Lärcentra – vad säljer vi? Fylla kursplatser? Rätt studenter genomströmning för att motivera nya kursplatser lokal utveckling personlig utveckling Slutlig måluppfyllelse
Marknadsplanering Del av övergripande verksamhetsplanering Fokuserar organisationens marknadsaktiviteter Utgångspunkt från organisationens affärs/verksamhetsplanering
Varför marknadsplanering? Maximera utbytet av resurser Identifiera marknadsmöjligheter Anpassa erbjudandet/egna resurser efter behov Maximera utbytet av marknadsföringsåtgärder
Syftet med marknadsplanering Ge överblick över företagets marknadsaktiviteter tidsättning och synkronisering av aktiviteter Skapa synergier Prioritera resurser Dokumentation Uppföljning och lärande
Marknadsplanering - processen Kontinuerlig process Synkas med andra planeringsprocesser (t.ex. budgetprocessen) Resulterar i marknadsplan och koordinerade aktiviteter
Marknadsplanering för vad? Företaget/organisationen Produktgrupp Produkt Division Marknad
Tidshorisont? Strategiska marknadsplaner 3-5 år Taktiska årsplaner
Marknadsplanen - struktur Situationsanalys Affärsidé/strategier Målformulering Handlingsplan/Marknadsmix Uppföljning
Situationsanalys Situationsanalys: Ett logiskt, systematiskt sätt att beskriva ett företags situation på marknaden genom att belysa företagets starka respektive svaga sidor, interna såväl som externa. - Möjligheter och förutsättningar De slutsatser som dras i situationsanalysen bildar plattform för företagets mål och handlingsplan för att nå dessa mål.
Situationsanalys - check Marknadsbestämning Köpbeslutsprocessen Köpkriterier och säljargument Konkurrenter Omvärldsfaktorer Egna förutsättningar
Marknadsbestämning Segmentering: Att dela upp marknaden i segment. En avgränsad grupp av kunder eller kundämnen med avseende på tex behov, användningsområde, storlek, bransch, köparbeteende och livsstil
Marknadsbestämning Produkt/marknadsmatris Marknadssegmentering Demografiska Socioekonomiska Psykologiska Användarkategorier Branscher
Krav på segment Mätbara Nåbara Lönsamma
Marknadsbearbetning Odifferentierad marknadsföring Koncentrerad marknadsföring
Köpbeslutsprocessen Attention Interest Desire Action
Konkurrentinformation Strategisk konkurrentbevakning Affärsidé och strategier Ägarbild, allianser Ekonomi Produkter och tjänster Utveckling Distribution
Konkurrentbevakning Taktisk och operativ konkurrentbevakning Förändringar i produktprogram Kapacitet Kampanjer
Omvärldsfaktorer - PEST Politiska/Juridiska Konkurrenslagstiftning, miljölagar, skattelagar, regler för utlandshandel, politisk stabilitet Ekonomiska Affärscykler, Tillväxt, räntor, inflation, arbetslöshet, disponibel inkomst, energipris Sociala/Kulturella Befolkningsdemografi, inkomstfördelning, social rörlighet, livsstil, attityder, utbildningsnivå Teknologiska Statlig FoU-budget, teknikadoption, innovationsklimat, teknikspridning
Egna förutsättningar Affärsidé och strategier Ekonomiska förutsättningar Ägare och partners Personal Kompetens Organisation
SWOT Positivt Negativt Internt Styrkor Svagheter Externt Möjligheter Hot
Informationssökning Skrivbordsundersökningar Intervjuer Mässor Marknadsundersökningar
Affärsidé Affärsidén skall ange företagets inriktning för att man skall kunna ta tillvara affärsmöjligheterna
Affärsidéns tre ben Till vem riktar vi vårt erbjudande? Marknad Vad är det vi erbjuder? Vilket behov tillgodoses? Vad är unikt med vårt erbjudande? Våra konkurrensfördelar? Marknad Erbjudande Kompetens Affärsidén talar om hur företaget skall tjäna pengar. Affärsidén skall vara kommunicerbar.
En affärsidés nyckelbegrepp ”Vår marknad är…” ”Vi fyller funktionen..” Marknad Vem? Yttre effektivitet Total effektivitet Behov Vad? ”Vi tillverkar och säljer..” Inre effektivitet ”Våra viktigaste resurser och kompetenser är …” Unik kompetens Hur?
Affärsidébeskrivningar Den faktiska, som beskriver den faktiska verksamhet som bedrivs i företaget just nu. Den ledande, som beskriver vad företagets ledande aktörer anser att verksamheten bör och kan omfatta nu och i framtiden. Den kommunicerade, som i manifest form beskriver det företaget vill kommunicera om verksamhetsinriktningen nu och i framtiden
Althin Medical: Affärsidé och strategi Althin Medical erbjuder sina kunder högkvalitativa produkter för framförallt dialysvård. Stor vikt läggs vid att ta fram nya produkter som möjliggör dialysvård präglad av hög kvalitet samt effektiv och rationell drift, tex informationssystem som knyter samman dialysmaskinerna med sjukhusets kliniska och administrativa databaser.
Strategier Att operationalisera affärsidén Marknadsstrategi Prisstrategi Produktstrategi Distributionsstrategi Kommunikationsstrategi Tillväxtstrategi
Tillväxtstrategi Produkter Marknader Nuvarande Nya Marknads-penetration Produkt-utveckling Marknads-utveckling Diversifiering
Mål Mål för verksamheten ställs upp för att ange organisationens ambitionsnivå ge input till budget ingångsvärden för resursplanering styra verksamhet underlag för uppföljning
Mål skall vara Mätbara Realistiska Förankrade Motiverande
Handlingsplan Marknadsmix produkt pris plats/distribution promotion
Aktivitetsplanering Dokumentera Vad, var, när, hur? Söka synergier Koordinera med andra aktiviteter (PERT) Tidsplan (GANTT)
Uppföljning Kontroll av avvikelser Lärande Motiverar utveckling
Implementation Förankring Samordning med budget Lansering Tidsplan Sekretess