Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Barnanpassad utredning
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Föräldramöte 12 september 2011
Aspergers syndrom och kommunikation
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Att lära på mottagarens villkor
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Heléne Stern leg psykolog
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Det sociala sammanhangets betydelse
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Ett temainriktat arbetssätt
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
How to learn a Second Language?
Kommunikation och samspel
Kurs läs och skriv Återkoppling
Med brukarna i centrum - kort om Begripsam Finansiärer: Arvsfonden, Konsumentverket, PTS, Vinnova, SKA-rådet UD2014 The web and cognitive disabilities.
Salutogena principer Skyddande faktorer KASAM
Dolda funktionsnedsättningar
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Scouter med behov av stöd
Livsstil och återhämtning
PLIKTBARN LUSTBARN.
Tourettes syndrom Tourettes syndrom kännetecknas och diagnostiseras utifrån förekomsten av tics. Motoriska och vokala tics är tydligast. Man skiljer mellan.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Kognition och teknik Beata Terzis
KONFLIKTER.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Svenska Dyslexiföreningen Andra samtidiga diagnoser hos flickor med autism och ADHD Stockholm Svenny Kopp, överläkare, med.dr. Gillbergcentrum,
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Funktionsvariationer
Argumenterande text.
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Att lära på mottagarens villkor
Tillgängliga lärmiljöer
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG Eva Tideman Begriplig Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG

J. Horn & J. Knoll , 1997, p.72

Vad individen verkligen gör – inte vad individen skulle kunna göra Adaptivt beteende Vad individen verkligen gör – inte vad individen skulle kunna göra

American Association on Intellectual and Developmental Disabilities - AAIDD Diagnostic Adaptive Behavior Scale: avser att mäta adaptivt beteende, 4-21 år Conceptual skills (Kognitiva färdigheter): läs- och skrivkunnighet, antalsbegrepp, förstå pengar och tid, självstyrning. Social skills (Sociala färdigheter): relationsförmåga, socialt ansvarstagande, självuppfattning, social problemlösningsförmåga, följa regler, lyda lagar, hålla på sin rätt (inte godtrogen, lättlurad, naiv), undvika att bli utnyttjad, diskriminerad eller mobbad. Practical skills (Praktiska färdigheter): ADL, följa schema/rutiner, hantera pengar, använda telefon, sköta hälsa sin hälsa, säkerhet, använda transportmedel, yrkesmässiga färdigheter.

Vänster hjärnhalva Höger hjärnhalva fokus på detaljer fokus på helhet delar, turordning helhet, överblick var sak för sig sammanhang ordens betydelse språkmelodi tal och språk bilder långsam, noggrann snabb, kreativ inlärda rutiner pröva sig fram

lågstadiet learning to read därefter reading to learn

“En förutsättning för att förstå texter är att man har ett tillräckligt ordförråd. Är texter obegripliga tenderar man att låta bli att läsa. Men bra läsare blir man om man läser mycket. Här förstärks således en ond cirkel. Ordfattigdom är inte bara en rent språklig fråga. Den är också ett uttryck för en bristfällig orientering i omvärlden. Ord och begrepp bringar ordning i en komplex och mångfacetterad värld, ger sammanhang och överblick. Den som saknar ord får också svårt att argumentera för sin sak, förklara, lägga tillrätta och lösa konflikter. Ordlöshetens vanmakt är nära besläktad med den okontrollerade aggressionen”. ”Att inte förstå vad man läser” av Ingvar Lundberg

ESSENCE Early Symtomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations Motorik (t ex klumpighet eller stel ansiktsmimik) Perception (t ex överkänslighet för ljud, ljus, beröring) Språkutveckling Begåvning Aktivitetsnivå (hyperaktivitet eller hypoaktivitet) Uppmärksamhet Impulsivitet Stämningsläge (t ex kraftiga humörsvängningar) Social interaktion och ömsesidighet Sömn eller föda Beteende Allmänna utvecklingsproblem Gillberg, C. The ESSENCE in child psychiatry Research in Developmental Disabilities 31 (2010)

ESSENCE Early Symtomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations ADHD ADD Trotssyndrom Autismspektrum Språkstörning/”specifik” språkstörning Mental retardation/utvecklingsstörning Icke-verbala inlärningsproblem Arbetsminnesproblem Långsam processbearbetning Bipolär sjukdom Tics Tourettes syndrom Motoriska avvikelser Gillberg, C. The ESSENCE in child psychiatry Research in Developmental Disabilities 31 (2010)

Love well Work well Play well Expect well