Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Elevundersökning i årskurs 9
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Elever med utländsk bakgrund -
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Kvalitet i Kunskapsskolan
Att skriva projektrapport
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Fakta om undersökningen
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Öppna Jämförelser Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Öppna jämförelser Grundskola – Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Öppna jämförelser Grundskola Källa Sveriges kommuner och landsting. Här visas värden för kommunerna i Stockholms län. Färgerna på staplarna indikerar dock.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
10 år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare i Sörmland? Källa: ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare.
Sammanställning av enkätsvar ang
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Göteborgs stad - Ånässkolan Specialklasser F-9 - Åk 8
Skolundersökning 2012 Elevenkät Östra Göteborg - Åk 8.
Skolundersökning 2012 Elevenkät Göteborgs stad - Munkebäcksgymnasiet - Media.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Att jobba språkutvecklande
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Socioekonomisktilldelning 2014 grund- och gymnasieskolor
Regiongemensam elevenkät 2016
Enkät i gymnasieskolan 2015
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll Öppna Jämförelser Laddas ner och beställs på www.skl.se Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll

Publiceringsdatum i år Grundskolerapporten April/maj Gymnasierapporten Början av hösten

Nyheter i årets rapport Ämnesprov i årskurs 5 för samtliga kommuner Barn och ungas psykiska hälsa Var du nöjd med dig själv? Tyckte du om att gå i skolan? Jag bryr mig om andras känslor? Finns det ngn i din klass du tycker är mobbad?

Modellberäknat värde - vad räknar vi ut och varför? Ett värde som tar hänsyn till elevernas förutsättningar Tre modeller - förklaringsvärde ca 35 procent Resultat från grundskolan samt bakgrundsvariabler Meritvärde från åk 9 Mor med eftergymnasial utbildning Familjeförhållande Utländsk bakgrund Disponibel inkomst

Hur använda rapporterna ? Uppnår eleverna de resultat som man kan förvänta sig utifrån de resurser som verksamheten kostar? Finns det skillnader i elevernas resultat beroende på vilken skola de går i? Har kommunen strategier för att förbättra resultaten? Vad gäller gymnasieskolan: vilka program ska kommunen själv anordna och vilka ska man samverka med andra om? Lägga ihop med grundskolan…Att diskutera vilka program som kommunen själv ska anordna eller vilka program man ska samverka kring blir extra viktigt med tanke på kommande reform av gymnasieskolan

Jämför gymnasieskolor i en databas Genomströmning, betyg och behörighet Uttrycks i form av ett index – programmets resultat i förhållande till genomsnittet i riket för just det programmet Faktiska värden som redovisas – ingen hänsyn tagen till elevernas socioekonomiska bakgrund

Analys – Öppna jämförelser

Kommuner som deltagit i projektet Arjeplog, Båstad, Danderyd, Göteborg (stadsdel Majorna), Haninge, Huddinge, Höganäs, Kungsbacka, Lomma, Lund, Lysekil, Malung-Sälen, Nacka, Pajala, Skurup och Värmdö Efter att Henrik presenterat programmet och presenterat oss visar han kartan och berättar att vi har träffat den politiska ledningen i nämnden, förvaltningsledningen och rektorer i 16 kommuner. Det är kommuner som har haft bra kunskapsresultat i grundskolan under flera år, och kommuner som har förbättrat sina resultat. Vi har intresserat oss för hur man leder och styr skolan på ett bra sätt. Finns det gemensamma nämnare i de här kommunerna? 12 12

Framgångsrika skolkommuner har bra ledare lyfter fram kompetenta lärare har höga förväntningar på alla tar reda på hur det går har fungerande relationer har tydlig ansvarsfördelning fångar upp barn med svårigheter har enats om skolans mål 13 13

Tar reda på hur det går Det man följer upp diskuteras 14 Lite förenklat kan man säga att det som inte följs upp diskuteras inte. Tycker man att det är viktigt att rektorerna är pedagogiska ledare – lägg in en fråga till rektorerna på medarbetarsamtalet om hur ofta de är ute i klasserna? Det har en av kommunerna som deltagit i projektet gjort. Ngt ytterligare exempel Idag vet de flesta hur det går för de elever som slutar i årskurs nio, men i de flesta av de kommuner vi besökt börjar uppföljningen av elevers kunskaper redan i de tidigare skolåren, på klassrumsnivå. Allt för att tidigt kunna sätta in insatser. Vi har alltså sett att det finns bra system för uppföljning av kunskapsresultat, men även andra mjukare värden i de kommuner vi besökt. Det som också har varit tydligt i de framgångsrika skolkommunerna är att förvaltningsledning och rektorer beskriver hur man använder uppföljningarna och att de verkligen blir en hjälp för att förbättra verksamheten. Genom att uppmärksamma där det går bra, nämnd och förvaltningschef kan uppmärksamma skolor och rektorer, på skolan kan det handla om klassnivå – kan man hitta föredömen och goda exempel. Genom att tvärtom undra varför resultaten ser ut som de gör där det går mindre bra, kan man diskutera orsaken och komma överens om vad man behöver göra för att förbättra sig. Uppföljningar som hamnar i byrålådan är det ingen mening med. I de flesta av de kommuner som varit med i projektet finns system för återkoppling på resultaten i kombination med krav på utveckling/förbättring. Man diskuterar resultaten tillsammans – politikerna i nämnden, förvaltningsledningen med sina rektorer, rektorer med sina lärare. Ibland har rektorerna suckat lite över uppföljningarna, att det är en tung arbetsbörda, samtidigt ser man betydelsen av att ha underlaget med sig för att kunna utveckla verksamheten. En rektor suckade och sa: -Oj, vad jobbigt det är med alla uppföljningar. Men sen inser man hur bra det är. För det är ju så att de resultat vi får är inte slutstationen. Jag och mina pedagoger använder resultaten för att ständigt utveckla vår verksamhet och bli bättre. - 14 14