vi fördjupa?  Vilka resultat vill vi ha?  Vilka nya samarbeten vill vi utveckla?  Vilka resurser – kompetens, medier etc kan vi samverka kring?