AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Upphandling i Enköpings kommun
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Varför är det viktigt att mäta?
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
Intranät som funkar Andreas Blackne
Upphandling av badanläggning
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Upphandlingsinformation
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Ramavtalen Informationsförsörjning 2005
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Nya Banverket, vad händer inom upphandling? Banverkets Upphandlingsdag 13/
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
NEA Seminarium 7 december 2004
1 UPP - BVP´s systemstöd för upphandling v2.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
Birgitta Laurent.
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ha koll på din finansiering Eget Företag Mässan
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

BEST - upphandling - Hur man effektivt och uppfinningsrikt handlar upp 90 ramavtal 2007-09-13 v4

AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier Funktionella och affärsmässiga avtal Optimerat upphandlingsarbete Ökad tillämpning och nytta av avtalen Våra slutsatser

BEST- avtal 2007 Inledning Vad är BEST?

Varför fokus på BEST-området? BEST- avtal 2007 Inledning Varför fokus på BEST-området? Vi beställer externa BEST-tjänster för stora värden varje år Villkoren i avtalen med våra leverantörer har tidigare varit olika vilket gjort det svårt att hitta och värdera de bästa alternativen En uppstyrning av villkoren i avtalen ger en snabb och bestående effekt på våra inköpskostnader vilket har direkt påverkan på BVP´s resultat.

Premisser för upphandlingen BEST- avtal 2007 Inledning Premisser för upphandlingen Stort antal anbudsgivare och avtal Varierande grad av administrativ förmåga hos anbudsgivarna Ett stort antal personalkategorier – viktigt med tydliga kompetenskrav Stor mängd information ska kunna hanteras och presenteras Många användare av avtalen långt ut i organisationen Enkelt att återupprepa upphandlingen

BEST-upphandlingen i siffror BEST- avtal 2007 Inledning BEST-upphandlingen i siffror Volymvärde 2006: 260 Mkr Förväntat antal anbudsgivare: 130 st Antal avtal: 90 st Antal rangordnade pers.kat: 39 st Antal dataceller i utvärderingen: 16 000 st Totalt antal inlästa dataceller: 75 000 st

1. STRATEGI – Funktionella och affärsmässiga avtal BEST- avtal 2007 1. STRATEGI – Funktionella och affärsmässiga avtal Bra avtal där kraven från våra affärer är styrande och som underlättar och snabbar upp anbuds- och projektarbete Tydliga krav på utbildningar och kompetenser, vad som ska ingå i priser, hur kommunikation vid beställning ska gå till etc. Tydliga och lika regler för arbetstider, förläggning av arbetstid, övertidsersättning, milersättning, restid, traktamenten, ersättning vid etableringar. Alla entreprenörer ska ha lika avtal. Det är endast timpriserna för personalen som skiljer sig!! Prisfokus – Möjlighet till uppdragsspecifika priser, rangordning per personalkategori.

2. STRATEGI – Optimerat upphandlingsarbete BEST- avtal 2007 Optimerat upphandlingsarbete 2. STRATEGI – Optimerat upphandlingsarbete ”Jobba smart…..” Låt anbudsgivarna mata in all information Minimera eget extraarbete genom en enkel och tydlig kommunikation Återanvänd information Utnyttja de MS-program och funktioner som vi har tillgång till

Dokumentstruktur Tips: Engagera SPRÅKVÅRDARE! BEST- avtal 2007 Optimerat upphandlingsarbete Dokumentstruktur Tips: Engagera SPRÅKVÅRDARE! Anbudsmall Förutsättningar för ramavtal Anbudsinfordran Pris och kompetensbilaga Huvudavtal

Datahantering EXCEL Anbudsmall Händelselogg Inläsning Makro BEST- avtal 2007 Optimerat upphandlingsarbete Datahantering Anbudsmall Händelselogg Inläsning Makro Upphandlingsprotokoll EXCEL Prisanalys Listor Utvärdering Pärmregister Utv. princip Databas för koppling av dokument ATO-lista Massbrev Generering av avtal

3. STRATEGI – Ökad tillämpning och nytta av avtalen BEST- avtal 2007 Ökad tillämpning och nytta av avtalen 3. STRATEGI – Ökad tillämpning och nytta av avtalen Process och regelverk för andra konkurrensutsättning Slagkraftig publicering av färdiga avtal – enkelt att hitta rätt personalkategori

Andra konkurrensutsättning - PPK BEST- avtal 2007 Ökad tillämpning och nytta av avtalen Andra konkurrensutsättning - PPK

BEST- avtal 2007 Ökad tillämpning och nytta av avtalen Publicering av avtal

BEST- avtal 2007 Sammanfattning Våra slutsatser Viktigt att formulera strategier som grund för upphandlingen (nya grepp etc). Utgå från leverantörernas förmåga och motivation när det gäller anbudsarbete Utgå från verksamhetens faktiska behov Använd kvantitativa kriterier så lång som möjligt Identifiera de moment som kan missförstås därmed orsaka merarbete Använd ett enkelt och tydligt språk – engagera språkvårdare Testa FU och anbudsmallar ordentligt innan de används Viktigt att upphandlare har färdigheter i xls…