Www.gu.se Läsvanestudien 1986-2009 En presentation från Dagspresskollegiet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Rudolf Antoni SOM-institutet
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Skolelevers drogvanor 2012
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Torsgatan 3b, 1 vån Göteborg Mediekritiskt nätverk Räkna med kvinnor! Nyhetsgranskning ur ett medborgarperspektiv.
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor:
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Massmedia och reklam.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Massmedia och reklam.
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Profu Profu (Projektinriktad forskning och utveckling) etablerades 1987 och består idag av 19 personer. Profu är ett oberoende forsk- nings- och utredningsföretag.
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Vuxna NLL, Sekretariatet/K Sandberg Valdeltagande till kommunfullmäktige åren 2006 och Norrbottens kommuner. Procent.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
Figur 2 Antalet konkurser i Lunds kommun
Reala bostadspriser Index 1986=100.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Klientinventering inom hemvården Päivi Tossavainen Raija Kuronen
Varumärket Luleå kommun
Tidningskunskap.
Massmedia.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
1 Från Dagens Nyheter till China Daily EBSCO Söderhamn Henrik Åkerfelt
BjH 8 mars BjH 8 mars
Skolelevers drogvanor 2011 Diagram 1–22 Det är tillåtet att spara en kopia av bilderna och använda valfritt antal i egna presentationer. Det är inte tillåtet.
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
Skolelevers drogvanor
EN REGION BLIR TILL Medborgarna och Västra Götalandsregionen Lennart Nilsson - CEFOS SOM-institutet
SOM-INSTITUTET Samhälle Opinion Massmedia Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Nätmobbning.
Tidningar & Nyheter.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning, 2011 Stadsmiljö
Presentationens avskrift:

Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet

Dagstidningen bland andra medier

Mediekonsumtion en genomsnittlig dag 2009 (procent) Källa: Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2009

Regelbunden nyhetskonsumtion, (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen Dagstidning på papper Riksnyheter på SVT Riksnyheter i TV4 Ekot Kommentar: Regelbundet avser konsumtion minst 5 dagar/vecka.

Dagstidningsläsning på papper och nät Morgontidningar Kvällstidningar Dagliga gratistidningar

Dagspressens upplaga , totalt samt uppdelat på morgon-, kvälls- och gratistidningar (tusen ex) Alla tryckta tidningar Alla betalda tryckta tidningar Morgontidningar Gratistidningar Kvällstidningar Källa: TS

Regelbunden dagstidningsläsning på papper (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden läsning av dagstidningar på papper (morgon-, kvälls- och gratistidningar) 1986–2009 (procent) Morgontidningsläsning Kvällstidningsläsning Gratistidningsläsning Kommentar: Morgontidningsläsning minst 5 d/v, kvälls- respektive gratistidningar minst 3 d/v. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden dagstidningsläsning på papper fördelat efter ålder (procent) Kommentar: Regelbunden dagstidningsläsning avser morgontidningsläsning minst 5 dagar i veckan och/eller kvälls- och/eller gratistidningsläsning minst 3 dagar i veckan år år år år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Användningsområden på internet (procent av befolkningen, minst någon gång i veckan) Använt e-post Sökt fakta/information Använt nyhetstjänst Gjort bankärende (blågrön) Använt sociala medier  Tittat på videoklipp (cerise) Chattat (mörkblå) Läst bloggar (gul) Spelat onlinespel (röd) Skrivit egen blogg (svart) Köpt varor/tjänster (blå) Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden läsning av olika slags tidningar på nätet (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser läsning minst 3 dagar i veckan. De år där siffror saknas är estmierade. Kvällstidning Morgontidning Daglig gratistidning Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden användningen av mobilt internet respektive nyheter i mobilen (procent) Mobilt internet Nyheter i mobilen Kommentar: Med regelbunden användning avses varje vecka. Data är estimerade för för mobilt internet. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Morgontidningsläsning på papper och nät Prenumererade morgontidningar samt de fall då svarspersonen explicit angett en daglig gratistidning som sin lokala morgontidning

Morgontidningsläsning på papper 1986–2009 (procent) Minst 5 dagar/v Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden morgontidningsläsning på papper fördelat efter ålder (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser morgontidningsläsning minst 5 dagar i veckan år år år år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Andel regelbundna morgontidningsläsare på papper efter generationstillhörighet, 1986–2009 (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen Cirka 25 år Kommentar: Regelbunden läsning avser morgontidningsläsning minst 5 dagar i veckan

Regelbunden läsning av morgontidningar på nätet fördelat efter ålder (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser äsning minst 3 dagar i veckan. De år där siffror saknas är estmierade år år år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Tillgång till prenumererad morgontidning och internet i hushållen

Tillgång till prenumeration och internet i hushållet (procent) Prenumeration i hushållet Tillgång till internet i hushållet Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Prenumeration i hushållet efter ålder, (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen år år år år

Prenumeration i hushållet efter generationstillhörighet (procent) Cirka 25 år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Internettillgång i hushållet efter ålder, (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen år år år år

Kvällstidningsläsning på papper och nät

Kvällstidningsläsning på papper (procent) Sällan Aldrig 1-2 dagar/vecka 3-5 dagar/vecka 6-7 dagar/vecka Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden kvällstidningsläsning på papper , fördelat på olika tidningar (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser minst 3 dagar i veckan Totalt Aftonbladet Expressen GT/Kvp Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden kvällstidningsläsning på papper fördelat efter ålder (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser minst 3 dagar i veckan år år år år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden läsning av kvällstidningar på nätet fördelat efter ålder (procent) Kommentar: Läsning minst 3 dagar i veckan. De år där siffror saknas är estmierade år år år Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden läsning av Aftonbladet respektive Expressen i tryckt och digital form (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser läsning minst 3 dagar i veckan. aftonbladet.se Aftonbladet expressen.se Expressen Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Läsning av dagliga gratistidningar på papper

Regelbunden läsning av morgontidningar på papper om dagliga gratistidningar inkluderas respektive exkluderas, (procent) Inklusive dagliga gratistidningar Exklusive dagliga gratistidningar Differens Kommentar: Med regelbunden läsning avses läsning minst 3 dagar/vecka 1998, men minst 5 dagar/vecka Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden morgontidningsläsning i Stockholm, Göteborg, Malmö och övriga landet med olika mått, 2009 (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen Kommentar: Antalet svarande är i Stockholm 638 personer, i Göteborg 287, i Malmö 179 och i övriga landet Med regelbunden läsning avses läsning minst 3 dagar/vecka.

Metodfrågor och kontaktuppgifter

Metodanmärkningar •Ansvarig för Läsvanestudien är Dagspresskollegiet vid JMG, Göteborgs universitet (se kontaktuppgifter på sista bilden) •Läsvanestudien är genomförd årligen sedan 1986 •Undersökningen bygger på en postal enkät •Urvalsmetoden är ett systematiskt sannolikhetsurval •Urvalsstorleken varierar mellan och personer •Svarsfrekvensen ligger mellan 60 och 70 procent.

Metodförändringar över tid •Medborgarskap i urvalet –1986, 1989, : både svenska och utländska medborgare – , : bara svenska medborgare •Åldersintervall i urvalet – : år – : år – : år –Fr.o.m. 2009: år

Kontaktuppgifter För allmänna frågor, kontakta Dagspresskollegiet: •Ingela Wadbring, programansvarig för Dagspresskollegiet •Telefon: , •Mejl: •Hemsida: För metodfrågor, kontakta SOM-institutet: •Åsa Nilsson, undersökningsledare för SOM-institutet •Telefon: •Hemsida: