Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hur presentera och opponera?
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
KÄLLKRITIK En metod.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att genomföra ett forskningsprojekt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Teoretisk referensram
En guide för arbeten i SO
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Att relatera till tidigare vetenskapliga arbeten
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
Röd tråd.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Krav på vetenskaplig tolkning
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
Litteraturhänvisning-Harvardsystemet
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
I uppgiften examineras följande mål:
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Religion Naturvetenskap
Resonerande text Använd din elevbok!
KÄLLKRITIK En metod.
Litteraturhänvisning typ 1
Att skriva essä.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Litteratursökning - referenser
Presentationens avskrift:

Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete att skriva, presentera och opponera Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Kännetecken på ett akademiskt arbete Vilka krav ställs på ett akademiskt arbete? Nivåvandring Summering av kännetecken på ett akademiskt arbete Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Vilka krav ställs på ett akademiskt arbete? Relatera till existerande akademiska kunskaper Allmänt och teoretiskt intresse Allmänt accepterade vetenskapliga metoder En internt logisk fungerande helhet Ge läsaren möjlighet att själv ta ställning Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Relatera till existerande akademiska kunskaper Känna till existerande teorier, modeller och data inom det studerade området. Utgå från/beakta existerande teorier, modeller och data. Diskutera resultatens överensstämmelse med redan existerande teorier, modeller och data. Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Både av allmänt och teoretiskt intresse Generella problemställningar: Frågor som har ett visst allmänt intresse Frågor som har en teoretisk dimension Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Allmänt accepterade vetenskapliga metoder Kontrollerbara Individoberoende Möjliga att upprepa Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

En internt fungerande helhet Den röda tråden i uppsatsen binder samman uppsatsens olika delar så att de stämmer överens. Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Ge läsaren möjlighet att själv ta ställning till studien Anger klart vad som är egna respektive andras synpunkter Källorna bör anges i kortform i den löpande texten Fullständiga referenser i källförteckningen Referenser enligt de etablerade referenssystemen Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Nivåvandring Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete

Summering av kännetecken på ett akademiskt arbete Utgår från existerande akademiska kunskaper inom området Frågor av visst allmänt och teoretiskt intresse Allmänt accepterade vetenskapliga metoder En internt logiskt fungerande helhet Möjlighet för läsaren att själv ta ställning Seminarieboken, Kapitel 1 - Kännetecken på ett akademiskt arbete