Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
DemoskopPanelen 2013.
Att leva med multipel skleros
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Skapa en lönsam kundrelation
Skapa ideala kundprofiler
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En bransch med många ansikten….
Att bygga en fungerande webbplats
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Kunskaper och förmågor FEK1
”Service i Världsklass”
Arbetsplan för skolbiblioteket
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Grafisk profil.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Isglöd – Allt är möjligt!. Isglöd-filosofin Omöjligt? Då är du på rätt väg! Problem blir möjligheter Inte bättre men annorlunda Mångfald eller enfald?
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Kap 6: Marknadsstrategier
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Uppfattningar om antibiotikaförskrivning bland sjukhusläkare I Björkman, J Berg, M Röing, M Erntell, C Stålsby Lundborg.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Marknadskommunikation och mediaval
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Strategiska perspektiv på verksamheten
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Kommunikation.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Patient- och brukarmedverkan
Integritet läroplansanalys.
Kommunikation.
Vilka är dina förväntningar?
Novellanalys.
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
KPR april 2018.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kap. 1 Planera sortimentet
Tips & trix.
Lek, lärande och rörelse 15 hp
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Presentationens avskrift:

Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.

Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till mål och varumärke  Kunden/besökaren i rummet (demografi, mekanik och dynamik)  ”De tre stora” personal varor design

Butikens förändrade roll  Maktförskjutning från producent till konsument  Varumärkesbyggande  Shopping en allt viktigare aktivitet både i omfattning av människors tid och ekonomiskt

Forskning kring rummet och butiker  Kommersiella verksamheter (butik och kund har stått i fokus)  Livsmedelsbutiken (tex. Underhill)  Serviceföretag (tex. Bitner)  Den tredje vägen…

Bibliotekets särart  Speciell kontext jämfört med en butik edutainment?  Kontexten skapar särskilda förväntningar bland besökarna  Kontext och förväntningarna har betydelse för besökarnas beteende

Vem gör service? kunden producerar personal producerar personlig service

Komplexiteten i servicerummet enkelkomplicerad kunden producerar personal producerar

Uppfångningsgrad  Hur stor andel av besökarna som får någon slags kontakt med en anställd • Hur stor är denna andel? • Vem tar de kontakt med? • Vem får de kontakt med? • Vilka frågor eller ärenden gäller kontakten? • Finns det någon potential att utveckla dessa kontakter eller finns det ”onödig” kontakt? • Finns möjligheter till mekanisk service? • Mål?

Omvandlingsgrad  Hur många som förvandlas från att ha gått in i rummet till att …………….. jfr. mål, vad ska den som går in genom dörrarena göra från besökare till läsare från besökare till låntagare

Tre grundprinciper för att förstå kunders beteende i en butik  Shoppingens mekanik  Shoppingens demografi  Shoppingens dynamik

Shoppingens mekanik  Fysiska och anatomiska förmågor skapar behov och begränsningar  Butiker måste anpassas efter mekanik och särskilt efter målgruppens mekanik  Tillgänglighet, trivsel och ”lönsamhet” hänger ihop

Shoppingens mekanik  Syn  Kroppen två händer rörelsesätt

Shoppingens dynamik  Presentationen av varor (förförelse)  Den sensuelle shopparen  Se, känna, beröra och ”köpa”  Kontakt med personal

Shoppingens demografi  Kundernas demografiska egenskaper ålder kön …

De Tre Stora Symmetri och balans måste finnas mellan:  Personal  Varor  Design (butiksutformning) Balansen är grunden för ett koncept

Personal  Toppar med hög belastning (sk. peak hours)  Kontaktgrad (befintlig och önskvärd)  Olika typ av service personlig mekanisk

Varor  Sortiment  Olika typ av varor impulsvaror destinationsvaror merförsälningsvaror imageskapande varor indragare bästsäljare hyllvärmare nyheter kompletteringsvaror • Placeringen av varorna ”space management” hur kategorier av varor placeras i butiken

Design (fysisk utformning av rummet)  Ett bra rum (butiken) är som en god berättelse: löfte introduktion berättelse crescendo och final En bra butik är utformad så att kunder inte hindras utan skapade efter ett flöde så kunden ”utsätts” för hela butiken.

Hur man studerar besökare  Intervju – ger kunskap om medvetna val  Observation – ger kunskap om agerandet men utan förklaring  Flödesanalyser – en form av observation  Flöden studeras olika dagar, tider m.m.  Flöden studeras för utvalda/olika typer av besökare  Mönster går att klarlägga, hinder kan identifieras

Sammanfattning  att se butiken som ett medium är en möjlighet  Synsättet måste genomsyra verksamheten – finnas formulerad i mål (övergripande och profil)  Målgrupper  Balans mellan De Tre Stora personal varor utformning * Taktik – utgå från shoppingens mekanik, dynamik och demografi