Spyken Bodil Merkel Lärare i engelska, svenska och kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Varför fokus på nyanlända just nu
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Alla brinner för något…!
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Nya Elementar!.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Välkomna!.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Stöd för inkludering.
Nordiskt nätverk för formell vuxenutbildning
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lärares planeringsarbete!
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Tillgänglighets- uppdraget
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Den individuella utvecklingsplanen
Björknässkolan Nacka kommun
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Välkommen till Braås skola
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
DET-Uppgifter.
Mathematical education in Sweden
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Spyken Bodil Merkel Lärare i engelska, svenska och kommunikation Epost:bodil.merkel@utb.lund.se

Programprofil Estetiska programmet musik Spetsutbildning i musik Humanistiska programmet Naturvetenskapsprogrammet Samhällsvetenskapsprogrammet ca 1000 elever ca 100 lärare

Utifrån-perspektiv Studiebesök på innovativa skolor Nätverk med andra skolor i Sverige och utomlands Följa aktuell forskning Inspirationsföreläsningar för all personal Rådgivande styrelse med näringsliv, universitet och framtidsforskning

Vår vision SPYKEN ger dig kunskap, kompetens och positiva erfarenheter för framtiden!  

En digital resa… 2008 2009 2010 2011 2012 2013 1:1 Trådlöst i alla hus Workshops Frukostklubb Pilotklasser Trådlöst nät i ett hus Organiserat utbildning av personal Formalisering och organisation Pedagogiska grupper 2008 2009 2010 2011 2012 2013 IKT-utvecklare anställs Läsplattor med ämnesappar IKT-pedagog anställs Pedagogiska diskussioner. Materialbank IT-stödjare

Förmågor för morgondagens samhälle Kreativitet Självständighet och ansvar Kommunikation Självkänsla och självtillit Reflektion och analys Entreprenörskap Digital förmåga och informationskompetens  

Hög måluppfyllelse i form av betyg – över medel i riket på alla program Trivsel och relationer 97% trivs på skolan 95 % av eleverna instämmer relationerna lärare - elev kännetecknas av respekt Så det är väl allt frid och fröjd då?

Utmaning 1: elevstress År En gång/vecka – varje dag < 1 gg/månad 2010 82% flickor 41% pojkar 18% flickor 58% pojkar 2013 87% flickor 64% pojkar 14% flickor 36% pojkar Ur Lunds kommun – elevers enkätsvar 2010 – 2013 Spyken Ganska mkt Mycket pojke 28% 16% flicka 40% 38% Ur Levnadsundersökning Unga 2012 Hur skapar vi en hållbar skola ur elevhälsoperspektiv i en driven läroverksmiljö?

Vad ger stress? Ur uppsats på engelsk profil åk 1 under rubriken ”The Good Girl Syndrome”: High achieving girls …with low self- esteem often tend to link their self- esteem to their achievements and that is where the danger lies. …some parents should know the line between encouragement and pressure. …however important school and grades are, nothing is more important than being happy and healthy.

Fler elevröster om skolan …a crucial aspect when dealing with unmotivated students. The teenagers simply do not understand why they are learning certain things in school, and most of the time, the teachers do not tell them…They are being encouraged to study, but not to learn. Varför vill jag studera i Finland? The same curriculum The homework loads are lighter Little use of standardized testing Grading starts in high school Teachers visit each other’s classes to observe Diagnostic testing of students is very common

Elevröster om lösningar Betona inre motivation hellre än yttre Dela upp undervisningen i inlärningstid och bedömningstid Utrymme att experimentera och lära av sina misstag Bättre framförhållning vid stora inlämningsuppgifter och prov Fler kontakter med arbetslivet och möten i andra sammanhang Varierade redovisningsformer

Utmaning 2: lärarstress GY11 Bristen på arbetstid - tidigare skolutvecklingsprojekt fortsätter Bristen på överblick – nya kurser byggs under tiden de pågår GY11 - nytt betygssystem som utgår från förmågor istället för ett ämnesspecifikt språk med hårdare krav Fokus på bedömning i kommunen – formativ och summativ Dokumentationskrav – läraren blir tjänsteman i skrivbordsskolan Vad är lärares främsta uppdrag? Vilka läraruppgifter kan annan personal göra?

Utmaning 3: organisation och kommunikation Nya mötesstrukturer och nya organisatoriska lösningar varje år Lärare tillhör flera program, vilket skapar splittring I ämnesöverskridande projekt ”Fredagsfikan” - de informella mötenas betydelse Ombyggnad av arbetsrum till mindre enheter – de fysiska mötenas betydelse Många kanaler och system för information: epost/websida/kalender. Hur ska en mötesstruktur se ut som stimulerar pedagogiska samtal runt elever och lärande i en stor organisation och som håller över tid?

Utmaning 4: ledarskap Nya skolledare - problemlösning och rutiner kan se olika ut: Strävan att utveckla skolan programvis kontra Spyken som en skola Pedagogiskt ledarskap? Fokus på chefskap kontra ledarskap. Vision kontra underhåll Kommunens centraliserade skoltutveckling kontra den verksamhetsnära skolutvecklingen Hur ska vi definiera pedagogiskt ledarskap så att olika nivåer samspelar och ger stöd åt skolutveckling?

Utmaning 5: Identitet Byggprogrammet utflyttat Estetiska programmets bild och teaterinriktning utflyttad Hållbar utveckling hamnar på Teknikprogrammet på annan skola Ekonomisk inriktning blir Ekonomiprogrammet på annan skola Spetsutbildning Musik tillkommer Humanistprogrammet tillkommer Hur bibehåller vi Spykens syn på unga människors lärande i det nya programutbudet/GY11?

Hur lyckas man? Tydliga mål och stöd ”uppifrån” Långsiktighet Alla ska med; genomförandet vilar inte på eldsjälar i skolan En kultur som innebär att man lär på jobbet, vågar prova nytt Strategier för att arbetsuppgifter inte läggs till utan kan ersätta något annat Organisation: möjligheter att dela med sig. Hur gör man organisationen transparent? Systematiserad utveckling och fortbildning – en riktning Workshops och enskilda samtal Det formella lärandet i kombination med det informella Tid för reflektion och återkoppling Hur lyckas man? En bearbetning av Åsa Klausens original (kollegahandledare på Spyken 2012