Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKT – Fältstudier/metoder
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Docent i pedagogiskt arbete, FD
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Föräldramöte 12 september 2011
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vad är teknik?.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Informationssökning & Källkritik
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Ett arbetsområde om poesi
Och annat runt omkring det!
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Elevens val Tomaslundsskolan Ht. 10.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Vad tycker du om att läsa?
Kunskapskrav SLÖJD.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
En guide för arbeten i SO
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
ÅRSKURS 4.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Textilarbete Alice Höök.
Varför?.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Formellt, skarpt och snyggt
Betyg årskurs 6.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 10.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Fritt Broderi.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Mot utanförskap.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –
Förskolan 2.0.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Montage - konstverks mening Är sambandet mellan bilder eller texter
Mot utanförskap.
Djuren möter ungdomskulturen
Uttryck i slöjd Centralt innehåll:
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Föräldramöte Sjöstadsskolan År 6 Anna och Sofia hälsar välkommen
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Eleven tolkar slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.   Eleven tolkar slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. Eleven tolkar slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.

Välj en av de bilder som följer här i bildspelet. 2. Sedan svarar du på dessa frågor kring föremålet: Beskriv föremålet. Vad har det för färg, form, mönster och symboler? Vilket eller vilka material har det tillverkats i? Hur tror du föremålet har tillverkats? Vilka verktyg och redskap har man använt? Vilken teknik kan man ha använt Vem tror du har tillverkat föremålet? Förklara varför du tror det? Vad tror du föremålet har använts till? Förklara varför du tror det? Har föremålet ersatts av annat? Hur tillverkas det idag?

3. På internet ska du ta reda på mer fakta om typen av föremål eller tekniken som man har använt för att tillverka föremålet och även skriva om det. 4. Du skriver sedan en text om föremålet där du svarar på alla frågorna.

5. Inlämning 23 april. Träslöjd: Maila ditt dokument till jorgen.linder@utb.lund.se Textilslöjd: Dela ditt dokument med kristina.pihl@vikingaskolan.org

Brudkista

Flamskväv

Halvflossa, åkdyna

Luffarslöjd

Skäktknivar

Julträd

Rotkorg

Trasmatta

Svepask

Yllebroderi

Smide