Intranät – inte för alla?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Mitt jobb & Min karriär.
Värdeskapande användning av MAXIMO
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Beredningen för integration och mångfald
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Ett arbete med att etablera
Att tänka på inför lönesamtalet
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Pedagogiskt ledarskap
Intervju inför ViV-projektet.
Teknisk rapportskrivning
Case Aneby Vilka är vi?.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
ERGONOMI Vad är det?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Journalister har ofta kontakt med forskare
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Välkommen till Ledardagen!
GIRAFF TEST Linda Törnström och Anders Rapp.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
i kommuner, landsting/regioner
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
En styrelse som gör skillnad
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
”Vi måste göra om intranätet
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Kartläggning av inköpsprocessen
Samarbetsytor i Aurora
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Internportal - möte med ambassadörer
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Hur mår Sveriges intranät?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Många svenska företag saknar rehabiliteringsplan
Effektkarta för extern webbplats
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Presentationens avskrift:

Intranät – inte för alla? En undersökning om Älmhults kommuns medarbetares användning och behov av intranätet.

Mål och syfte Mål Syfte Målet är att få kunskap om hur internkommunikations-behovet ser ut generellt, för att senare kunna se vilka behov intranätet kan tillgodose. Syftet med projektet är att ta fram ett användarbaserat underlag för att möjliggöra en förbättring av Älmhults kommuns intranät.

Frågeställningar Vilka behov har användarna av internkommunikationen och vilka kan tillgodoses av intranätet? Vilka skillnader finns i användningen av intranätet beroende på vilken roll man har i organisationen? Vilka behov har cheferna i organisationen av intranätet? Vilket syfte vill de att intranätet ska ha? Hur och i vilken omfattning använder de intranätet idag? Vilka är intranätets möjligheter och förbättringspunkter?

Personas Anders, 45 år. Tekniska förvaltningen. Anna, 42 år. Socialförvaltningen. Eva, 47 år. Chef med personalansvar. Sara, 46 år. Administrativ tjänst.

Vad tycker användarna om intranätet? Svårt att hitta på intranätet Dåligt strukturerat Sökmotorn fungerar dåligt Innehållet är hyfsat lättförståeligt Det finns många inaktuella dokument Inloggningen är ett störningsmoment Utseendet är varken otrevligt eller trevligt

Vilken är din främsta källa till interninformation?

Hur vill du främst få interninformation?

Informationsbehov utifrån personas Anders (medarbetare gatuavd) Vill få information via sin närmsta chef Ineffektiva arbetsplatsträffar Saknar information från ledningen Ingen tid till att sitta vid datorn

Informationsbehov utifrån personas Anna (medarbetare äldreomsorg) Vill få information via sin närmsta chef, alternativt sina medarbetare Fungerande men ibland otydlig kommunikation Eget ansvar att söka information

Informationsbehov utifrån personas Eva (chef placerad i kommunhuset) Vill få information via intranätet, därefter e-post Tror att kommunikationen fungerar skiftande Informationsöverflöd Önskar att mer kunde gå via intranätet

Informationsbehov utifrån personas Sara (medarbetare placerad i kommunhuset) Vill främst få information via närmsta chefen eller e-post Arbetsplatsträffarna tillför ibland inget Inga hinder för att få information

Hur viktigt är intranätet för dig i ditt dagliga arbete?  

Hur ofta använder medarbetarna intranätet?

Användande av intranät utifrån personas Anders Förstår inte nyttan Behöver inte ett intranät för arbetets skull Nyheter och mina program

Användande av intranät utifrån personas Anna Ganska viktigt Använder det varje vecka men inte dagligen Tillhör arbetsuppgiften Utbyter erfarenheter med andra Nyheter och mina program

Användande av intranät utifrån personas Eva Ganska viktigt Vill ha en helhetslösning Informationsöverflöd Prioriterar inte intranätet Nyheter, personalfrågor och dokument

Användande av intranät utifrån personas Sara Ganska viktigt Använder det nästan dagligen Göra det mer användarfokuserat Nyheter och mina program

Vad tycker cheferna? Gemensam bild Arbetsyta Individuell anpassad Helhetslösning för kommunikation Prioriteringsfråga - vet ej hur man tar första steget

Hinder 34 procent anser att det inte finns några hinder för dem att få den information de behöver i det dagliga arbetet 24 procent nämner tidsbrist 9 procent anser att de är för många personer som delar dator 10 procent hittar inte på intranätet

Påverkar tillgång till dator hur ofta man använder intranätet? 99 procent har tillgång till dator Små skillnader i det faktiska användandet av intranätet mellan anställda som har tillgång till en personlig dator vs de som delar med andra medarbetare.

Innehåll och användande Det finns en tydligt korrelation mellan innehåll och användande – de förvaltningar som har mer eget innehåll på intranätet har också de flitigaste användarna, och även de som är mest nöjda med intranätet.

Hur gör vi intranätet till en del av Älmhults kommun? Nyttigt verktyg som förenklar de anställdas arbetsprocesser. Pedagogisk process. Involverade i utvecklingen. “Och då måste vi, var och en som chefer, bidra genom att både ha folk som deltar i det och vi måste själva bidra aktivt”.

Intranätet är i behov av en nystart