Lärcentra – vad säljer vi?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Samhällsekonomi 2.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Marknadskommunikation i praktiken
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Affärsidé - företagets vägvisare
Att få rätt saker att hända
PA Consulting group ab.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Personalstrategiska verktyg
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Personalstrategiska verktyg
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Presentationens avskrift:

Lärcentra – vad säljer vi? Fylla kursplatser? Rätt studenter genomströmning för att motivera nya kursplatser lokal utveckling personlig utveckling Slutlig måluppfyllelse

Marknadsplanering Del av övergripande verksamhetsplanering Fokuserar organisationens marknadsaktiviteter Utgångspunkt från organisationens affärs/verksamhetsplanering

Varför marknadsplanering? Maximera utbytet av resurser Identifiera marknadsmöjligheter Anpassa erbjudandet/egna resurser efter behov Maximera utbytet av marknadsföringsåtgärder

Syftet med marknadsplanering Ge överblick över företagets marknadsaktiviteter tidsättning och synkronisering av aktiviteter Skapa synergier Prioritera resurser Dokumentation Uppföljning och lärande

Marknadsplanering - processen Kontinuerlig process Synkas med andra planeringsprocesser (t.ex. budgetprocessen) Resulterar i marknadsplan och koordinerade aktiviteter

Marknadsplanering för vad? Företaget/organisationen Produktgrupp Produkt Division Marknad

Tidshorisont? Strategiska marknadsplaner 3-5 år Taktiska årsplaner

Marknadsplanen - struktur Situationsanalys Affärsidé/strategier Målformulering Handlingsplan/Marknadsmix Uppföljning

Situationsanalys Situationsanalys: Ett logiskt, systematiskt sätt att beskriva ett företags situation på marknaden genom att belysa företagets starka respektive svaga sidor, interna såväl som externa. - Möjligheter och förutsättningar De slutsatser som dras i situationsanalysen bildar plattform för företagets mål och handlingsplan för att nå dessa mål.

Situationsanalys - check Marknadsbestämning Köpbeslutsprocessen Köpkriterier och säljargument Konkurrenter Omvärldsfaktorer Egna förutsättningar

Marknadsbestämning Segmentering: Att dela upp marknaden i segment. En avgränsad grupp av kunder eller kundämnen med avseende på tex behov, användningsområde, storlek, bransch, köparbeteende och livsstil

Marknadsbestämning Produkt/marknadsmatris Marknadssegmentering Demografiska Socioekonomiska Psykologiska Användarkategorier Branscher

Krav på segment Mätbara Nåbara Lönsamma

Marknadsbearbetning Odifferentierad marknadsföring Koncentrerad marknadsföring

Köpbeslutsprocessen Attention Interest Desire Action

Konkurrentinformation Strategisk konkurrentbevakning Affärsidé och strategier Ägarbild, allianser Ekonomi Produkter och tjänster Utveckling Distribution

Konkurrentbevakning Taktisk och operativ konkurrentbevakning Förändringar i produktprogram Kapacitet Kampanjer

Omvärldsfaktorer - PEST Politiska/Juridiska Konkurrenslagstiftning, miljölagar, skattelagar, regler för utlandshandel, politisk stabilitet Ekonomiska Affärscykler, Tillväxt, räntor, inflation, arbetslöshet, disponibel inkomst, energipris Sociala/Kulturella Befolkningsdemografi, inkomstfördelning, social rörlighet, livsstil, attityder, utbildningsnivå Teknologiska Statlig FoU-budget, teknikadoption, innovationsklimat, teknikspridning

Egna förutsättningar Affärsidé och strategier Ekonomiska förutsättningar Ägare och partners Personal Kompetens Organisation

SWOT Positivt Negativt Internt Styrkor Svagheter Externt Möjligheter Hot

Informationssökning Skrivbordsundersökningar Intervjuer Mässor Marknadsundersökningar

Affärsidé Affärsidén skall ange företagets inriktning för att man skall kunna ta tillvara affärsmöjligheterna

Affärsidéns tre ben Till vem riktar vi vårt erbjudande? Marknad Vad är det vi erbjuder? Vilket behov tillgodoses? Vad är unikt med vårt erbjudande? Våra konkurrensfördelar? Marknad Erbjudande Kompetens Affärsidén talar om hur företaget skall tjäna pengar. Affärsidén skall vara kommunicerbar.

En affärsidés nyckelbegrepp ”Vår marknad är…” ”Vi fyller funktionen..” Marknad Vem? Yttre effektivitet Total effektivitet Behov Vad? ”Vi tillverkar och säljer..” Inre effektivitet ”Våra viktigaste resurser och kompetenser är …” Unik kompetens Hur?

Affärsidébeskrivningar Den faktiska, som beskriver den faktiska verksamhet som bedrivs i företaget just nu. Den ledande, som beskriver vad företagets ledande aktörer anser att verksamheten bör och kan omfatta nu och i framtiden. Den kommunicerade, som i manifest form beskriver det företaget vill kommunicera om verksamhetsinriktningen nu och i framtiden

Althin Medical: Affärsidé och strategi Althin Medical erbjuder sina kunder högkvalitativa produkter för framförallt dialysvård. Stor vikt läggs vid att ta fram nya produkter som möjliggör dialysvård präglad av hög kvalitet samt effektiv och rationell drift, tex informationssystem som knyter samman dialysmaskinerna med sjukhusets kliniska och administrativa databaser.

Strategier Att operationalisera affärsidén Marknadsstrategi Prisstrategi Produktstrategi Distributionsstrategi Kommunikationsstrategi Tillväxtstrategi

Tillväxtstrategi Produkter Marknader Nuvarande Nya Marknads-penetration Produkt-utveckling Marknads-utveckling Diversifiering

Mål Mål för verksamheten ställs upp för att ange organisationens ambitionsnivå ge input till budget ingångsvärden för resursplanering styra verksamhet underlag för uppföljning

Mål skall vara Mätbara Realistiska Förankrade Motiverande

Handlingsplan Marknadsmix produkt pris plats/distribution promotion

Aktivitetsplanering Dokumentera Vad, var, när, hur? Söka synergier Koordinera med andra aktiviteter (PERT) Tidsplan (GANTT)

Uppföljning Kontroll av avvikelser Lärande Motiverar utveckling

Implementation Förankring Samordning med budget Lansering Tidsplan Sekretess