Utvärdering. Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 2 Utvärderarna  Av totalt 101 deltagare fyllde 39 i utvärderingsblanketten  Förhållandet mellan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Frågor som vi brottats med
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Ett fel på kvinnor.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
RINKEBYSKOLAN
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Förintelsen.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Att samtala med ungdomar om tobak
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
Argumenterande text.
DEN MAGISKA DÖRREN.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Presentationens avskrift:

Utvärdering

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 2 Utvärderarna  Av totalt 101 deltagare fyllde 39 i utvärderingsblanketten  Förhållandet mellan de olika grupperingarna var: Deltagare Utvärderare

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 3 Utvärderingen  Utvärderarna fick ta ställning till 4 olika områden – Det vetenskapliga programmet – Det praktiska programmet – Växelverkningen under konferensen – Fysikdagarnas framtid  Kommentera kunde de göra om vad som helst

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 4 1. Det vetenskapliga programmet Postrarna Antal Skolvitsord

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 5 1. Det vetenskapliga programmet Talen

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 6 1. Det vetenskapliga programmet Kommentarer  Paneldiskussion  31 % ja, 64 % kanske, 5 % nej “ Det blev bättre på söndag.” “ Svårt att kommentera de två senare frågorna då jag inte förstår den egentliga inriktningen med de finlandssvenska fysikdagarna; Skall det vara inriktat på fysikundervisningen i Svenskfinland eller på fysikforskningen i Svenskfinland?”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 7 1. Det vetenskapliga programmet Kommentarer “För min del skulle jag ha önskat att de specialiserade föredragen skulle har gjorts mera allmänna. Talarna kunde i de berörda fallen inte beakta åhörarnas grad av specialisering. På vetenskapliga konferenser kan man hålla föredrag om sitt specialområde för specialister, men då publiken har mycket olika bakgrund måste detta beaktas så, att man satsar mera på en allmänna beskrivning. Om man har viktiga resultat att rapportera kan man baka in dessa i den allmänna beskrivningen.”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 8 1. Det vetenskapliga programmet Kommentarer “ De flesta av de inbjudna talarna hade tydligen tyckt att det var okej att strunta i lärarna i publiken, de presenterade sin forskning som om de skulle presentera den för någon som är insatt i ämnet. För mig som lärare kändes det som om det var slöseri med människors tid att hamna lyssna på något högtflygande onödigt dravel som 90% (?) av människorna inte var intresserade av. Visst är det trevligt med kontakt olika yrkesgrupper emellan, men man måste sätta sig in i de andras intressen i så fall!”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 9 1. Det vetenskapliga programmet Kommentarer “ Bra mix.” “ Jätteintressant, tyckte mycket om miljödiskussionen och kärnkraftens framtid samt om nanopartiklarna” “ Talens kvalitet, nivå och intressanthet varierade kraftigt från tal till tal, vilket dock är förståeligt.” “ Mötet var lyckat och stämningen god. Det var mycket positivt att kunna samla 100 finlandsvenska fysiker till ett möte. “ “ Bra balanserat. Intressant att få höra om vad som rör sig i tiden.”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna De praktiska arrangemanget Allmänt

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Det praktiska arrangemanget Kommentarer “ Kunde ha varit mera fritid i Stockholm.” “ Konferensutrymmet kunde ha varit bättre. Har tidigare varit på en dylik tillställning på någon Tallinkbåt där utrymmet definitivt var bättre. Men å andra sidan far jag nog hellre iväg till Stockholm än Reval.” “ Ett lunchtillfälle per dag kunde ha varit ändamålsenligt.”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Det praktiska arrangemanget Kommentarer “ Bristen av utrymmen optimala för rökning av cigarr var ett litet minus, nästa gång bör arrangörerna säkerställa att lämplig miljö (bibliotek med mörka träpaneler, lädersoffor) finns till konferensdeltagarnas förfogande.” “ Allt rätt bra. Hade varit fiffigare att ha mera saltmat på första kaffepausen på söndag, inte den andra. Men i det stora hela bra arrangemang.”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Det praktiska arrangemanget Kommentarer “ Väldigt bra arrangerat. Allting fungerade fint.” “ Mycket väl organiserat!” “ Lyckade arrangemang! Kände sig som fina gäster.” “ Fantastiskt!” “ Väl avvägt.” “ Trevligt med en kryssning, men jag har inget emot att det ordnas någon annanstans en annan gång. Tror inte att platsen har någon betydelse.”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Växelverkan Gruppspecifika frågor  Fick studerande bättre kontakt med forskare än tidigare?

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Växelverkan Gruppspecifika frågor  Fick lärarna ny information som de tänker använda i undervisningen?

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Växelverkan Gruppspecifika frågor  Med vem fick forskarna och de övriga bäst kontakt?

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Växelverkan Kommentarer “Växelverkan mellan de olika grupperna blev rätt så liten, folk umgicks mest med sina arbetskompisar och sådana som de kände från förr. Blandade sittplatser vid buffén var bra.” “Dikussionen mellan lärare (i gymnasier/högstadier) och forskare/universitetslärare hettade ju lite till. Jag fick ett intryck av att de kanske inte riktigt förstod varandras synpunkter. ”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Växelverkan Kommentarer “ Det blev ju nästan en strid mellan universitetsanställda och lärare om undervisning på universitetet. Som lärare kände jag att de flesta anställda vid universitetet inte har någon aning om vad fysiklärarutbildningen vid uni går ut på. Men kanske det förde något gott med sig, i bästa fall öppnade ögonen på någon uni-anställd som hittills inte tänkt på att tillgodose de olika studerandenas behov. ” “ Fungerade förvånandsvärt bra. Nästan ingen tog sig en överlägsen attityd. ”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Växelverkan Kommentarer “ Jag tyckte växelverkan var stor. Forskarna fick en hel del att fundera på fysikundervisningen (jag tycker inte om "black boxes" som mäter allt utan att man förstår hur). Samtidigt fick vi en presentation av de nyaste vetenskapliga rönen, det var bra. ” “ Då man hade kontakt med alla grupper är det svårt att namnge den man hade mest utbyte av. ” “ Mycket bra koncept att sammanföra forskare, professorer, lärare och studerande! Ger olika infallsvinklar på forskning och undervisning i fysik. ”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna Framtiden

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 21 Övriga kommentarer “ Som forskare och troligtvis "fast" i den akademiska världen så skulle det nog räcka med 3 års intervall mellan fysikdagarna, men å andra sidan skulle det kanske med tanke på studerande vara på sin plats med två års mellanrum.” “ Att ordna varje år vore en dröm, men (eventuellt) omöjligt i praktiken. Respekterade konferenser ute i stora världen brukar ju ordans vartannat år; varför inte de finlandssvenska fysikdagarna... :)”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 22 Övriga kommentarer “ En forskare kan nog berätta om sitt specialområde, men man måste kunna anpassa föredraget så, att det även ger något åt en sådan, som inte alls känner till specialområdet. Den breda finlandssvenska samlingen är sådan, att kunskapsnivån är mycket olika. En forskare med erfarenhet kan förstå vad en annan forskare talar om, fastän föredraget är mycket specialiserat, men en studerande eller lärare har ingen möjlighet att förstå det. Vad var avsikten?”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 23 Övriga kommentarer “ Det finns två möjligheter: antingen hålls talen på så populärvetenskaplig nivå att alla hänger med (detta är möjligen tråkigt för i ämnet väl insatta fysiker). Den andra möjligheten är att ha gemensamt program för alla en del av seminariet, och skilt program (lärare/forskare mfl.) en del av tiden.” “ Tyvärr var konferensen under skolornas höstlov. Jag hörde flera kommentera att de skulle ha kommit om de inte skulle ha varit samtidigt. Både lärare och forskare med familj.”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 24 Övriga kommentarer “ Vi kan gott fortsätta på linjen med forskare, lärare, studerande. Vi är såpass få i det svenskspråkiga Finland att detta är genomförbart. Dessutom ger det möjligheter till samarbete också utanför konferensens ramar. Behövs! ” “ Tack! ” “ Ett stort tack till er alla. ”

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 25 Övriga kommentarer Helhetsvitsord:

Utvärdering: De finlandssvenska Fysikdagarna 26 Slutsatser  Mycket lyckat  Arrangeras på nytt år 2009  Nya arrangörer  Talen bör vara mer populariserade  Eller annat koncept (skilda sessioner)‏