HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Referat En sammanfattning.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Begreppsschema – Krönikor
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Muntligt Jag kan….
Att skriva en artikel.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Lokal Pedagogisk Planering
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
SVENSKA.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Elizabeth Odalen Bjord
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Elevaktiva utvecklingssamtal
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Prata om våld med pictobilder
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Att skriva en nyhetsartikel
Att skriva en resonerande text
Mål v 16 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.
Att läsa mellan raderna
Planering november – kurs D Tema kultur
Argumenterande tal i en np-version
Samtal kräver interaktion
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Mål v 14 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete. Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser. Höra: Du förstår.
Presentationens avskrift:

HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA

HÖRA - BETYG E C A B D Förstår händelser, beskrivningar, korta nyheter, information i samtal. Ska kunna följa instruktioner. Förstår enkla samtal. Förstår samtal och händelser. Förstår samtal, händelser och instruktioner. Förstår händelser och information i samtal. Ska kunna följa instruktioner.

Kan läsa enkla och berättande texter LÄSA - BETYG A E C D B Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter och kommentera detaljer. Kan hämta och förstå specifik information i faktatexter, tabeller och diagram. Kan förstå och följa tydliga instruktioner med hjälp av olika lässtrategier. Kan läsa enkla och berättande texter Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter. Kan hämta information i fakta-texter, tabeller och diagram. Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter. Kan hämta och förstå information i faktatexter, tabeller och diagram. Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter och kommentera detaljer. Kan hämta och förstå information i faktatexter, tabeller och diagram. Kan följa tydliga instruktioner.

SKRIVA - BETYG E C A B D Kan skriva enkla texter som man förstår. Kan skriva texter om erfarenheter och åsikter. Kan skriva med bra ordförråd och meningsbyggnad. Kan skriva bra texter om egna erfarenheter och åsikter. Kan skriva med väldigt svåra ord och varierad meningsbyggnad. Kan skriva texter om erfarenheter. Kan skriva med bra meningsbyggnad. Kan skriva bra texter om egna erfarenheter och åsikter. Kan skriva med mycket bra ordförråd och meningsbyggnad.

SKRIVA EXEMPEL Det har alltid varit smärtsamt att flytta och lämna vänner efter sig. Man lämnar liksom en liten bit av sitt hjärta kvar på ställen där man har trivts. Samtidigt är det också väldigt spännande att flytta och upptäcka nya platser och lära känna nya människor. A Det har alltid varit smärtsamt att flytta och lämna vänner efter sig. Man lämnar en liten bit av sitt hjärta kvar på ställen där man brukar trivas. Samtidigt är det också spännande att flytta och upptäcka nya platser och träffa nya människor. B Det har varit svårt att flytta och lämna vänner. Man lämnar en bit av sitt hjärta kvar på ställen, där man trivs. Samtidigt är det också spännande att flytta. Man upptäcker nya platser och träffar nya människor. C Det är svårt att flytta och lämna vänner. Jag lämnar en bit av hjärtat kvar på ställen. Det är också spännande att flytta eftersom jag kan upptäcka nya platser och träffa nya människor. D Det är svårt att flytta. Det är svårt att lämna vänner. Jag lämnar mitt hjärta där. Det är spännande att flytta. Jag kan upptäcka nya platser och träffa nya människor. E

PRATA MED KOMPIS- BETYG C A B D Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter, tankar och information och komma med egna förslag. Är aktiv i samtalet. Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter. Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter och tankar. Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter och komma med egna förslag. Är aktiv i samtalet

PRATA SJÄLV - BETYG E C A B D Kan prata om och beskriva egna åsikter. Kan ge enkla råd och instruktioner så man förstår. Kan prata tydligt med hjälp av synonymer och hela meningar. Kan prata om egna åsikter så man förstår. Kan prata om egna åsikter så man förstår. Kan prata med hela meningar. Kan prata om egna åsikter och kan ge enkla råd och instruktioner så man förstår. Kan prata med hela meningar. Kan prata om egna åsikter och kan ge enkla råd och instruktioner så man förstår. Kan prata tydligt med hela meningar.

HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA