En bransch med många ansikten….

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
DemoskopPanelen 2013.
Kapitel 13, Likviditet.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Utvärdering av projekt
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.
Skapa ideala kundprofiler
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
Inspira/Silverbäckens förskola
Utvärdering, varför då? hur då?
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
”Service i Världsklass”
Marknadsplan för HälsoFreak
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
Strategisk kommunikation
Att ta tempen på den unga målgruppen
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Affärsidé - företagets vägvisare
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Att tillsammans påverka!
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
GfK. Growth from knowledge
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Strategiska perspektiv på verksamheten
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Vad handlar det om?. EcoCraft Allt handlar om hållbar utveckling, vikten av identitet, viljan till det unika, lusten att skapa, lusten att visa och dela.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Personlig försäljning Kap. 2
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Servicehandelsindex HUI Research
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Presentationens avskrift:

En bransch med många ansikten….

…i ständig utveckling… Äta & Dricka Fika Kompletteringshandla Godissugen Tanka bilen Släcka törsten Spela Ta en uppfräschare

Kundstudie Fördjupad kunskap om vad som driver kundtrafik , lojalitet och merköp inom olika segment av SVH Diskussionsunderlag 2013 02 18

Intervjuer med branschen 2012 - Hinder i dag, möjligheter imorgon Brist på konsument- och shopperinsikter Bättre kunskap om vad som driver kundtrafik och merköp inom olika segment av SVH Dålig anpassning till SVH av produkter och förpackningar Suboptimering och prisfokus i stället för kategorifokus Begränsat informationsutbyte

Brist på konsument- och shopperinsikter Generellt låg kunskap om vad som driver kundtrafik och merköp i SVH Ingen gemensam målbild Leverantörer och handel borde samverka för att öka tillväxten i SVH i stället för att bara driva sina kortsiktiga intressen Kunskap om kundens kund – möjlighet att göra något branschgemensamt Kammarna som kommer hit har inga mandat och deras marknadsavdelningar bakom vet inte hur det fungerar Vi kommer inte in riktigt i dialogen. Vi måste komma med bra insikter själva för att bli delaktiga Vi har järnkoll på våra konsumenter. Om man kan matcha det med kundernas insikter… Vi har en enorm tillgång till shopperstudier från hela världen. Utmaningen är kommunikationen inte tillgången på info

Marknad och konkurrens UTGÅNGSPUNKT I KEDJANS ROLL PÅ MARKNADEN Marknad och konkurrens

Shopping missions ur ett dagligvaru - perspektiv Konsument Unga singlar Unga par Barnfamilj Äldre m utflugna barn Köptillfälle Storhandla Handla för 1-2 dagar Kompletteringshandla Direktkonsumtion Stormarknad Supermarket Lågpris Närbutik Servicebutik Butiksval

Köptillfälle per format Storhandla Handla för 1-2 dagar Kompletteringshandla Direktkonsumtion Stormarknad 70% 20% 6% 3% = 100% Supermarket 31% 43% 22% 4% = 100% Lågpris 50% 38% 10% 2% = 100% Närbutik 12% 50% 34% 4% = 100% Servicebutik 0% 8% 5% 88% = 100%

Konsumentbaserad segmentering av Servicehandeln Trafikbutiker Kiosker Minilivs Spel & Tobak Etc Fast Food

Skaffa insikter ur ett servicehandels-perspektiv Att förstå och möta kundens behov och beteende i olika köptillfällen maximerar försäljningen: Ökad kundtrafik Högre snittköp Behov Köp- tillfälle Konsumtions- tillfälle

Vem ? Vad ? Varför? När ? Var ? Hur ?

Projektupplägg - förslag FÖRSTUDIE Syfte: Att få underlag till en relevant frågeguide i den kvalitativa studien Genomförande: Intervjuer med utvalda kedjor och leverantörer: För att samla in frågeställningar Och fånga upp befintliga insikter Kundintervjuer på plats i ett urval av butiker: Vad är anledningen till ditt besök i den här butiken i dag? Varför valde du just den här butiken? KVALITATIV STUDIE Syfte: Att få förståelse för hur kunderna tänker och för att få ett bra underlag för ett frågeformulär i nästa steg: När och i vilka samman- hang väljer man service- handel? Varför? Impuls/planerat? Vad är servicehandel? Gruppera Vilka kedjor finns och vad är viktigt vid val av butik? Genomförande: 2 + 2 fokusgrupper Stockholm samt mindre landsortsstad KVANTITATIV STUDIE Syfte: Verifiera och kvantifiera Årlig tracking: Shopping Mission - varför och när servicehandel ? Impuls, planerat? Vad är servicehandel ? Hur ser målgruppen ut ? Drivkrafter för val av butik? Vilka är alternativen? Kännedom om och attityder till kedjor? Hur nöjd man är med respektive kedja? Vilka kategorier är viktigast ? Genomförande: Riksrepresentativ webb- enkät med ca1.000 ip Möjlighet för leverantörer att köpa enstaka frågor