Mottagande / Publik och programforskning
Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier •receptionsanalys
Strukturell tradition •uppskattningar av publikens storlek •viktiga för ledningen, särskilt för annonsörerna •kvantitativa metoder, surveys, statistik
Behavioristisk tradition •effekter •användning •speciellt fokuserad på unga •metod experiment
Kulturtradition, receptionsanalys •mottagaren skapar mening •metoder kvalitativa •cultural studies på gränsen mellan samhällsvetenskap och humanistisk (1960 Stuart Hall, Richard Hoggart, University of Birmingham) •fokuserar på populärkultur
Problem som påverkat forskningen •medier beroendeframkallande •mottagarna isolerade •passiva / aktiva mottagare •olika syner på publiken •ny medieteknologi
Olika typer av publiker: •en grupp som existerar ex lokal befolkning •en grupp definierad av samma smak •publik för specifikt medium •publik definierad enligt kanal eller innehåll.
Publikforskning inom Rundradion •Publiken mätts systematiskt sedan 1940-t Ien Ang (1991): Desperately Seeking the Audience (kritik mot kvantitativa data) Yle monopol årliga rapporter kommersiell radio, fokus på radioforskning regionala studier
Finnpanel •grundad 1975 •undersöker radio / TV-publiken •TV-mittari 1987; 1000 hushåll •Kansallinen Radiotutkimus, dagböcker •
Tidningarnas förbund • •Upplagestatistik •Statistik över tidningarnas antal •Tidningsläsning i olika länder
JG 5 hösten 2007 TV 150, 100, 45, 180, 30, 30,120, 90, 90, 50, 150, 0, 120, 120, 160, 0 Radio 0, 0, 60, 60, 0, 0,0, 10, 15, 60, 0, 90, 0, 0,30, 90 Tidn 60, 25, 25, 30, 60, 0, 30, 15, 15, 0, 60, 60,20, 15, 0, 60 Tidskr 20, 0, 0, 0, 0, 120, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 30, 25, 15, 30 Internet 20, 90, 120, 90,200, 30, 40, 60, 40, 0, 45, 90, 30, 60, 0, 0 Böcker 0,0, 30,60, 0, 0, 5, 0, 30, 30, 60, 30, 30, 0, 90, 0 Ljudband 60, 0, 60, 30, 90, 120, 30, 140, 60, 40, 720, 0, 0, 30, 15, 60 Video,dvd 90, 80, 0, 0, 0, 50, 15, 0, 0,0, 30, 0, 0, 0, 0 Gratistidn 0, 0,0, 0, 15, 0, 15, 0, 0, 0,0, 0,5, 0, 0, 10 Direktreklam 3, 0, 1, 5, 0, 15,5, 10, 0, 0 (6 saknas)