Kvalitet – Attendo Skandinavien

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Patientsäkerhetsberättelse
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Bättre liv för våra äldre
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Avtal ur ett MAS-perspektiv
Länsgemensam ledning i samverkan
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Föreskrifter/ allm råd Systematiskt kvalitetsarbete SN ska ha rutiner för att upptäcka och åtgärda missförhållanden i fam hemmet eller HVB inleda.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Normering, tillsyn, kunskap
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Anita Sandberg Kvalitetschef
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Patientsäkerhetsarbete
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Individ- och familjeomsorg
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Lex Sarah Gäller för: Äldreomsorgen Individ- och familjeomsorgen Funktionshinderomsorgen All verksamhet som omfattas av SoL, LSS samt socialförsäkringsbalken.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
Hälso-och sjukvård i särskilda boenden för äldre i Nacka 2014.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Kvalitetsarbete.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Övergripande uppföljningar 2017
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Enheten för uppföljning och utvärdering
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Kvalitet – Attendo Skandinavien 20130924 Anita Sandberg Kvalitetschef

Organisation Attendo Skandinavien Ammy Wehlin VD Margareta Nyström vVD Region Syd Region Sydost Region Mellan Region Kundval Mellan Region Skåne/ Blekinge Region Väst Region Norr Region Kundval Norr Region Göteborg/Halland Region LSS Syd Region Stockholm Gotland Region Stockholm Väst Region LSS Norr Region LSS Mellan Region Stockholm Öst Region Stockholm Norr Region Norge Region Danmark Region Individ och familj Affärsutveckling Egen regi Ekonomi Personal Kvalitet Marknad Kost och inköp

Våra verksamhetsområden Funktions nedsättning Individ- och familjeomsorg Äldreomsorg Öppenvård Jour- och familjehem HVB Beroendevård Krisboenden Transitboenden Vårdboenden på Entreprenad Egen regi Kundval Hemtjänst Gruppbostad vuxna Gruppbostad barn Daglig verksamhet Korttidsvistelse Ledsagning Socialpsykiatri

Hur definierar vi kvalitet? Nöjda individer Systematiskt kvalitetsarbete Evidens - forskningsbaserad kunskap 4

Kvalitetsorganisationen regionalt Medarbetare Regionchef Lokal kvalitets- grupp, Verksamhets- chef VD Kvalitetschef Ledningsgrupp Kvalitets- utvecklare Medarbetare

Lokal Kvalitetsgrupp Alla verksamheter har en kvalitetssamordnare som är sammankallande Följ upp månadens händelserapporter och tidigare åtgärdsplaner Gå igenom och utred varför händelserna har skett Ge förslag på hur händelserna kan förhindras och ta fram förbättringsåtgärder Gör en riskbedömning för händelsen Mötet protokollförs Vilket uppdrag har kvalitetsgruppen: Som chef ska du använda denna grupp som en resurs! Kvalitetssamordnaren som du utsett ska förbereda mötet och läst igenom månadens händelserapporter! Låt kvalitetssamordnaren vara mötesordförande och träna sig i detta uppdrag. Mötet utser sekreterare som inte ska vara kvalitetssamordnaren.

Kvalitetssamordnarens ansvar Ordförande i kvalitetsgruppen Sammankallande till möten Samordnar kvalitetsarbetet Skriver in statistik i databasen och mejlar protokollet till regional kvalitetsutvecklare Deltar vid egenkontrollen Verksamhetschefen är alltid ytterst ansvarig för kvaliteten och kvalitetsarbetet på verksamheten Kvalitetssamordnarens ansvar är att… Statistiken ska mailas senast den 15:e varje månad till din regionale kvalitetssamordnare

Händelsehantering Syfte: Att verksamheten ska vara säker och trygg för brukare/klient. Arbetet ska syfta till att analysera, fastställa och undanröja orsaker till risker och negativa händelser Definition av en händelse: Allt som inte är en förväntad händelse och som avviker från våra riktlinjer och lokala rutiner och som innebär skada eller risk för skada för enskild person. Vad som är att definiera som en händelse kan skilja sig åt verksamheter emellan. Alla händelser ska rapporteras in skriftligt på särskild blankett. Händelserapportera är underlag till förbättringsarbetet.

Kategorier Läkemedelshantering Fall Omvårdnad/behandling Hot och Våld/aggressioner Informationsöverföring Medicintekniska produkter Avvikit från enheten Kost/Mat hantering Förkomna medel/ägodelar Larm Leverantörer Rutiner Synpunkter och klagomål Övrigt Sammanbrott (IOF)

Flöde för Händelsehantering

Särskilda händelser Lex Sarah-allvarliga missförhållande, -risk för allvarliga missförhållande Lex Maria- skada eller risk för skada i hälso- o sjukvård Allvarliga klagomål Allvarliga händelser sexuella, fysiska och psykiska övergrepp suicidförsök svåra våld och hot utbrott då vi använt nödvärnsrätten t. ex fasthållning och nedläggning Alla särskilda händelser ska utredas utifrån modellen för händelseanalys! Ska alltid utredas av extern utredare. Anmälan av VC till regionchef, KVU o ev infochef.

Vad är kvalitet och hur ska den mätas? Många olika metoder, modeller och mått används – dessutom följs verksamheter upp i olika grad Det råder inte brist på lagar, författningar och förordningar – men tillämpningen är inte adekvat Viktigaste frågan – vad är kvalitet? Viktigt idag, viktigare i morgon – allt aktivare konsumenter inom vård och omsorg

KVALITETSTERMOMETERN Databas som underlättar uppföljning samt ger ökad översikt Indelning i resultatnivåer: RÖD – GUL – GRÖN Uppföljning av kvalitet utifrån nio kategorier: 1.Egenkontroller 2.Händelser - avvikelser 3.Externa granskningar 4.Särskilda händelser 5.Brukarundersökningar 6.Innovationer & projekt 7.Värderingar 8.Riskanalyser 9. Metoder el. Genomförandeplan Månads- och kvartalsrapporter 2017-04-03 Värderingarnas ABC 13 13 13

Viktning Brukarundersökning 20 % Extern granskning 17 % Särskilda händelser 14 % Egenkontroll 13 % Händelsehantering 8 % Projekt 7 % Värderingar 7 % Riskanalyser 7 % Metoder el. genomförandeplan 7 %

Flera målgrupper behöver en gemensam måttstock för äldreomsorg Äldre och deras närstående som ska välja äldreboende, hemtjänst mm Kommuner som ska kunna göra adekvata uppföljningar Utförarna som på ett rättvist sätt ska kunna jämföras Politiker som fattar beslut Övriga intressenter som söker information

Attendos förslag till lösning - SeniorLotsen Baserad på mångårig erfarenhet från systematiskt kvalitetsarbete Belyser kvalitet ur tre perspektiv Den enskildes bedömning De nationella regelverken Kommunens krav

SeniorLotsen i praktiken Den enskildes bedömning = brukarnöjdhet De nationella regelverken Verksamhetsnivå – kvalitetsledningssystem för SoL, HSL Individnivå – genomförandeplaner, riskbedömningar Kommunernas krav – kontinuitet, meningsfull vardag BIB ansvarar för uppföljning

SeniorLotsen – översiktlig ”trafikljusmodell” där enheter betygssätts och kan jämföras

Var är vi nu Ny hemsida Resultat från Kvalitetstermometern redovisas månadsvis för varje verksamhet Samarbete mellan branschorganisationerna och SKL

Kvalitetschef Attendo Tack för mig Kontaktuppgifter Anita Sandberg Kvalitetschef Attendo anita.sandberg@attendo.se 08-586 252 05