På rätt sida om lagen Distanshandelsdagen Axel Tandberg SWEDMAs Chefsjurist 2010-11-18.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Distans- och hemförsäljningslagen
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
i samarbete med Folksam
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
© Brilex AB 1 Jur kand Torsten Brink V ordf NBL. © Brilex AB 2 Läkemedelslagens tidigare informationsbestämmelse 21 § Sådan information om läkemedel som.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
LAGAR OCH REGLER.
Lagar och Regler Kap. 5.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
1. Vad är en personuppgift?
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Medievanor.
Medievanor.
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Konsumentkreditlagen
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Entreprenörskap och företagande 100 p
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
IT-rätt – en introduktion
Personuppgiftslagen (PuL) och
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
© Synovate Ungas attityder till rökning
För dig som ska resa En resa är ofta en härlig upplevelse men ibland händer det att den av något skäl måste ställas in eller avbrytas.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Marknadsförarens yrkesroll
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Media och reklam.
Kap 12: Marknadslagar och etik
DEN NYA KAMERALAGEN.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vägledning för myndigheters SPAM hantering
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Dataskyddsförordningen
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Allmänna dataskyddsförordningen
Presentationens avskrift:

På rätt sida om lagen Distanshandelsdagen Axel Tandberg SWEDMAs Chefsjurist

SWEDMA historik •SWEDMA grundades 1968 •Drygt 90 medlemmar •135 associerade medlemmar •Kontor: Linnégatan 9-11, Stockholm •Organisation •Mickael von Ekensteen, VD •Axel Tandberg, Chefsjurist •Marianne Lager, Informationschef •MariAnne Rovide, Administration

Vad gör SWEDMA? •SWEDMA är en intresseorganisation för Direktmarknadsföring (DM) •Ger medlemmar service och information, juridisk rådgivning och utbildning in DM •Marknadsför DM som en effektiv metod för kommunikation & reklam – framtidens marknadsföring – Guldnyckeln 24 mars 2011 •Driver egenreglering för att möjliggöra bästa förutsättningar för DM marknadens aktörer ”lobbar” och inom lagstiftning –Egenåtgärder –Remissinstans

Marknadsföring vs. direktmarknadsföring •Hur skiljer sig ”vanlig” marknadsföring från direktmarknadsföring?

DM och Juridik •Vad kan du göra •Vad bör du göra •Vad bör du inte göra •Vad kan du INTE göra

Distansavtalslagen

•Gäller avtal som träffas då parterna inte är fysiskt närvarande: –Internet –Telemarketing –Orderkuponger från annons –Katalog –E-post/SMS –etc…

Distansavtalslagen - Information •Erbjudande företags namn och adress •Varans huvudsakliga egenskaper •Totala kostanden, inkl. leverans och skatt •Betalningssätt •Ångerrätt •Tid för erbjudandet, hur länge det gäller

Distansavtalslagen •Tänk på information ska nå klienten INNAN avtal sluts •Informationen får dock anpassas till mediet –Lättare att visa med text –TM svårare, kan komplettera via Internet osv.

Personuppgiftslagen

PuLs syfte Syftet med lagen är två: 1.Skydda den personliga integriteten 2.Främja handeln med personuppgifter

PuL - Vad tänka på •Behandlingen skall vara –Laglig och korrekt –Förenlig med god sed –Förenlig med de specificerade ändamålen •De insamlade personuppgifterna skall –Inte fler än nödvändigt –Vara aktuella –Inte bevaras längre än nödvändigt

PuL - Branschöverenskommelse •SWEDMA förhandlat med DI –God sed vid insamlig, användning, spridning, och annan behandling av personuppgifter för DM •Inte skicka information till föräldrar till barn som är under 8 veckor •Inte kontakta dödsbon via telefon förrän efter 4 veckor •Ej skicka ADR till de som är yngre än 16 år –Ansvaret är ERT

PuL och DM •Behandlig får INTE ske om personen har motsatt sig behandling för DM (Pul 11 §) •Gäller även B2B, god sed •Det finns olika sätt tacka nej beroende på kontaktmetod

Nej tack eller ja tack till reklam? •Behandlig får INTE ske om personen har motsatt sig behandling för DM (Pul 11 §) •Gäller även B2B, god sed •Det finns olika sätt tacka nej beroende på kontaktmetod

PuL - Problem? •Vad är det bästa för att undvika att bli anmäld? –INFORMERA DE REGISTRERADE – ”enpower the consumer”

Marknadsföringslagen

MFLs syfte •Syfte att tillgodose både konsumenters och näringsidkares intresse av att marknadsföring är: –vederhäftig –tillbörlig –informativ –Konkurrenseffektiv •Motverka otillbörlig marknadsföring

MFL •Krav på ekonomisk påverkan –Marknadsföring är endast otillåten om den är ägnad att leda till att en genomsnittskonsument fattar ett annat affärsbeslut än den annars skulle ha fattat •Brett tillämpningsområde –Lagen tillämpas även på s.k. efterköpssituationer, t. ex. leveranser och reklamationer •Svarta Listan

Tillämpa svarta listan •Marknadsföring som strider mot någon av bestämmelserna är alltid att anse som otillbörlig. –Kan förbjudas vid vite, även interimistiskt –Marknadsstörningsavgift, skadestånd –Kan drabba även konsult •Bestämmelserna ska tillämpas även om marknadsföringen riktas mot näringsidkare (B2B). •Exempel: –Inte rikta direkta köperbjudnaden till barn –Kräva betalning eller retur av levererad obeställd vara

MFL gäller endast kommersiell marknadsföring •MFL omfattar alla former av kommersiell marknadsföring oavsett medium och slag av varor eller tjänster •MFL omfattar inte politisk propaganda, samhällsinformation, religiös förkunnelse eller annan opinionsbildning eller nyhetsförmedling

MFL – kort om lagen •Det skall framgå att det rör sig om och vem som ansvarar för marknadsföring •Undantag för teasers •Får ej vara vilseledande •Inte misskreditera konkurrenter •Inte skicka obeställd vara med faktura •Får inte urvattna speciella symboler •Bör inte strida mot samhällets normer

Reklam till omyndiga •Det finns endast ett lagligt förbud mot reklam riktat till barn: –TV reklam •Det finns etiska regler som begränsar hur man får göra reklam: –Ej skicka ADR till de som är yngre än 16 år –Får inte adressera till målsman, men utforma brevet till barnet

Sammanfattning •Insamling –Informera om vad du tänker ha datan till –Informera om vad du ska göra med datan –Om DM, ge ALLTID en möjlighet att tack nej •Kampanj –Kontrollera gentemot NIX –Respektera de som inte vill ha något –Använd sunt förnuft

Sammanfattning •Avslutad kampanj –Konstatera vad som gick bra och vad som inte gick bra –Irriterade något potentiella kunder? –Även om det är tillåtet kanske det bör undvikas –ENPOWER THE CONSUMER

Inte tillräckligt? Anmäl dig till SWEDMAs ADMA utbildning Nästa ADMA Utbildning April 2011 För innehåll och intresseanmälan:

Tack för att ni lyssnade Axel Tandberg Chefsjurist SWEDMA Box 3276, SE Stockholm Tel: E-post: Internet: