Utbyggnadsstrategier för höghastighetsbanor i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

BORIS dagen 10/ BORIS Resultat 2008 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
2 Bilder motsvarande Bolles presentation 49 Merförseningar 62 Tågdata
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Västsvenska paketet.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Infrastrukturplanerna
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Hamnstrategiutredningen
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
Presentationens avskrift:

Utbyggnadsstrategier för höghastighetsbanor i Sverige Professor Bo-Lennart Nelldal KTH Järnvägsgrupp 2012-02-21

Privatbilens genombrott Kvalitets krisen Klimatkrisen Nya spår och nya tåg Flyget växer Energikris 2 Privatbilens genombrott Energikris 1

När är höghastighetsbanor intressanta i Sverige? När det finns en stor ändpunktsmarknad med flygkonkurrens och Stora marknader mellan större städer längs banan samt En omfattande godstågstrafik så att det finns behov av att separera person- och godstrafik

Ortsstorlek Stockholm >1 milj invånare Göteborg 0,5 - 1,0 milj inv. Malmö 250 - 500 tusen inv. Uppsala 100 - 250 tusen inv. Gävle 50 - 100 tusen inv. Stora godstrafikflöden + Stora persontrafikflöden = Separering av trafik nödvändig Luleå Uleåborg Skellefteå Umeå Trondheim Östersund Örnsköldsvik Sundsvall Tammerfors Bergen Falun Gävle Åbo Oslo Borlänge S:t Petersburg Uppsala Helsingfors Karlstad Västerås Örebro Stavanger Stockholm Tallinn Moss Eskils - tuna Skövde Norrköping Trollhättan Linköping Borås Göteborg Jönköping Riga Ålborg Varberg Århus Halmstad Helsing - Köpen borg - hamn Lund Malmö Odense Målstandard Blandtrafik 250 km/h Kiev Blandtrafik 200 km/h Hamburg Annan viktig linje Bremen

Höghastighetsnät Götalands- och Europabanan för 300-350 km/h Ortsstorlek Stockholm >1 milj invånare Göteborg 0,5 - 1,0 milj inv. Malmö 250 - 500 tusen inv. Uppsala 100 - 250 tusen inv. Gävle 50 - 100 tusen inv. Luleå Uleåborg Höghastighetsnät Götalands- och Europabanan för 300-350 km/h Skellefteå Umeå Trondheim Östersund Örnsköldsvik Sundsvall Tammerfors Bergen Falun Gävle Åbo Oslo Borlänge S:t Petersburg Uppsala Helsingfors Karlstad Västerås Örebro Stockholm Tallinn Stavanger Moss Eskils - tuna Skövde Norrköping Trollhättan Linköping Borås Göteborg Jönköping Riga Ålborg Varberg Århus Halmstad Helsing - Köpen borg - hamn Lund Malmö Odense Målstandard Persontrafik 350 km/h Kiev Blandtrafik 250 km/h Blandtrafik 200 km/h Hamburg Bremen Annan viktig linje

Ortsstorlek Stockholm >1 milj invånare Göteborg 0,5 - 1,0 milj inv. Malmö 250 - 500 tusen inv. Uppsala 100 - 250 tusen inv. Gävle 50 - 100 tusen inv. 1. Ostlänken Stockholm-Linköping 2. Götalandsbanan Linköping-Göteborg 3.Europabanan Jönköping-Helsingborg-Malmö/Köpenhamn-Hamburg Luleå Uleåborg Skellefteå Umeå Trondheim Östersund Örnsköldsvik Sundsvall Tammerfors Bergen Falun Gävle Åbo Oslo Borlänge S:t Petersburg Uppsala Helsingfors Karlstad Västerås Örebro Tallinn Stavanger Stockholm Moss Eskils - tuna Skövde Norrköping 1:00 Trollhättan Linköping 2:00 Borås Göteborg Jönköping 1:20 Riga Ålborg Varberg Århus Halmstad Helsing - Köpen borg - 2:45 hamn Lund Malmö Odense Höghastighetsbanor Ostlänken Kiev Götalandsbanan Europabanan Hamburg 4:30 Konventionella banor Bremen

Kortaste restid med höghastighetståg till/från Stockholm 0:40 1:00 Stockholm Nyköping 0:44 1:12 2:49 3:55 Uddevalla 0:59 1:37 Norrköping 2:29 3:57 Trollhättan Linköping Borås Jönköping 2:00 2:45 1:58 3:18 1:23 3:11 Göteborg 1:40 2:30 Nässjö 2:37 3:51 1:53 3:45 Varberg Värnamo 2:15 3:15 2:09 3:59 Växjö 3:22 4:30 Halmstad 2:50 4:34 Ljungby Kalmar 3:24 4:48 Karlskrona 2:14 4:43 2:39 3:57 Kristianstad Helsingborg Med höghastighetsbanor Restid h:min med snabbaste tåg till/från Stockholm I dag (2009) Köpenhamn 2:51 5:01 2:27 4:10 Malmö 2:00 3:00 4:40 9:55 5:30 12:12 Hamburg Berlin

Avser båda riktningarna 1 EU-lastbil medellast 15 ton Utrikestransporter 2006 - Mot Danmark och den Västeuropeiska kontinenten 1 lastbil var 15:e sekund 1 godståg var 40:e minut Avser båda riktningarna 1 EU-lastbil medellast 15 ton 1 godståg medellast 600 ton 1 godståg=40 lastbilar

3 000 lastbilar/dag Eller 60 godståg 10 000 lastbilar/dag Eller 200 godståg

EUs white paper 2011 Målsättningar för transporter 30 % av vägtransporterna över 300 km bör fram till 2030 flyttas över till järnväg eller sjötransporter Mer än 50 % fram till 2050 med hjälp av effektiva och miljövänliga godskorridorer. Fram till 2030 tredubbla nätet för höghastighetståg och upprätthålla ett tätt järnvägsnät i alla medlemsstater. Fram till 2050 färdigställa det europeiska nätet för höghastighetståg 2050 bör huvuddelen av persontransporterna på medellånga sträckor ske med tåg

Godståg 2010 Godståg 2030 med ökad andel järnväg

Kapacitetsutnyttjande med blandad trafik snabbtåg och godståg

Kapacitetsutnyttjande med enbart godstrafik

Kapacitetsutnyttjande på södra stambanan med dagens trafik Modellen hittade 2720 tidtabellsvarianter

Kapacitetsutnyttjande på södra stambanan med Europabanan Modellen hittade 4 700 tidtabellsvarianter

Kapacitet för godståg på stambanorna

Stambanealternativet? Södra stambanan 2015 Hallsberg Katrineholm Kimstad Linghem Nyköping/Stockholm Vikingstad Mantorp Jämförelse med 2011: Antal tåg i maxtimmen, ökning i % Katrineholm – Norrköping +25 % Norrköping – Linköping +14 % Linköping – Mjölby +20 % Mjölby – Nässjö +25 % Nässjö – Alvesta +67 % Alvesta – Hässleholm +50 % Norrköping Mjölby Linköping Jönköping Tranås Ökad turtäthet Nässjö Bodafors Nya stationer Sävsjö Stockaryd Lammhult Moheda Punktlighet hösten 2010: 50% Alvesta Vislanda Kalmar/Karlskrona Pågatåg Nordost Diö Älmhult Killeberg Osby Godståg Snabbtåg IC-/regional-/pendeltåg Antal avgångar i maxtimmen (streckad: varannan timme) Hästveda Ballingslöv Hässleholm Kristianstad/Karlskrona Malmö

Höghastighetståg har hög punktlighet - eftersom de går på egna banor Höghastighetståget Shinkansen mellan Tokyo och Osaka 12 tåg per timme och riktning och många förbigångar Medelförsening på endast 42 sekunder 2005 Inklusive tyfoner och snöstormar!

Jämförelse långsiktig investering i höghastighetsbanor eller stambanor Höghastighetsalternativet: 125 Mdr Omfattar 72 mil dubbelspår i ny sträckning Stambanealternativet 55 Mdr Sth 250 km/h, fler spår och förbigångstationer Återstår att bygga fyrspår 125 Mdr Det krävs ytterligare 72 mil dubbelspår Total kostnad fullt utbyggt 180 Mdr Samma kapacitet men längre restider

Samhällsekonomiska kalkyler för Götalandsbanan och Europabanan SOU 2009:74 Samvips-Samkalk KTH 2010 Samvips- Samek WSP 2012 Sampers- Samkalk Summa nytta 108 171 64 Restvärde 11 10 Investeringskostnad -103 -104 Nettonuvärdeskvot +0,2 +0,8 -0,3?

Den samhällsekonomisk kalkylen blir aldrig bättre än prognosen Den prognosmodell Sampers som hittills använts i kapacitetsutredningen har stora brister: Modell för utrikesresor saknas Överföring från flyg och bil för låg Kombinerade resor kan inte prognosticeras Dagens flexibla priser på tåg och flyg kan inte återspeglas Konkurrens mellan operatörer kan inte prognosticeras Förseningar ingår inte

Den företagsekonomiska lönsamheten är god Det s.k. producentöverskottet är stort i alla kalkyler Kan användas för att delfinansiera en utbyggnad av höghastighetsnätet En möjlig finansiering enligt SOU 2009:74: Privata 35%, staten 45%, regionerna och EU 20% Det innebär att staten behöver finansiera ca hälften av investeringen ca 60 Mdr Vilka andra järnvägsprojekt har denna möjlighet?

TÅGPLAN 50 Vägplan 70 Vilken strategi har Trafikverket i dag? En långsiktig plan för vägnätet utifrån behov från 1970 Ligger till grund för dagens motorvägsvägnät Ett föredöme för järnvägssektorn Vilken strategi har Trafikverket i dag? Regioner och trafikhuvudmän har initiativet Godstrafik och fjärrtrafik kommer i kläm Trafikverket har ingen långsiktig egen strategi Tågplan 2050 En plan för järnvägsnätet till 2050 Marknaden för person- och godstransporter utgör grunden En del i en väg mot ett långsiktigt hållbart samhälle

Tågplan 2050

Slutsatser Det finns marknad för höghastighetståg i Sverige Stockholm-Jönköping-Göteborg/Malmö är de största marknaderna för långväga person- och godstrafik Höghastighetståg ger extremt korta restider och skapar nya resmöjligheter Mellan ändpunkter, städer längs och bredvid banorna Höghastighetsbanor frigör kapacitet för industrins behov Avlastar stambanorna för ökad godstrafik och regionaltåg Höghastighetståg är samhälls- och företagsekonomiskt lönsamt och kan byggas ut med en samfinansiering Privata 35%, staten 45%, regionerna och EU 20% Höghastighetståg bidrar till en bättre miljö och är ett långsiktigt hållbart transportsystem Avlastar flyg och väg och är energieffektivt med minimala utsläpp

Tack! bo-lennart.nelldal@abe.kth.se Hemsida: www.infra.kth.se/tol/jvg