Bredband och digital agenda

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Fiberföreningsstatus,
Regional digital agenda för Östergötland
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Struktur för Ledning i samverkan mellan kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Bakgrund Grundbult - Regional stödstruktur för evidensbaserad.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Bredbandsbristområden
Bredbandsbristområden i Västra Götalands län Mars 2012
Projekt Samordning Bredband: Status strategi
Infrastruktur Bredband i Fyrbodal
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Partnerskap Skåne En innovativ plattform för samverkan och utveckling av ett inkluderande mottagande. För att alla som kommer till Skåne ska ha möjlighet.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Strategi för biologisk mångfald
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Bredband i Borås glesbygd Bredbandsträffar i Tärby och Seglora Staffan Vikström
Informationsmöte i Borås
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Regionalt utvecklingsprogram
Välkomna!.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Ortsutveckling Skebokvarn
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Regionförbundet i Kalmar Län
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Regeringens bredbandsstrategi för Sverige
Nya Landsbygdsprogrammet
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Dig bredband till hela Västernorrland
Framtidens vårdinformationsmiljö
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Bredband på Borås landsbygd
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Omställningen av hälso- och sjukvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Välfärdsberedningen
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Bredband och digital agenda Bredbandsstatus just nu Bredbandstrategi 2.0 Arbetet med den digitala agendan Utredning för att utveckla våra stadsnät

VGR´s bredbandstöd Västra Götalandsregionens regionutvecklingsnämnds bredbandstöd: Inriktning på 5 års satsning RUN beslut på 30 mkr ggr 3 år Kan endast sökas av kommunerna. Medfinansiering krav. Max 50% stödandel Huvudfokus på fiberpunkter till fiberföreningar, telestationer eller mobilmaster Tankar kring hantering; Bra om kommunerna samarbetar i både program- och upphandlingsfasen Följa nationella bredbandsstrategin och länets strategiska mål Endast fiberpunkter i definierade bristområden godkänns Intresserade kommunerna skall i ansökan redovisa ett uppdaterat IT-infrastrukturprogram Kommunerna skall upphandla ett tillhandahållande av bredband till näringsliv och hushåll. Beslut fås på ansökan. Pengarna erhålls efter slutredovisning

Omnotifiering VGR´s bredbandsstöd? Inga stora förändringar i nya European Broadband guidelines, 26 januari 2013 Behövs omnotifiering? Näringsdepartementet verkar tycka det Vi och vår jurist tycker det inte. VGR´s koncept framhålls som ett mkt bra sätt att stödja marknaden Men förlängning kan kanske behövas. Inom ett år. Oklart ännu.

Bredbandsstatus i länet just nu 18 kommunansökningar finns emottagna Stödbehov i dessa är 60 mkr från VGR . Kommunerna betalar lika mycket. 79 av våra 150 värsta bredbandsområden hanteras i de ansökningarna. 37 av 49 kommuner klara eller håller på med en bredbandstrategi Över 100 fiberföreningar finns i Västra Götaland 40 fiberföreningar fått stöd (huvudsakligen via landsbygdsstödet) i år Ca 30 fiberföreningar fick stöd förra året Detta stöd hanteras av Länsstyrelsen och VGR (samförläggning) Oktober 2012 stod VG-län för 40 % av Sveriges fiberföreningsansökningar

Kommunstatus 2012-12-12 Ingen strategi påbörjad Strategi påbörjad Strategi klar Ansökan inlämnad Upphandling påbörjad Upphandling avslutad

Status per kommun 2012-12-18 Aktiva föreningar Page 6

Bredbandstrategi för VG-län 2.0 Saker att göra i uppdateringsarbetet Restanalys av fast bredbands utbyggnad Restanalys av befintlig mobil utbyggnad Tätortsutveckling i villor. Utkast klart årsskiftet eller Q1-2014 Remiss via kommunalförbunden

Digitala agendan: En IT-strategi för Sverige Samordnas nationellt av Digitaliseringskommissionen hos Ndp eHälsa Öppen offentlig data eDelegationen Statlig eFörvaltningsstrategi eLegitimation SKL´s strategi för eSamhället

Struktur för arbetet Styrgrupp är BHU´s presidie Referensgrupp finns med näringsliv, högskola, kommuner, länsstyrelsen samt VGR Arbetsgrupp som består av representanter för kommuner, VGR, kultur och näringsliv

VGR´s fokus i arbetet med agendan Fokus på ”Nyttan för medborgare och näringsliv”. Befintliga projekt skall fortsätta som vanligt Grunden för detta uppdrag består av den nationella digitala agendan Gradvis kartläggning pågår regionalt. Regionala mål skapar vi tillsammans. En regional handlingsplan tas fram utifrån dessa. Arbetet med Den regionala agendan skall vara en arena för avstämning av att olika aktiviteter fungerar väl, inte överlappar varandra och för agerande om något område saknas eller behöver stöd.

Övergripande målbeskrivning Målförslagen använder SKL´s och den nationella eFörvaltningstrategins terminologi och ser ut på följande vis; Mål 1: Enklare vardag för privatpersoner och företag Mål 2: Smartare och öppnare förvaltning stödjer innovation och delaktighet Mål 3: Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten

Mål och strategidokument ”Klart” slutet maj/början juni Politisk hantering samt start av remiss i juni? Remissinstanser?

Utveckla våra stadsnät: vårt syfte och mål Vårt perspektiv är att göra det bästa för länets invånare och företag. Samverkan syftar till Främja bredbandsutveckling i Västra Götaland Främja konkurrensen på infrastrukturnivå i Västra Götaland Förbättra förutsättningarna för regionens näringsliv Öka intäkter och minska kostnader i befintliga fibernät Öka kvaliteten i befintliga fibernät Möjliggöra en ev. framtida hemvist för fiberföreningar i länet

Samverkansförslag Västra Götalandsregionen Bolaget Kommuner Nationella kunder En avtalspart Upphandling Driftpartner En kontakt Bolaget S k a n o v Underleverantörsavtal Regionalt uppdrag Kommunal sfär Regional sfär Kommunalt uppdrag Underleverantörsavtal Driftavtal Kommunerna har genom ägardirektiv eller motsvarande verktyg givit kommunala uppdrag till stadsnätsverksamheter. Stadsnäten är styrda och våra prestationer utvärderas utifrån vår verksamhet i den kommunala sfären. Genom Västlänk har stadsnäten verksamhet i den regionala sfären men verksamheten i föreningen sker på ideell basis och utan bindande åtaganden från stadsnäten. Den ideella verksamheten är heller inte tydligt styrd och utvärderas inte ur ett regional perspektiv. Ett bolagiserat Västlänk ges ett tydligt regionalt uppdrag och verksamheten utvärderas och följs upp ur det regionala perspektivet. Västlänk AB bör i botten utgöras av ett ekonomiskt åtagande från såväl stadsnät som VGR för att inte vila på ideell grund. Västlänk AB utgör en gemensam avtalspart för nationella kunder i regionsövergripande affärer. Bolaget upprättar matchande underleverantörsavtal med stadsnäten enligt branschstandard för likformighet och kvalitetssäkring. Bolaget upprättar ramavtal med Telia för att kunna nå även delar i regionen utan stadsnät. I förlängningen erbjuder även möjligheten att hyra av Telia Västlänk AB ett verktyg för att få alla stadsnät att leverera enligt branschstandard avseende SLA, pris m.m. Bolaget utgör en part för VGR att adressera oavsett om det handlar om kommersiella eller strategiska frågor. Västlänk AB upphandlar driftpartner och kan därigenom erbjuda stadsnät en möjlighet att leverera enligt branschstandard avseende SLA m.m. Bolaget sänker etableringströskeln för ny nätverksamhet (byalag, kommunala nät eller nya stadsnät) i regioner utan stadsnät genom att möjliggöra driftsamverkan och kommersiellt stöd. Likaså erbjuder bolaget en möjlighet för redan existerande stadsnät att driftsamverka regionalt vilket på sikt är en överlevnadsfaktor för stadsnäten. 11. Kommunerna/Stadsnäten får en gemensam avtalspart i regionala affärer vilket saknas nuläget. Därtill medför Västlänk AB dedikerade resurser för regional försäljning vilket genererar lokala affärer och nätutbyggnad. VGR får ett verktyg för att stödja och utveckla kommunernas investeringar i IT-infrastruktur i stadsnäten och ett regionalt verktyg med direkta styrmedel. Regionen skulle även få bättre möjligheter att fånga upp och samlat dra nytta av de kommersiella krafter som stadsnäten i sin verksamhet kanaliserar till samhällsnytta. 12. Vi vill: - att VGR tillsammans med Västlänk skapar ett detaljerat förslag och affärsplan för Västlänk AB. - att VGR utgör en av ägarna i ett framtida Västlänk AB. - att VGR bidrar till att skapa ett regionalpolitiskt tryck på kommunerna för att göra respektive stadsnätsverksamhet till delägare i Västlänk AB. Vi bedömer att ett gemensamt ekonomiskt åtagande från både region och kommuner genom stadsnäten är nödvändigt för att skapa den tyngd och legitimitet som bolaget behöver för att kunna verka effektivt och utveckla stadsnätsverksamheten i Västra Götaland ytterligare. Det är också viktigt att formerna för upplägget arbetas fram gemensamt och i samförstånd för att inte skapa olika förväntningar på vare sig processen fram till bolagsbildande eller på bolagets verksamhet i drift. Stadsnät Stadsnät Stadsnät Förvaltning Nya nät Kommunalt uppdrag Kommunalt uppdrag Kommunalt uppdrag Kommunalt uppdrag Kommuner 16

Utredningsmöjligheter. Delrapport klar i juni Gemensam försäljning Möjlighet till gemensam drift Lokalt ägda stadsnät Gemensam försäljning Gemensam drift Lokalt ägda stadsnät Möjlighet att förvärva nät Gemensam marknadsföring Lokalt ägda stadsnät Gemensam försäljning Gemensam drift Stadsnät omsätts till ägarandelar Gemensam MF Lokalt ägda stadsnät