C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
Att skriva en krönika Hur och vad.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Barnanpassad utredning
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Välkommen till internet för nybörjare
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)

Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Skriva för webben.
Utlandsstudier för I:are
Marknadsföring & Internet
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
2. Utveckla en presentation
Information till IT-designs programstudenter
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
En PowerPoint om PowerPoint
Affärsidé - företagets vägvisare
Sektorn för Socialtjänst
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationssökningsprocessen:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Klicka på någon av de kapitel för mer information eller klicka på knappen bredvid guide till start. 1.Hur navigerar man på hemsidan?Hur navigerar man på.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Webbsidesutbildning Lennart Ek, Tel Stefan Fosseus,
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Bertil Norén1 BERTIL NORÉN Vatteningenjörerna Kronoberg.
1 L U N DS U N I V E R S I T ET KC, 9 mars 2007 Open Access –nya möjligheter i vetenskaplig kommunikation HÅKAN CARLSSON BIBLIOTEKSDIREKTIONEN, LUNDS UNIVERSITET.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
om företaget där du gör din praktik!
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Vem är jag, Vem är du?.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
VARMT VÄLKOMMEN till utbildning i EPiServer 8
Kommunikationspass Jag heter
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Presentationens avskrift:

C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du dina nyckeltal? • Vet du nuläget, dvs vad läser och gör dina kunder idag? • Har du bestämt dina sökord? • Hur ser dina nästa steg ut? Stämmer dessa med den tid du har eller de pengar som finns tillgängliga? • Vilka byggklossar hjälper din affär på bästa sätt? • Prova dig fram, mät & utvärdera, justera och gör igen!

C. Wormbs & L. Norén2 Kom igång snabbt på webben - om du inte är nöjd med din hemsida • Om du inte är nöjd med din hemsida – leta fram 3 goda webbexempel, exempel som passar dig, din affär och din försäljning. • Vad behöver du och din affär för stöd på webben, ljud, bild, kunskapsarkiv, butik etc? • Hur kommer du att vidareutveckla din affär, dvs vad blir nästa steg utöver hemsidan, blogg, butik,nyhetsbrev eller annat? (Det blir oftast billigare om du från början vet vart du ska eftersom man kan utveckla flera saker samtidigt för webben.)‏ • Fundera på om du ska göra det själv eller om du vill ha hjälp? Vad får det kosta? Ska allt vara klart samtidigt? I vilken ordning vill du sjösätta funktionerna? • Oftast tar det längre tid att bestämma vad som ska stå på webben och hur din affär ska se ut, än den tekniska utvecklingen. (Det lönar sig alltid att tänka igenom ordentligt innan teknisk utveckling.)‏

C. Wormbs & L. Norén3 Kom igång snabbt på webben - om du är nöjd med din hemsida • Om du är nöjd med din hemsida – bestäm dina nästa steg. Hur förstärker du din relation med dina kunder? Hur säljer du mer? Webbaffären bör alltid utvecklas. Välj byggstenar som passar din affär. Lämpliga steg kan vara nyhetsbrev eller blogg för dialog, webbTV för instruktioner eller rörliga bilder. Provblogga exvis på ambassaden för att se om det är din form för kommunikation. • Använd dina analysverktyg! Mät utifrån dina nyckeltal. Har du inget bra verktyg så koppla på exvis google analytics som är gratis och en utmärkt början. Google har många gratisfunktioner för att följa sin webbaffär. Du måste veta vad dina kunder gör och om du satsar på rätt saker. • Kolla att du är sökmotoroptimerad, dvs att din sida blir högt rankad av sökmotorer=pagerank. Det är viktigt att dina kunder kan hitta dig på de sökord du valt för din affär. Du kan göra mycket själv här. Förstå grunderna själv innan du eventuellt tar hjälp. Det kan bli onödigt dyrt annars, det finns många lycksökare i branschen. • Använd dina sökord ofta du du skriver dina texter (artiklar, inlägg, produktinformation etc). Då blir de mer värda för google och du kommer högre upp i pagerank. Dvs det som ger dig ett högre värde hos en sökmotor. • Se över din länkstrategi. Länkar in och ut från din hemsida är också viktiga för en hög pagerank. Dela med dig av dina länkar så får du länkar tillbaka.

C. Wormbs & L. Norén4 Känns det krångligt och du behöver fråga mer kontakta oss gärna! Charlotte Wormbs , Liselotte Norén , De sista bilderna kan ses som ett exempel på hur har tagit sig genom trappan, inte bara en gång utan ofta, ofta. I sommar är det dags igen!

C. Wormbs & L. Norén5 Tid Pengar Ställ dig dessa frågor!  Hur mycket tid har jag/vi för att bygga och underhålla?  Hur mycket pengar kan jag/vi lägga på webbsatsningen?

C. Wormbs & L. Norén6 Planera – Genomföra – Följa upp VAD FÖR VILKA VAR FINNS DESSA HUR Affärens sökord Prioritera Välj forum/byggstenar Kommunikationsplan utifrån valda forum/byggstenar

C. Wormbs & L. Norén7 Bygg ditt eget nätverk på webben!

C. Wormbs & L. Norén8 Vad gör vi på google? • Förändringsledning, plats • Motivation coaching, plats 6 • Kundtjänst projekt förändring, plats 1 • Kulturella skillnader, plats 4 • Projektrevision, plats 4 • Beteendestilar test, plats 1

C. Wormbs & L. Norén9 svenskainredningsbolagetsvibol Andras webbplatser:  hemsidor  bloggar  forum  etc Mina webbplatser:  bloggar  mikrobloggar  kommentarer  etc Andras webbplatser:  hemsidor  bloggar  forum  etc Jag styr Jag kan påverka Ta kontroll över ditt nätverk! Personlig & fysisk närvaro:  personlig försäljning  personliga nätverk  reklam i övrig media  synas i övrig media  synas via andra företag  samarbete, personer/företag

C. Wormbs & L. Norén , Visitkort, lite info om oss och det var dyrt

C. Wormbs & L. Norén , avancerat visitkort, mer om oss lite om kunden,

C. Wormbs & L. Norén , ”riktig webb”, meny, flera sidor, senast publicerat

C. Wormbs & L. Norén , referenskund, nyhetsbrev

C. Wormbs & L. Norén , CSR-det goda företaget, webbfråga, nyhetsbrevet startar

C. Wormbs & L. Norén , personalisering, sökordsoptimering

C. Wormbs & L. Norén , betraktelser av världen, målgruppsanpassad dialog, sökordoptimering

C. Wormbs & L. Norén17 Idag, blogg, RSS, externa länkar – För mycket information, kostar förhållandevis lite att ändra. Det som kostar är tiden för ”affärsutvecklingen”, vad som ska stå, för vem och hur!