VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Referat En sammanfattning.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Åk 9 - året då det händer -.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Formellt, skarpt och snyggt
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Teknisk rapportskrivning
När blir ett ord svenskt då?
Riktlinjer för presentationer
ERGONOMI Vad är det?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Nya utvecklingssamtal
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Unik Guide för föräldrar
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Hur gör man en debattartikel?
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Programhantering – Pass 1
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
En kurs för att hitta din affärsidé
Litteratur.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Formellt, skarpt och snyggt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Olika texter du behöver känna till
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till svenska 2!
Svenska som andraspråk 3
Planering november – kurs D Tema kultur
Föreläsning Svenska II
Måndag den 5 februari 2018.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!

VT-2003 Carina Svensson Skriva Du får lära dig att skiva på rätt sätt för rätt situation •Faktauppsats •Noveller •Referat •Recensioner •Insändare •Filmanalys •Sammanfattning •Dikter •Curriculum Vitae

VT-2003 Carina Svensson Läsa Du får läsa olika texter med varierande innehåll från olika kulturer och epoker •Noveller •Tidningsartiklar •Moderna romaner •Klassiska romaner •Dramer •Epik •Lyrik •Facklitteratur •Klasskamraters texter

VT-2003 Carina Svensson Tala Du får lära dig att anpassa ditt tal efter olika personer och olika situationer •Hålla föredrag •Diskutera i grupp om –litteratur –fritid –aktuella frågor •Argumentera –för –eller emot •Debattera

VT-2003 Carina Svensson Arbetssätt På Teknikprogrammet arbetar vi med programmålen i fokus • Datorn är vårt främsta arbetsredskap • Vi löser problem i grupp • Vi arbetar individuellt • Vi kommunicerar och administrerar allt arbete via systemet GroupWise • Vi lär oss ordbehandling och presentation i Office Star • Ämnesöverskridande arbete förekommer så mycket som möjligt • Elevens inflytande över arbetssätt, arbetsformer och kursinnehåll är stort

VT-2003 Carina Svensson Lokal kursplan Målet är att vi efter genomgången kurs har elever som vill, vågar och kan! Några av delmomenten •att kunna tala om vad man själv tycker i både tal och skrift •att förbättra sin förmåga att lära in och hitta en lämplig studiemetod •att skriva skönlitterärt och sakprosa •att deltaga i diskussioner •att öva på att informera och presentera något inför en grupp •att ha läst minst en skönlitterär bok, ett antal noveller eller textutdrag •att formulera meningar genom att använda skrivregler •att ha grammatik i mån av behov •att kunna använda ordlista •att känna till några vanliga myter och motiv •att ha genomfört ett fördjupningsarbete

VT-2003 Carina Svensson En fråga om överlevnad? Att läsa litteratur stimulerar din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift De som kan uttrycka sig i tal och skrift har i alla tider slagit ihjäl de som inte kan uttrycka sig i tal och skrift Det gör de fortfarande! Vi lär dig att uttrycka dig i tal och skrift Svenska A och B – för din överlevnad