Att lära på mottagarens villkor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
… som skulle arrangera en löptävling.
Din hjärna och ditt minne!
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att leva med multipel skleros
- Kroppens kontrollcentrum -
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Alla har inneboende.
Kommunikation.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Samma musik men olika teknik
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Arkitekturledningen Arkitekturledningen, en stabsfunktion till Beställarkansliet, SKL ett uppdrag från landstingsdirektörerna för samordning av arkitektur.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Vi undersöker kraft och rörelse
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lyckad träning Hur?.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Analytiker & Holistiker
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Att rita en instruktion
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Studieteknik och inlärning
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Psykodynamiskt perspektiv
Idrottspsykologi.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vad är identitet?.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Nervsystemet Nervsystemet är nödvändigt för att kroppens olika delar snabbt ska kunna få kontakt med varandra, och fungera som en helhet. Kommunikation.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Ledarskap.
Att lära på mottagarens villkor
Ett läs-projekt med musik
Presentationens avskrift:

Att lära på mottagarens villkor

Kan du läsa…? "En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plecarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som hehlet."

Åhörarnas personligheter Iakttagaren Grubblaren Prövaren Känslaren Iakttagaren Lär sig genom att se och lyssna vad andra gör Vill gärna göra ”saker rätt” Kan se saker ur olika perspektiv Har en objektiv inställning Grubblaren Analytisk och logisk Skapar teoretiska modeller Vill gärna ta hjälp av modeller och system för att förstå Föredrar teori framför känslor Prövaren Lär sig genom att pröva själv, helst utan instruktion Lär genom misstag och tar gärna risker Vill börja snabbt Känslaren Lär sig utan att riktigt veta hur Lär genom enskilda exempel och genom att uppleva olika situationer Har en öppen attityd Vilken lärstil har du? Hur anpassar jag min utbildning till de olika lärstilarna? Hur tar jag reda på deltagarnas lärstilar?

Lärandets förutsättningar Ge tillräcklig information Ge meningsfull kunskap Lär på mottagarens villkor Information Den som saknar kunskap, saknar den sällan Det gäller att ha tillräcklig information för att överhuvudtaget kunna uttrycka sina behov av mer. Meningsfullt Utbildningen måste ge något, vara begriplig och hanterbar Utbildningen ska vara till nytta, men nyttan kan vara olika för olika personer Variera! Lär på mottagarens villkor Alla lär sig på olika sätt abstrakt/konkret se/höra/känna Hur vet man att man givit tillräckligt med information? Hur kan man veta att utbildningen är meningsfull? Hur vet man vilka lärstilar deltagarna har?

Jag tror att den största gåvan jag kan tänka mig att få av någon människa är att bli sedd av henne, hörd av henne, förstådd och vidrörd av henne. Den största gåvan jag kan ge är att se, höra, förstå och att vidröra en människa. När så har skett upplever jag att vi har skapat kontakt. Fritt efter Virginia Satir Referens: Bandler, Grinder, Gordon

Hjärnans funktioner Hjärnbarken Limbus Hjärnstammen Tid: 2 min

Hjärnbarken Vä och Hö hjärnhalva Sinnesintryck (VAK) Yttre information - Våra medvetna tankar. Nyckelord är kunskap och kreativitet Tid: 3 min Snabba rörelser - Yttre muskellagren

Hjärnstammen Reptilhjärnan - Överlevnads instinkt vid hot Långsamma rörelser – inre muskellager Inre information – omedvetna tankar Kraft – Riktning - Kaos Tid: 2 min

Mellanhjärnan - Limbus Länken mellan bark och stam Urval och värdering av information Minneskonto Metaforer – likheter - helheter Tid: 2 min

Hjärnans funktioner Vänster hjärnhalva Höger hjärnhalva Logik Sinnen VAK Språk Fantasi Detaljer Helheter Information Måla Teknik Musik Matematik Kreativitet Statistik Spontanitet Skapande

Vi lär med våra sinnen Visuellt Auditivt Kinestetiskt Det visuella sinnet - Tänker ofta i bilder - Ritar ofta figurer och bilder på sitt anteckningsblock - Upprätt kroppshållning - Högt tonläge - Snabba förflyttningar Det auditiva sinnet - Lyssnar på det inre samtalet - För ofta en inre dialog - Håller ett lagom tempo Det kinestetiska sinnet - Känner efter hur det känns - Känslor som nervositet, engagemang är viktiga - Ofta lite framåtlutat kroppshållning - Tittar gärna neråt när man känner efter - Rör sig och pratar lite långsammare Vilket sinne lär du dig själv med bäst? Favoriseras något sinne i utbildningar? Hur tar du bättre hänsyn så att man får möjlighet att lära sig med alla tre sinnena?

Visuellt sinne Vill gärna ”se” vad du instruerar. Hjälpmedel – OH, målande eller ritade förklaringar, blädderblock, video, bilder etc. Använd ett ”visuellt språk” Titta här! Jag visar först. Är övningen klar och tydlig för dig?

Auditivt sinne Vill gärna ”höra” vad du menar. Språklig instruktion med rytm är bra. Hjälpmedel – musik, föreläsning, berättelse Använda ”auditivt språk” Hör du rytmen? Hur låter det? Lyssna på …

Kinestetisk sinne Vill gärna pröva själv eller få en viss känsla av det du förklarar. Hjälpmedel – praktiska övningar, Använda ett ”kinestetiska språk” Hur känns det? Kan du göra? Om du skulle pröva…

Vilket sinne favoriserar du? Vi testar!

Diskutera… Vad är viktigt att tänka på i en utbildning för att alla deltagare ska ha samma chans att lära sig oavsett om dom lär bäst genom att se, höra eller känna? Diskutera två och två hur man kan underlätta inlärning för deltagare som domineras av ”ert” sinne