C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du dina nyckeltal? • Vet du nuläget, dvs vad läser och gör dina kunder idag? • Har du bestämt dina sökord? • Hur ser dina nästa steg ut? Stämmer dessa med den tid du har eller de pengar som finns tillgängliga? • Vilka byggklossar hjälper din affär på bästa sätt? • Prova dig fram, mät & utvärdera, justera och gör igen!
C. Wormbs & L. Norén2 Kom igång snabbt på webben - om du inte är nöjd med din hemsida • Om du inte är nöjd med din hemsida – leta fram 3 goda webbexempel, exempel som passar dig, din affär och din försäljning. • Vad behöver du och din affär för stöd på webben, ljud, bild, kunskapsarkiv, butik etc? • Hur kommer du att vidareutveckla din affär, dvs vad blir nästa steg utöver hemsidan, blogg, butik,nyhetsbrev eller annat? (Det blir oftast billigare om du från början vet vart du ska eftersom man kan utveckla flera saker samtidigt för webben.) • Fundera på om du ska göra det själv eller om du vill ha hjälp? Vad får det kosta? Ska allt vara klart samtidigt? I vilken ordning vill du sjösätta funktionerna? • Oftast tar det längre tid att bestämma vad som ska stå på webben och hur din affär ska se ut, än den tekniska utvecklingen. (Det lönar sig alltid att tänka igenom ordentligt innan teknisk utveckling.)
C. Wormbs & L. Norén3 Kom igång snabbt på webben - om du är nöjd med din hemsida • Om du är nöjd med din hemsida – bestäm dina nästa steg. Hur förstärker du din relation med dina kunder? Hur säljer du mer? Webbaffären bör alltid utvecklas. Välj byggstenar som passar din affär. Lämpliga steg kan vara nyhetsbrev eller blogg för dialog, webbTV för instruktioner eller rörliga bilder. Provblogga exvis på ambassaden för att se om det är din form för kommunikation. • Använd dina analysverktyg! Mät utifrån dina nyckeltal. Har du inget bra verktyg så koppla på exvis google analytics som är gratis och en utmärkt början. Google har många gratisfunktioner för att följa sin webbaffär. Du måste veta vad dina kunder gör och om du satsar på rätt saker. • Kolla att du är sökmotoroptimerad, dvs att din sida blir högt rankad av sökmotorer=pagerank. Det är viktigt att dina kunder kan hitta dig på de sökord du valt för din affär. Du kan göra mycket själv här. Förstå grunderna själv innan du eventuellt tar hjälp. Det kan bli onödigt dyrt annars, det finns många lycksökare i branschen. • Använd dina sökord ofta du du skriver dina texter (artiklar, inlägg, produktinformation etc). Då blir de mer värda för google och du kommer högre upp i pagerank. Dvs det som ger dig ett högre värde hos en sökmotor. • Se över din länkstrategi. Länkar in och ut från din hemsida är också viktiga för en hög pagerank. Dela med dig av dina länkar så får du länkar tillbaka.
C. Wormbs & L. Norén4 Känns det krångligt och du behöver fråga mer kontakta oss gärna! Charlotte Wormbs , Liselotte Norén , De sista bilderna kan ses som ett exempel på hur har tagit sig genom trappan, inte bara en gång utan ofta, ofta. I sommar är det dags igen!
C. Wormbs & L. Norén5 Tid Pengar Ställ dig dessa frågor! Hur mycket tid har jag/vi för att bygga och underhålla? Hur mycket pengar kan jag/vi lägga på webbsatsningen?
C. Wormbs & L. Norén6 Planera – Genomföra – Följa upp VAD FÖR VILKA VAR FINNS DESSA HUR Affärens sökord Prioritera Välj forum/byggstenar Kommunikationsplan utifrån valda forum/byggstenar
C. Wormbs & L. Norén7 Bygg ditt eget nätverk på webben!
C. Wormbs & L. Norén8 Vad gör vi på google? • Förändringsledning, plats • Motivation coaching, plats 6 • Kundtjänst projekt förändring, plats 1 • Kulturella skillnader, plats 4 • Projektrevision, plats 4 • Beteendestilar test, plats 1
C. Wormbs & L. Norén9 svenskainredningsbolagetsvibol Andras webbplatser: hemsidor bloggar forum etc Mina webbplatser: bloggar mikrobloggar kommentarer etc Andras webbplatser: hemsidor bloggar forum etc Jag styr Jag kan påverka Ta kontroll över ditt nätverk! Personlig & fysisk närvaro: personlig försäljning personliga nätverk reklam i övrig media synas i övrig media synas via andra företag samarbete, personer/företag
C. Wormbs & L. Norén , Visitkort, lite info om oss och det var dyrt
C. Wormbs & L. Norén , avancerat visitkort, mer om oss lite om kunden,
C. Wormbs & L. Norén , ”riktig webb”, meny, flera sidor, senast publicerat
C. Wormbs & L. Norén , referenskund, nyhetsbrev
C. Wormbs & L. Norén , CSR-det goda företaget, webbfråga, nyhetsbrevet startar
C. Wormbs & L. Norén , personalisering, sökordsoptimering
C. Wormbs & L. Norén , betraktelser av världen, målgruppsanpassad dialog, sökordoptimering
C. Wormbs & L. Norén17 Idag, blogg, RSS, externa länkar – För mycket information, kostar förhållandevis lite att ändra. Det som kostar är tiden för ”affärsutvecklingen”, vad som ska stå, för vem och hur!