Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Frågor som vi brottats med
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Utan spaning – ingen aning
Barnanpassad utredning
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Verksamhetsplan Näringslivsrådet Tomelilla bildades hösten 2011 och första protokoll förda mötet hölls den 5 december 2011.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Praktisk arbetslivsorientering
Börja studera ryska nu genast! Сейчас!
NEUROPSYKIATRISK COACH
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Samhäll-Europa-tvåornas Danmarksutbyte våren 2004.
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
Min första kontakt med arbetslivet
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Den Glada Internationella Vänskapsveckan.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
Vård- och omsorgs-(college)
Affärsidé - företagets vägvisare
Instruktioner BF12A – BF12B
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 INTRODUKTION AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Att synliggöra lärande
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Att rita en instruktion
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Praktisk arbetslivsorientering
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Mervärden och aha-upplevelser
ATT HJÄLPA GER GLÄDJE Rödakorsveckan Rödakorsveckan 4–
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Anställningsintervjun
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Strategiska perspektiv på verksamheten
Christoffers Clothing Company
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Inom hästnäringens organisationer har vi gemensamt beslutat att sträva efter tillväxt. Vi ser att det finns potential för vår sektor att växa och.
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
STUDENTREKRYTERING.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Filmtajm!.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Katarina Norra
Delprojekt 2 i Yrkeskompassen
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Presentationens avskrift:

Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu

Varför utför näringslivet ett ungdomsprogram? •Folk blir färre –Näringslivet och specielt industrin i Finland behöver nya kunniga förmågor när stora generationer går i pension –Redan år 2004 gick fler arbetare i pension än antalet nya som kommer in på arbetsmarknaden •Ungdomar är inte intresserade –Industrin som bransch lockar inte ungdomar –Ungdomar uppskattar inte yrkesutbildning och yrkeskunnande

Ungdomarnas intresse bör väckas •Det fattas kunskap och erfarenhet –Ungdomar får inte tillräckligt med information om arbetslivet, industriarbete och dess egentliga karaktär –När egna upplevelser saknas, är det falska associationer som styr •De första erfarenheterna har stor betydelse –> lyckad PRAO, sommarjobb eller besök i ett företag motiverar •Vi måste hitta morgondagens förmågor –Ungdomar bör bemötas i deras egen värld –Vi bör berätta saker som är intressanta för ungdomar på rätt sätt

Så här görs det! •Företagens dörrar öppnas och ungdomarna erbjuds kunskap och erfarenheter om arbetsmöjligheterna •Man skapar och/eller förbättrar ett förhållande mellan företag, läroverk och ungdomar •Ungdomarnas positiva föreställningar om industrin förstärks, samtidigt minskar fördomarna •De unga uppmuntras att bli bekanta med industrin och att jobba inom industrin

Företagen träder fram – Backstage • Backstage är ett sätt för företag att möta ungdomar  Företagen bjuder in de unga backstage, bakom kulisserna, där det är möjligt att se och uppleva arbetslivet inom industrin  Företaget kan presentera sin verksamhet: ”Så här ser jobbet ut hos oss” • När företag och dess framtida arbetare möts  Båda får nya kunskaper och erfarenheter  De unga får sin första inblick i arbetslivet och konkret kunskap om industrins vardag  Ungdomar och företagen blir bekanta med varandra

På Backstage möts man öga mot öga • Kontakterna mellan skolor och företag gör det lättare att förstå varandra  Ungdomarna får direkt ta del av arbetarens erfarenheter  Eleven får svar på just de frågor som intresserar honom / henne och får själv göra och uppleva • Budskap från människa till människa  Berätta om erfarenheter från vardagen  Företagen kan bjuda på många historier - vilken är din ?  En levande berättelse är effektiv

Backstage – företagen och skolorna tillsammans • Det är möjligt att nå de unga  i samarbete med företag, skolor och läroverk  med rätt budskap som är riktad till ungdomar • En gemensam uppgift för skolorna och företagen  Att bli bekant med arbetslivet, utveckling av PRAO  Att uppmuntra till företagsamhet • TAT- regionala kontaktpersoner, skolcoachar  hjälper till så att skolor och företag hittar varandra  erbjuder färdiga modeller och ”best practice” för samarbete

Alla tillsammans • Näringslivets ungdomsprogram utförs i samarbete med  företagen  skolorna och läroinrättningarna  Näringslivets Centralförbund (Elinkeinoelämän Keskusliitto)  branschförbunden inom industrin • Arbetet koordineras av Ekonomiska Informationsbyrån (Taloudellinen Tiedotustoimisto TAT)  regionala kontaktpersoner, ”skol-coachar”

Tack! Olli Pietilä Alueyhteyshenkilö Taloudellinen Tiedotustoimisto Lemminkäisenkatu 28, PL 144, Turku p. 050 –