ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Advertisements

Barnanpassad utredning
Individuellt lärande tillsammans
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Källbystugans kvalitetsarbete
Supported Employment & Customized Employment
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Praktisk arbetslivsorientering
Modellen
Hur tänka och göra som processtödjare
Att tänka på inför lönesamtalet
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Meritportfölj målet - CV och presentation
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Valideringsprocessen
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Att styra med kompetens
Ett arbetsområde om poesi
Att skriva CV och personligt brev
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Läkare med utländsk examen en resurs eller ett problem?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Samverkansinsats Trampolinen
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
NPF-Huset.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Effektivisera med ökad kvalitet
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Valideringsprocessen
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Att tala lön med sin chef
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Regionförbundet Östsam
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Diskussionstillfälle 4
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Idrottspsykologi.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Meritportföljen i fokus
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Skåne och Blekinge om arbetstider 20 januari 2010 David Ahlin Arne Modig.
År 2: Genomförande – test av metod och modell.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Validering En process för att kartlägga kompetens.
10 medverkande kommuner deltagare
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Ta del av riktlinjerna här
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Varför blev jag arbetshandledare? Dina tidigare erfarenheter…

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kartläggningsprofilen Sammanställning av det deltagarnas själva skrivit i ”Min Profil” och från de Individuella samtalen Genomgång av innehållet i förväg förbereda deltagaren förklara och förtydliga

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kartläggningsprofilen Kurs- och arbetshandledarens reflektioner under processen Rekommendation för framtiden efter validering

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Valideringsplatserna •Utifrån deltagarnas önskemål och intressen

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Information till arbetsgivarna Stöd vid möten, kort om Aspergers syndrom (Autismforums hemsida) Kompetensbedömning Hjälpguide Generella kompetenser

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Yrkesbedömaren på arbetsplatsen •Arbetsmaterial för kompetensbedömning –Vad personen kan –Vad personen inte kan –Vad personen kan med stöd

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Arbetsplatsen Information om specifika behov hos individen i förväg Besök tillsammans med deltagaren Intervju Berättar själv vad arbetsgivaren bör känna till Endast som stöd

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Överlämningssamtalet •Remitterande part •Deltagaren •Arbetshandledaren Kartläggningsprofilen och Kompetensbeviset

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Utmaningar •Hitta arbetsplatser •Matcha intresse/önskemål till arbetsplats som kan ta emot •Att föreslå arbetsplats som personen inte är intresserad av •Motivera varför det är viktigt att berätta vad de behöver för att fungera optimalt

ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Utmaningar •Få arbetsgivare att förstå att personen är en tillgång •Informera arbetsgivare tillräckligt så att de förstår att tydlighet och bemötande är viktigt •Att personer som tänker på ett annat sätt är en fantastisk resurs om de får möjligheten och rätt förutsättningar