Att kommunicera Svenska kyrkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Jag är vinden som blåser”
Advertisements

BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Hur kan jag vara viss om min tro?
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
”Jag har ställt en dörr öppen…”
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Välkommen till Ungdomssamling!
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Swedish mekteb Skärholmen.
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Enkätsammanställning januari 2008 Norrlandets kooperativa hyresrättsförening 128 medlemmar från start varav 7 medlemmar utträtt, 11 medlemmar enbart stödjande.
Vad är meningen med kristendomen?
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Välkommen till BÖN FÖR SVERIGE 6 juni
Närvaro Öppenhet Hopp.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Bygg upp min kyrka! Jesus Kristus är grunden Vi är Guds medarbetare
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Andligt ”DNA”.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ny svenskakyrkan.se.
Mission → Uppdrag Diakoni → Tjänande Kyrkan i världen – varför internationell mission och diakoni?
2 saker religioner håller på med:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Vem är Han? Vad vill Han? Vad kan Han? Frälsning, Andens verk?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Välkommen till BÖN FÖR SVERIGE 6 juni Krön. 7:14.
För församlingar i Missionskyrkan Strategigruppen för 2009 TILLVÄXTFAKTORER VI VILL VÄXA.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Religion, Kristendomen
Av: Linus, Clara och Agnes!
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
Jesus – enligt evangelierna Johannesevangeliet 14:1-11
Presentationens avskrift:

Att kommunicera Svenska kyrkan Marianne Ejdersten Launikari, enhetschef Kyrkokansliet Lars Gunnar Frisk, informatör Ålidhems församling

Svenska kyrkans möjligheter Ca 1800 församlingar 13 stift 22 000 anställda 45 000 förtroendevalda 10 000 ombud Ca 250 informatörer

Informationsavdelningens uppdrag Avdelningens uppdrag är att övergripande ansvara för information och insamling för Svenska kyrkans nationella och internationella verksamhet

Som till exempel vid starten av årets kyrkomöte nu sista veckan i september. Det var då vår nye ärkebiskop Anders Wejryd höll sitt första linjetal, och gjorde han det på temat Närvaro, Öppenhet och Hopp. Och talade sedan om Skapelsen, kyrkan, samtalet, samspelet, diakonin, egen öppenhet och nåd. Så fungerar plattformen; den håller att ta spjärn mot och att också lägga till sitt eget. Bli personlig. Kommunikationsplattformen är teologi – ingen bekännelsedokument, men teologi. Kommunikation och teologi hör ihop i Svenska kyrkan. Men kommunikation och administration hör också ihop i Svenska kyrkan. Det vi säger att vi är, och vill, ska genomsyra vårt arbete också på kyrkogårdarna och i budgetprocesserna. Det ska vara ett internt dokument som håller att ta spjärn mot i personalutvecklingen. Det ska ge möjlighet för varje anställd att se på vilket sätt man kan lägga sitt till, och använda sig själv i helheten. Bidra

Uppdrag I kyrkoordningen nämns gemensam information som ett av den nationella nivåns särskilda uppdrag. I arbetet ingår att: Tydliggöra och förmedla Svenska kyrkans identitet och verksamhet för en bred allmänhet Tydligare visa vad Svenska kyrkan som trossamfund står för och utför i sitt arbete Utarbeta en informationsplanering och kommunikationspolicy för Svenska kyrkan

Utmaningar

Intresset för andlighet ökar

Mediebruset ökar Det blir allt viktigare för Svenska kyrkan att kommunicera Svenska kyrkans geografiska indelning, media är inte indelat på samma sätt. Vad händer när tre stift finns på Lunarstorm samtidigt med olika budskap? Bibeln.se – bibelord i mobilen som sms, läs bibeln via din handdator Källa: Aftonbladet

Från 500 till 3.000 kommersiella budskap per dag sedan 70-talet* Samtidigt får vi människor allt svårare att ta emot och sålla information Måste sålla… Från 500 till 3.000 kommersiella budskap per dag sedan 70-talet* (Carl Wåreus, Resumé 2007-05-02) Växten är från Rocky Horror Show som bara skriker ”Feed me! Feed me!” Källa: *Resumé, 2007

I första hand engagerar man sig i det som är nära Lokala nyheter är det som läsarna av dagstidningar - oavsett kön och ålder - är allra mest intresserade av att läsa om Nära: kulturellt, geografiskt. Tid Också världsomfattande och stort; en världshändelse. Kommer nära via media. Källa: ??? Kulturellt Tid Geografiskt

Svenska kyrkan har 7 miljoner medlemmar och möter 85% av dem varje år I själva verket är det tvärtom. Svenska kyrkan har 7 miljoner medlemmar. 85 procent av dem har ett personligt möte med Svenska kyrkan varje år, och nästan nio av tio av dem är nöjda eller mycket nöjda med det de möter. Vi har nästan 20 miljoner besök i gudstjänster varje år. Det är fler än de samlade biobesöken i Sverige. Körsång i Svenska kyrkan är en av Sveriges mesta fritidssysselsättningar. Det här är ett av våra informationsproblem. Vi har fler.

Svenskar flyttar och rör sig mer och mer - mellan olika församlingar i Sverige och i världen Varje år flyttar 1,2 miljoner människor i Sverige 2/3 av dessa byter församling

Svenskarnas kännedom om Svenska kyrkan

År 2004 hade vi c:a 4000 avsändare – ofta förstår man inte att det är Svenska kyrkan som ligger bakom ???

Motiv för medlemskap – tre dimensioner Stödja kyrkans internationella hjälparbete Stödja kyrkans sociala arbete Andra människor behöver Svenska kyrkan Vill ta hänsyn till äldre släktingar Lever i Sverige Fortsätta familjetraditionen att vara medlem Mina barn kan behöva Svenska kyrkan Är kristen Livet ska få en andlig dimension Få del av annan kyrklig verksamhet Idealism Tradition Tro Källa: Medlem 2004

Skäl till utträde – 5 i topp Kvinnoprästmotstånd Kyrkoavgiften Tar sällan del av aktiviteter Känner ingen samhörighet Delar ej kyrkans tro Kyrkoavgiften är inte otydlig för medlemmarna Källa: Medlem 2004

Svenska kyrkan = den trygga famnen ”Den där sociala biten som samhället inte klarar av fullt ut” ”Kyrkan bör tillgodose de utsattas och ensammas behov” ”Att prästen finns nära till hands om jag behöver den, någon som ställer upp” ”Att lyssna på människor är viktigt för det är ett själavårdande uppgift” Källa: United Minds, kvalitativ studie

Människor förstår inte vad vi säger ”Det kyrkliga språket är ju väldigt specifikt, fikonspråk. Säger de att de är våra medmänniskor måste de visa det”. ”De måste prata samma språk som oss, kanske inte hänvisa till alla evangelier om personen de pratar med inte kan allt”. ”De skulle vara lite mer mänskliga, släppa lite på den strikta jargongen”. Källa: United Minds, kvalitativ studie

När och hur skall vi finnas tillgängliga? ”De ska ju finnas där om du vill ha hjälp, när som helst” ”Jag tror på att präster ska vara öppna för samtal på andra ställen, exempelvis hänga i barer utan att dricka och vara öppna för värderingsdiskussioner” ”Mitt i samhället tror jag, men folk är så jäktade och har så lite tid. Men ut på Coop! Folk måste ju ändå gå och köpa mat” Källa: United Minds, kvalitativ studie

Den negativa bilden försvårar att ta till sig det goda Den onda kyrkan Den goda kyrkan Trygghet Tradition Kompetens Närhet Lugn Stabilitet Soppkök Stor byråkrati Interna stridigheter Konservativ Defensiv ”Konstiga” åsikter Missunnsamhet Mobbning Strikt och sträng Källa: United Minds, kvalitativ studie

Svenskarnas skäl för medlemsskap En del av svenskheten Plats Byggnad, rymd, kulturyttring, musik mm Det allt överskuggande motivet som går igenom alla medlemsprofiler är möjligheten att få del av kyrkliga handlingar – detta motiv bejakas av 80 procent av medlemmarna. 51 procent anger att man vill följa familjetraditionen att vara medlem som motiv. 44 procent anger kyrkobyggnadernas bevarande som skäl. 41 procent är medlemmar för att stödja diakoni i Sverige. 33 procent anger att är medlemmar för att de vill stödja Svenska kyrkans internationella hjälparbete. En knapp tiondel av medlemmarna hör till den endimensionellt idealistiska medlemsprofilen, som alltså främst är medlemmar för att de vill stödja kyrkans diakonala arbete i såväl Sverige som andra länder. Ritualer Dop, konfirmation, vigsel, begravning Socialt ansvar Diakoni nationellt och internationellt Källa: Professor Anders Bäckström

Svenska kyrkans internationella uppdrag Internationell diakoni och kyrkosamverkan Svensk församlings- verksamhet

På väg mot kraftfullare kommunikation

Uppfattningen av vår avsändare = summan av alla intryck Media Församlingsblad Utskick Finanser Ombud Internationellt samarbete Ledarskap Församlingsarbete Lokaler Organisation Visuellt uttryck Kampanjer Webbplats Medarbetare Kollekt Predikotursannonsering Intern kommunikation

Svenska kyrkan har en tydlig kommunikationsvision ”En kyrka som människor har en positiv relation till och känner glädje över att tillhöra”

Våra kärnvärden är delar av Svenska kyrkans kommunikationslöfte Svenska kyrkan vill ge rum för möten med Gud Svenska kyrkan vill ge möjlighet till eftertanke, tro och engagemang Svenska kyrkan vill vara en närvarande och öppen kyrka buren av tillit, livsmod och hopp Närvaro Öppenhet Hopp

Vår kommunikation ska stärka bilden av Svenska kyrkan - Kommunikationen ska genomsyras av närvaro, öppenhet och hopp Ideellt engagemang Samarbeten Närvaro Öppenhet Hopp Annonser Kyrkliga handlingar Webb Möten

Närvaro Guds närvaro i världen föregår allt annat. Det är i Gud som vi lever, rör oss och är till. Kyrkans uppdrag är att ge rum för den närvaron i livets alla skeden. Svenska kyrkan vill vara en följeslagare både i vardagen och vid gudstjänster och högtider som dop, konfirmation, vigsel och begravning. Svenska kyrkan vill erbjuda möjligheter till stöd, eftertanke, engagemang och tro. Svenska kyrkan vill vara nära glädjen och nära sorgen, nära livets Gud. Svenska kyrkan finns i hela Sverige med sina församlingar och sina kyrkor, och är en del av den världsvida kyrkan.

Öppenhet Svenska kyrkan vill vara en öppen folkkyrka som välkomnar var och en som söker sig till henne. Troende, sökare eller tvivlare, medlem eller icke medlem - Svenska kyrkan vill vara öppen för alla. Svenska kyrkan vill vara öppen för eftertanke, stillhet och samtal kring liv, tro och tvivel. Svenska kyrkan vill ge rum för möten med Gud och med den som tydligast låter oss ana vem Gud är, Jesus Kristus. Svenska kyrkan vill vara en lyhörd kyrka som vågar vara ärlig kring trons villkor i samtiden. Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd och beroende av människors engagemang. Alla kan vara med och påverka och det finns rum för många olika sätt att ta ansvar för sin tro.

Hopp Svenska kyrkan vill inspirera till framtidstro i både ljusa och mörka stunder. Varje människa är skapad till Guds avbild och har rätt till ett värdigt liv. Kyrkan vill bidra till att var och en kan få uppleva sitt liv som meningsfullt. Kyrkan vill ge rum för den tillit som gör det möjligt att orka leva och det hopp som kan bära genom tillkortakommanden, sorg och död. Det innersta i Svenska kyrkan är tron på Gud, en kärleksfull Fader, en levande och närvarande Kristus och en helig, livgivande Ande. Den tron är en gåva som skapas i mötet mellan människor och den Gud som i varje ögonblick vill befria, förändra och skapa - på nytt.

Avsändarstruktur Svenska kyrkan har ett gemensamt kommunikationslöfte för hela sin verksamhet. Målbilden är en gemensam avsändare: Svenska kyrkan. Allt som ryms inom kommunikationslöftet för Svenska kyrkan bör ha Svenska kyrkan som avsändare. Vi har en tydlig strategi att minska antalet avsändare och på så sätt tillsammans bygga bilden av Svenska kyrkan på ett så effektivt sätt som möjligt. Överföringsstrategier kommer att utarbetas. Ovanstående stöds av gällande grafiska riktlinjer och styrdokument för Svenska kyrkans kommunikation. Dokumenten är bindande för nationell nivå och erbjuds övriga nivåer.

Visuell strategi Logotyp Färger Den gula färgen Liknar guld och symboliserar det eviga ljuset, Guds härlighet och makt Guld används istället för gult vid tryck på t ex metall. Kristi Segerkrona Symbolen för evigt liv, hämtad från boken De heliga tecknens hemlighet symboler och attribut av Frithiof Dahlby. Sattes på den korsfäste och döde Kristus för att visa världen att han segrat. Ordmärket Typsnittet kommunicerar öppenhet och upplevs som nutida. Ett modernt och tydligt ordmärke ger ett starkt uttryck för närvaro. Den röda färgen Elden, blodet och kärlekens färg. Rött kan även vara “Guds färg”, Guds kärlek

Avsändarstruktur visuellt

Foldrar och broschyrer

Antal lokala logotyper beställda Totalt i landet= 1052

Vänstift och vänförsamlingar Svenska kyrkan är en del av den världsvida kyrkan - Vi lyfter fram det internationella perspektivet i all vår verksamhet Vänstift och vänförsamlingar

Vi bryr oss om de vi kommunicerar med - Vi ska ha hög kunskap om hur människor lever och vill kommunicera idag och imorgon

Svenska kyrkan ska ha en hög tillgänglighet - Vi behöver öka tillgängligheten i hela vår verksamhet Bild Gravvårdare i samtal med besökare kommer förhoppningsvis…

Ökad synlighet i telefonkatalogen

Predikotursannonsering förr Predikoturerna har fått nytt utseende Predikotursannonsering förr ”Jag såg att ni har börjat annonsera…” (Församlingsmedlem i Ronneby)

Vi vill finnas i allmänna medier Tidningar TV Radio Webben

Vår kommunikation är tydlig, konsekvent och kontinuerlig - Vi ska öka Svenska kyrkans förmåga att planera, genomföra och utvärdera kommunikation

Medlemskommunikation med fokus på församlingsnära kommunikation, webb och ökad närvaro i andra nya medier Skärmdump nya webben startsida

En av våra största styrkor är vår starka lokala närvaro genom våra lokala församlingar genom våra anställda, frivilliga och förtroendevalda genom lokal kommunikation Sverigekarta???

Varje del kan utnyttja allt det vi gör tillsammans

Bikupa Möte Norra Kretsen måndag 14 april 2008 Hur få alla att vilja sträva mot samma mål och använda de kommunikationsstöd och verktyg som erbjuds? Har Svenska kyrkan lyckats i att förmedla organisationens mål i den visuella delen av kommunikationsplattformen?