Användande av JIMO Version 1.1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Tågfärd – Allmänt Banverkets lärarledda utbildning i JTF, Bilaga 8 Tågfärd Berätta – att regler för tågfärd finns i Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter.
SoftOne Mobil Produktpresentation.
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
Videokonsultation med medborgare
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
Bibliotek för SVIT Säkerhet Verksamhet Informationsstruktur Teknik Biblioteket Jessica Rosenälv
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Sjuk- och friskanmälan
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Tågföljd och kontrollmöte
SÄO A-arbete blir i JTF A-skydd
Tips och råd för att uppfylla krav enligt BVF 810.0
Seminarium 7/4 CTS Värdering av förbättrad kapacitet på järnväg för godstrafik.
Plötsligt var det ett vägarbete!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9 Aktörer i Nyps 12/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Företagssstöd.
Signal i stopp Signalsäkerhetsanläggningen skall användas så långt det är möjligt. JTF bil Signal i stopp När tågklareraren beviljar passage av.
Scenarioexempel ”Översvämning i Silverån” Hur man kan använda WIS i krishanteringsarbetet.
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Inköpsbehov har uppstått
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Resultat från Bilprovningens webbenkät om bilisters inställning och vanor gällande bilkörning och alkohol. September Enkätresultat.
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Bevakning av driftplatser
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Komma igång med Lync Windows Store-appen
Guide till Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Varmt välkomna till användarutbildning Therése Brun.
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Telia Touchpoint. AcadeMedias nya växellösning Presentationen kommer att innehålla nedanstående punkter Varför byter vi? När sker bytet? Hur kommer det.
LOK-Stöd. Kommunalt & Statligt Kommunala & statliga aktivitetsstöd skall redovisas 15 februari resp. 15 augusti Nytt för 2014 – personnummer på alla medlemmar.
Kom ihåg! Tips när verksamheter startar sina piloter.
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
Inloggning, startsida i Co-Driver samt utloggning Panel-PC
Meddelanden Panel-PC Co-Driver 3.0, version 1.0.
Nyheter i TTJ från
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
Nyheter i TTJ från Signal i stopp
Förberedelser alias/skyddade personuppgifter inför produktionssättning
WEBBORDERGUIDE.
Lärarlönelyftet.
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Nödsituation.
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Registrering av valorganisation
Skattekort på nätet för studerande
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Informationsmaterial Nyheter TTJ för Trafikledning
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Effekterna i SWAMID av Dataskyddsförordningen
Presentationens avskrift:

Användande av JIMO Version 1.1

Begäran om tågväg/bomfällning Förare/avgångssignalerare ringer med MobiSIR specifikt telefonnummer för respektive tjänst: 08 - 762 58 81 alternativt kortnummer [1801] OBS: Kortnumret fungerar endast om användaren ringer via MobiSIR-nätet Bekräftelse via röstmeddelande direkt under samtalet

Förutsättningar Tågklareraren Föraren/avgångssignalerare Ska ha registrerat aktuellt tågnummer i tågledningssystemet Föraren/avgångssignalerare MobiSIR-telefon används Telefonen är registrerad i MobiSIR och knuten till aktuellt tågnummer SPECIALFALL Avgångssignaleraren har ingen MobiSIR-telefon Föraren ska begära tågväg med hjälp av lokets fast installerade MobiSIR-telefon

Begära tågväg – så här funkar det Ring 08 – 762 58 80 alt. 1800 OBS: Kortnumret fungerar endast om användaren ringer via MobiSIR-nätet Röstmeddelande: Begäran om tågväg behandlas Invänta körtillstånd

Begära tågväg – detta händer i systemen Avgångssignalerare/förare ringer telefonnummer för begäran om tågväg 2. Definition av tågnummer och ansvarigt manöversystem 3. Manöversystemet kontrollerar tågets position och möjligheten för begäran 5. Röstmeddelande: Begäran om tågväg behandlas Invänta körtillstånd 6. Indikering av begäran 7. Lås tågväg 4. Kvittens av begäran

Varianter på normalfallet ”Begära tågväg” Tågväg eller växlingsväg har magasinerats: Röstmeddelande ”Rörelseväg har magasinerats”. Invänta körtillstånd Tågväg är redan låst: Röstmeddelande ”Tågväg är låst – säkerställ körtillstånd innan fortsatt färd”. Invänta/säkerställ att körtillstånd har erhållits.

Avvikelser från normalfallet ”Begära tågväg” Tågväg låses inte inom tidsgräns: Ett sms skickas ut att begäran har avbrutits. Måste ringa och begära tågvägen igen. Tågnumret ej registrerat: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras Tågnumret är ej registrerat i driftledningscentralen”, ring tkl Tåg befinner sig på fel plats för begärd tjänst eller tjänsten är inte implementerad i tågledningssystemet: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras från aktuell position”, ring tkl Tekniskt fel eller avbrott i systemet: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras, tekniskt fel”, ring tkl Tågnumret ej registrerat i MobiSIR-databas: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras, telefonen är inte funktionsregistrerad”, registrera telefonen i MobiSIR-systemet, försök sedan igen

Begära bomfällning – så här funkar det SMS till avgångssignalerare med information om att fördröjd bomfällning aktiverats – FBf akt tåg[xxx] dp[xx], sig[xx] Ring 08 – 762 58 81 alt. 1801 OBS: Kortnumret fungerar endast om användaren ringer via MobiSIR-nätet Röstmeddelande: Fördröjd bomfällning har annullerats Invänta körtillstånd

Begära bomfällning – detta händer i systemen, del 1 1. Tkl aktiverar fördröjd bomfällning 3. Skapa SMS till berörd avgångs-signalerare 2. Manöversystemet indikerar att fördröjd bomfällning har aktiverats då tåget närmar sig platsen 4. SMS: FBf akt tåg[xxx] dp[xx], sig[xx] /Trafikverket SMS skickas ej till förare eftersom information finns via optiska signaler eller ERTMS-förarpanel.

Begära bomfällning – detta händer i systemen, del 2 Avgångssignalerare/förare ringer telefonnummer för begäran om bomfällning 2. Definition av tågnummer och ansvarigt manöversystem 3. Manöversystemet kontrollerar tågets position och möjligheten för begäran 6. Order att fälla bommar/aktivera anläggning 5. Röstmeddelande: Fördröjd bomfällning har annullerats Invänta körtillstånd 4. Kvittens av begäran

Varianter på normalfallet ”Begära bomfällning” Fördröjd bomfällning har inte aktiverats: Röstmeddelande ”Fördröjd bomfällning är inte aktiverad på platsen”. Kontakta tkl vid tid för avgång enligt tidtabellen för att erhålla körtillstånd. Tågväg är inte låst: Röstmeddelande ”Ingen tågväg är låst”. Fördröjd bomfällning har aktiverats, men tågvägen är ännu inte låst. Försök igen om en stund.

Avvikelser från normalfallet ” Begära bomfällning” Fördröjd bomfällning avaktiveras innan förare/avgångssignalerare begärt bomfällning: SMS skickas till avgångssignalerare som informerar att fördröjd bomfällning avaktiveras (skickas enbart om mottagaren fått SMS om aktivering). Tågnumret ej registrerat: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras Tågnumret är ej registrerat i driftledningscentralen”, ring tkl Tåg befinner sig på fel plats för begärd tjänst eller tjänsten är inte implementerad i tågledningssystemet: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras från aktuell position”, ring tkl Tekniskt fel eller avbrott i systemet: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras, tekniskt fel”, ring tkl Tågnumret ej registrerat i MobiSIR-databas: Röstmeddelande ”Tjänsten kan ej begäras, telefonen är inte funktionsregistrerad”, registrera telefonen i MobiSIR-systemet, försök sedan igen

Att tänka på för förare och avgångssignalerare Ingen möjlighet att ångra sig! Så snart samtalet är uppkopplat kommer tjänsten att begäras Lästa SMS ska raderas Minimerar risk för full inkorg (då inga ytterligare meddelanden kan tas emot) Om två tåg framför samma signalpunkt Vänta till framförvarande tåg har passerat signalpunkten innan tjänsten begärs, annars ges meddelande ”Tjänsten kan ej begäras från aktuell position” Om systemet inte fungerar Ring tågklareraren för att begära tågväg/bomfällning