A LICE I UNDERLANDET 1
2 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
P RECIS ALLT VAR REGLERAT • Priser • Flygplanstyp • Kapacitet • Tidtabell • Servicegrad och catering ombord • Marktjänsten 3 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
4 Braniff International / USA Uniform 1965 Emilio Pucci 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
S INGAPORE A IRLINES P IERRE B ALMAIN november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
P AKISTAN A IRWAYS P IERRE C ARDIN november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
INTERLINING Fantastiskt redskap att maximera intäkterna Bra för flygbolagen och ibland bra för resenärerna Dyrt med mycket stora gömda kostnader Drar ner utnyttjandet av flygplan och besättningar. Juridiken kostar mycket pengar i ersättningar vid brustna transportavtal vid förseningar eller cancellations Dyr administration / information 7 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
HUBBAR Skapade ur monopol Bra för nätverksbolagen I en marknadsekonomi försvinner det som inte kunderna vill ha 8 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
A VREGLERINGEN AV FLYGMARKNADEN …. 9 President Jimmy Carter undertecknar Airline Deregulation Act October 24, november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
EU Inre marknad med fri etableringsrätt var som helst 10 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
I NTERNET Slaven blir fri från förtryck och kan nå kunden direkt Rörlig prissättning. “What you see is what you get” Positivt kassaflöde Kunden bokar och checkar in själv Flexibel marknadsföring utan merkostnad Betydande intäktskälla från externa annonsörer Intäktskälla (first click) från hotell, biluthyrare, m fl 11 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
LCC KOMMER IN PÅ MARKNADEN RYANAIR 1990 / EASYJET 1995 Skapar bestående ändringar i synsätt och resmönster Hoppa över mellanled och agenter. Direktkontakt med flygbolagen Fler och kortare semestrar. City breaks och mer resor på vintern Ingen lojalitet / varumärken spelar allt mindre roll Pris, pris, pris men det finns gränser 12 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
LCC Använder hela Internets potential Ingen Interline trafik. Betydande kostnadsbesparingar Flygplatserna är direkt utbytbara. LCC är dirigenten Litet management, kvicka beslut Bara pengar i förväg, ingen avräkning / inga överraskningar All personal känner till betingelserna från början 13 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
TURISTMAGNET 71 % skulle inte ha rest utan LCC Källa: Aviation Business november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
PRIVATRESENÄREN ÄR MYCKET PRISKÄNSLIG 10 % i prisökning ger 15% färre resenärer KÄLLA : FLIGHT INTERNATIONAL november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
T OURISM OF T ODAY Experiences & Adventures Individuality Variation during vacation Shorter trips, but with equally much to see and do Show prepared ”modules” that customer can compose to an individual package. Low fares airlines + adventure in the nature + good life 16 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
17 LOCAL PACKAGES SIGHTSEEING, MUSEEUMS CASTLES BOAT TRIPS HOTELS CAMPING BUSSES RENT A CAR RIVER RAFTING GOLD PANNING DOG SLEDGE TRAINS FLIGHTS INNS, RESTAURANTS 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
FEL RESULTATENHET FÖR LCC Flygplatser är fel resultatenheter, passar inte LCC-verksamhet De som tjänar på LCC är regioner med hotell, restauranger och besöksmål Förlorarna är flygplatserna Därför måste flygplatserna ingå i en regions driftsbudget. Gungor och karuseller Turisten bryr sig inte om regionala gränser. Slopa prestigen och samarbeta Definiera regionen och gör en websida som kan tjäna som portal Websidan marknadsförs bland annat på LCC bolagens hemsidor Websidan har intäkter från näringsidkarna Regionen måste inte ha en egen flygplats, jfr Kastrup för Skåne 18 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
NORWEGIAN TRE BEN Inrikes Norge & Sverige LCC trafik Europa Ex Charter 19 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
20
NORWEGIAN Stor utmaning att ha samma flygplanstyp på olika marknader Har en bra produkt till rimlig kostnad Bra management som agerar raskt när verkligheten ändrar sig Viktigt att inte ramla i fällan att börja med hubbing, interlining, frequent flyer’s programs = högre kostnader än vad man kalkylerar 21 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
22
23
24
25
26 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
27 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
28 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
EUROPAS NYA SNABBTÅG MADRID – BARCELONA • 63O KM • 18 TURER PER DAG • 2 h 38 MIN 29 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
EUROPAS NYA SNABBTÅG LONDON – PARIS • 470 KM • 17 TURER PER DAG • 2 h 15 MIN 30 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
EUROPAS NYA SNABBTÅG LONDON – BRYSSEL • 360 KM • 12 TURER PER DAG • 1 h 55 MIN 31 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
32 H ÖGHASTIGHETSTÅG I S VERIGE
33
34
35 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
36 15november 2011, SRFF Arlanda Aeropol AB Anders Lidman
•TACK • WWW. AEROPOL. SE 37