Välkommen till Finnbacksskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Värdegrund 1.
Skolans ordningsregler
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Mål och betygskriterier
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Välkommen till Förskolan Ekorren
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Välkommen till Parkhemsskolans förskoleklass 2012
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Välkommen till Sundsbroskolan 24 januari 2011
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Strömslundsskolans Värdegrund.
ORDNINGSREGLER FÖR SYLTESKOLAN 7-9.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Sofielundsskolans Ordningsregler
Historia och Organisation
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Föräldramöte 19 sept Presentation och fika - Klass 6D! - Planeringssidan och intensivveckor - Sjukanmälan - Läxläsning - Besöksvecka v 41 - Mentor.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
SAGASKOLAN Läsåret
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Välkommen till föräldrarmötet!
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Välkomna.
Ordningsregler för lå 1718: För att skapa en trivsam, trevlig, trygg studiemiljö med arbetsro följer vi följande ordningsregler på Junedalsskolan: På Junedalsskolan.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Välkomna till Föräldramöte klass
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Förväntningar.
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen på föräldraråd
Välkomna till Föräldramöte åk 5
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Välkommen till Finnbacksskolan 2017-04-03 Välkommen till Finnbacksskolan

Presentation av personalen

Finnbacksskolan lå 11/12

Fakta 11/12 Ca 295 elever 12 klasser blandat på planen. Åk 7 = 5 klasser Åk 8 = 4 klasser Åk 9 = 3 klasser

Organisation

År 7 Totalt 125 elever

År 8 Totalt 91 elever

År 9 Totalt 74 elever

Grubbangruppen

Studiegården Riktad insats till elever med Åtgärdsprogram. Mycket lugn studiemiljö. ? speciallärare Carola Hedberg, speciallärare Pernilla Ottosson, specialpedagog

Förberedelseklass Just nu 15 elever i åldrarna 10 – 16 år.

Befintliga lokalers förutsättningar Skolcafé Skolbibliotek Centralt belägen skola Många trappor, hiss finns Tre byggnader; Bångskolan, Grubbskolan, MB Undermålig utemiljö GRUBBSKOLAN Matsal HK Slöjd Bild Grubbangruppen Musik MB Idrott

För- och nackdelar med skolform åk 7-9 Stor omställning för eleven Samtliga lärare är nya för eleven Alla elever i tonåren Risk för många korta möten mellan lärare och elev. FÖRDELAR Nya klasser – nya roller Många jämnåriga elever Anpassade lokaler till alla ämnen. Ämneslärarkompetensen kan nyttjas fullt ut. Kollegialt samarbete Vana att hantera tonårsrelaterad problematik Nya ögon som ser eleven

Handledarrollen på Finnbacksskolan Att ge information till elever och föräldrar. Detta omfattar även uppföljning. Att handleda elever i den egna arbetsplaneringen. Att tillsammans med elever och föräldrar utforma individuell utvecklingsplan. Att följa upp elevernas arbete t. ex. elevernas studiesituation, trivsel, frånvaro, lovgivning mm samt upprätta åtgärdsprogram vid behov. Att samråda med eleverna om socialt beteende. Att planera och leda utvecklingssamtal. Att handha övrig föräldrakontakt. Att vara vuxenstödjare för eleverna.

Finnbacksskolans ordningsregler framtagna via klassråd, elevråd och i samverkan med personalen. På vår skola är det viktigt att vi respekterar varandra att komma i tid att ha med sig rätt arbetsmateriel att själv ta ansvar för läxläsning och arbete på lektionerna att kunna arbeta både självständigt och med andra utan att störa att lyssna då andra (vuxna eller kamrater) har ordet att du använder ett vårdat språk att städa och plocka bort efter sig att lägga skräp i papperskorgar att hålla skåp och väggar rena och fräscha att ytterkläder, kepsar och mössor lämnas i elevskåpet eller utanför matsalen och hemkunskapslokalerna, enligt miljölagen. att den mat du tar för dig ska du äta upp att MP3-spelare och mobiltelefon endast får användas efter överenskommelse med lärare att det är en låg ljudnivå i biblioteket för studier och andra aktiviteter att inte äta eller dricka något i skolbiblioteket att datorer används i första hand till skolarbete att återställa material och möbler efter användande att alla elever ska få möjlighet att boka och spela i café BoB, så att inte samma elever alltid spelar

Förväntansdokument Finnbacksskolan 2017-04-03 Förväntansdokument Finnbacksskolan 2010-2011 Målområden Normer och värden Utveckling lärande och kunskap Elevers ansvar och inflytande Samverkan Skola och hem Skolan och omvärlden Övergång mellan olika stadier Bedömning och betyg

Detta kan du som förälder förvänta dig av oss personal. * Vi är engagerade och strävar efter att vara rättvisa och konsekventa. Vi ska arbeta så att ditt barn upplever trygghet och trivsel i skolan. * Vi accepterar ingen form av mobbning eller kränkande behandling. * Vi arbetar för att barnen ska vara stolta över sig själva. * Vi satsar på att främja lärandet på ett inspirerande sätt men garanterar inte att allting alltid är roligt. * Vi arbetar för en hälsofrämjande skola. * Handledaren har ett särskilt ansvar för ditt barns skolsituation.

Skolsköterskan erbjuder hälsosamtal för elever i år7. Skolan erbjuder utöver våra professioner stöd via elevhälsan.

Våra förväntningar på dig som förälder. * Du ser till att ditt barn får den sömn som det behöver. * Du ger barnet förutsättningar att äta frukost innan det kommer till skolan. * Du kommer till avtalade möten. * Du talar inte illa om skolans personal i barnets närvaro men delger oss gärna synpunkter om skolan. Du visar intresse för ditt barns skolgång och är beredd att hjälpa och stödja ditt barns lärande och vardag i skolan. * Du låter barnet stanna hemma vid sjukdom och meddelar skolan frånvaro * Du kontaktar skolan vid funderingar kring ditt barns skolsituation

Förväntningar på dig som elev. * Du kommer i tid till lektionerna och har med nödvändigt materiel. * Du tar ansvar för hemuppgifter/läxor. * Du är en god kamrat och deltar inte i mobbning eller kränkande behandling. * Du använder ett språk som inte kan uppfattas som nedvärderande eller kränkande. * Du är ärlig, talar sanning och vågar stå för det du gör. * Du förhindrar skadegörelse och tar därmed ansvar för skolans miljö. * Du följer regler som gäller på skolan.

Vi hoppas du ska trivas och ser fram mot tre givande år här på Finnbacksskolan . Lycka till!

Jag stödjer Finnbacksskolans förväntansdokument. Lycksele den ……………….. Avtal Jag stödjer Finnbacksskolans förväntansdokument. Lycksele den ……………….. ……………………… …………………………….. Förälder Förälder …………………… ………………………. Handledare Elev

Att tänka på… Finnbacken strukturerar klasserna Cykelhjälm Hänglås till skåp Långa skoldagar – frukt Slöjd – en termin vardera Mobiltelefonen och internet – prata med barnen om etik och moral Sjukanmälan

Välkommen att se er omkring i skolan. Presentationen läggs ut på hemsidan. Plan 1 och 3, studiegården, skolbiblioteket, caféet, Grubbskolan Återsamling i aulan kl. 19.15