Agile i praktiken Magnus Grimsell. Agile i praktiken Magnus Grimsell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
En Dag i Ramadan Ramadan
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
TFS – Maximera nyttan, mer än bara versionshantering
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Optimala rundvirkeslager m.h.t. stokastiska leveransvariationer -Lager B Introduktion Peter Lohmander
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling
LPL-möte Umeå
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Agile, scrum och en gnutta lean
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 5 Mahmud Al Hakim
A Lean House –way of describing a Lean system
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Ny leveransprocess för NyA
Av: Förnamn Efternamn Datum: 20ÅÅ-MM-DD Klicka för att infoga bild. Sök på Google och välj Bilder>Sökverktyg>Alla Storlekar>Stor För att justera bilden.
Anna Ehres Webbmaster – bostadsförmedlingen Projektledare – bostadsförmedlingen Systemansvarig - RNB IT-förvaltningsledare - LV Projektledare - SLU.
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Agile, scrum och en gnutta lean
Positioning CM responsibilities in the organisation
Att arbeta Agilt Värdera individer och interaktion, högre än processer och verktyg. Värdera fungerande mjukvara, högre än omfattande dokumentation. Värdera.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Presentationens avskrift:

Agile i praktiken 2013-10-07 Magnus Grimsell

Vad är Agile, Scrum och Lean? Hur kan jag ha nytta av Agile som beställare?

Vad är Agile? Vad är Agile?

Agile Manifesto Individuals and interactions over processes and tools Working software over comprehensive documentation Customer collaboration over contract negotiation Responding to change over following a plan That is, while there is value in the items on the right, we value the items on the left more.

Lean Lean

Lean Software Development Toyota Production System 1930 Lean Production - The Machine That Changed the World 1990 Lean Software Development Toyota Product Development System 7 principles

Lean Software Development Eliminate waste Identifiera vilka aktiviteter som inte skapar affärsvärde Amplify learning Kunskap inom teamet Kunskap om kundens behov Decide as late as possible Vi lär oss hela tiden Belsut ska baseras på så mycket kunskap som möjligt Deliver as fast as possible ROI För att få mer kunskap

Lean Software Development Empower the team “Find good people and let them do their own job” Undvik micro management Build Quality in Åtgärda orsaken inte symptomen Buggar är waste See the whole Optimera helheten

Scrum Scrum

Scrum 1995, Ken Schwaber, Jeff Sutherland, OOPSLA ’95 2001 ”Agile Software Development with Scrum” “An iterative software development framework for managing software projects and product development”

Daily Scrum Retrospective Product Owner Sprint Backlog Release Dev Team Scrum Master Product Backlog Demo Stakeholders Default Definition of Done

Roller Produktägare Scrum Master Utvecklingsteam Stakeholders Produktvision Skapar produktbackloggen Scrum Master Undanröjer hinder Skyddar teamet från störningar Ser till att processen följs Utvecklingsteam 3-9 Självorganiserande Cross functional – undvika köer Stakeholders Kunder, säljare, marknadsförare osv

Daily Scrum Retrospective Product Owner Sprint Backlog Release Dev Team Scrum Master Product Backlog Demo Stakeholders Default Definition of Done

Product backlog Produktvision Prioriterad lista av User stories User Story As a <role>, I want <goal/desire> so that <benefit> Användarcentrerad Fokus på affärsvärde Som en handläggare vill jag själv kunna välja kolumner i att-göra-listan så att jag bättre kan planera mitt arbete

Tidsuppskattning Varför? Story Points För att kunna prioritera och planera Story Points Tidsuppskattning är svårt. Jättesvårt. Traditionellt Utvecklare uppskattar i timmar För vem? Medelresursen? Den bäst lämpade? Utan störande moment? Vad ingår? Test? Merge? Release? Dokumentation? x=y*1,8+8+2 Förenkla genom att bara uppskatta storlek Jämför med tidigare user stories i en så kallad Golden List Mät hastighet för att avgöra vad som är klart när

Default Definition of Done Daily Scrum Retrospective Product Owner Sprint Backlog Release Dev Team Scrum Master Product Backlog Demo Sprint Planning Meeting Ta en bit av produkt backloggen Commita till att göra den kommande sprint Normalt sett tidsuppskattning i timmar Sprint startar Sprint backloggen är teamets gemensamma mål Stories tas från toppen Default definition of done En story är klar när man utfört DDD DDD bör innefatta så mycket som möjligt för att minimera risk Om DDD frångås så beslutas det per story vid sprintplaneringsmötet Daily Scrum Kort dagligt möte Stående för att hållas kort Vad gjorde jag igår? Vad ska jag göra idag? Är det något som hindrar mig? Hur många dagar är det kvar? Sprintavslut Demo Feedback till stakeholders Retrospektiv Vad har fungerat bra? Var kan vi bli bättre? Vad ska vi ändra i nästa sprint? Stakeholders Default Definition of Done

Sprintstart Sprint Planning Meeting Planering i detalj Commitment! Vad ska vi göra kommande sprint? Planering i detalj User Stories bryts ner till Tasks Tidsuppskattning i timmar Finns det några hinder? Commitment!

Sprinten Sprint backlog Teamets gemensamma mål Fokuserat arbete mot ett gemensamt mål under en kort begränsad tid Stories tas från toppen av backloggen och färdigställs innan man tar nästa Färdig?

Default Definition of Done En story anses vara klar enligt DDD DDD bör innefatta så mycket som möjligt för att minimera risk Commitad Ingen ökad teknisk skuld Gått igenom automatiska tester Testad av annan i teamet Uppgraderingsskript Dokumenterad Demad för PO

Daily Scrum Vad gjorde jag igår? Vad ska jag göra idag? Vilka problem ser jag? (Hur mycket är det kvar?) Kommunicera teamets status och progress Bidrar till fokus Löser problem

Sprint burndown chart Uppdateras dagligen Synlig för alla, även stakeholders Release burndown chart

Task Board Tydligt vad som pågår Synlig för alla, även stakeholders Fokus på det som är viktigt

Sprintavslut Demo Retrospektiv Release Direkt feedback från stakeholders Retrospektiv Strukturerat förbättringsarbete Vad har fungerat bra? Vad har fungerat sämre? Vilka förändringar gör vi till nästa sprint? Release Något typ av resultat Helst så färdigt att vi får avkastning på vår investering

Daily Scrum Retrospective Product Owner Sprint Backlog Release Dev Team Scrum Master Product Backlog Demo Stakeholders Default Definition of Done

Det handlar inte om Scrum Masters, Story Points och Sprintar

Fokus Kvalité Effektivitet Transparens Förbättringsfokus Sprint commitment Amplify learning Fokus Sprint Backlog Kvalité Självorganiserande team Eliminate waste Effektivitet Decide as late as possible Stakeholder Demo Task Board Cross Functional Default Definition of Done Daily Scrum Burn Down Chart Build quality in Transparens Empower the team Deliver as fast as possible Förbättringsfokus Time-to-market Retrospektiv See the whole Iterativt

Hur kan jag ha nytta av Agile som beställare?

Skapa en produktbacklogg Lär och justera Var delaktig i hela processen Inför en produktägare Budgetansvar och domänkunskap i en och samma person En person som slutgiltigt prioriterar Skapa en produktbacklogg Prioriterad för att maximera ROI Uttryck User Stories för fokus på användaren Lär och justera Titta på demos kontinuerligt Justera krav och prioritet Var delaktig i hela processen Burndown på sprint och hela projektet Fokus på funktion, inte bara timmar

Frågor?