GR - Vision för Universeums skolverksamhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Barnets rättigheter från teori till praktik
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
En reviderad läroplan för förskolan
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
SET Social Emotionell Träning
Redovisning av uppdrag ang
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Hej och välkomna!.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
MAKTLEKAR.
Förordningstext Speciallärarexamen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

GR - Vision för Universeums skolverksamhet Universeum ska upplevas som en verklig tillgång och en viktig inspirationskälla för förnyelse av de tekniska, matematiska och naturvetenskapliga ämnesområdena inom regionens skolor. Detta innebär att Universeum genom sitt samverkande arbetssätt fungerar som ett nav för den pedagogiska utvecklingen inom ämnesområdena och därmed utgör en väl använd resurs för kompetensutveckling. ♦

♦ På Universeum ska det finnas spetskompetenser och lärmiljöer som det inte är möjligt att åstadkomma i den enskilda kommunens skolor. Genom Universeums skolverksamhet får elever och lärare fördjupade kunskaper inom teknikens, matematikens och naturvetenskapens områden, men också för-ståelse för de samband som finns mellan utveckling inom dessa områden och vår gemensamma framtid.

♦ Vi föreslår att det dessutom bildas ett dialogforum (”UniSko”), där Universeum kontinuerligt möter pedagoger från regionens skolor för gemensamma överläggningar om skolverksamheten innehåll och utformningen av Universeums lärmiljöer. ♦ Vi tror att deltagare i ett sådant forum redan finns bland ambassadörerna, men vi vill som arbets-givare utse dem. Dialogforum bör naturligtvis även ha deltagare från de fristående skolorna.

♦ Universeums verksamhet behöver i högre grad an-passas till skolornas kursplaner och lokala arbets-planer. En tematisering av innehållet i utställ-ningar/arbetsstationer skulle underlätta en sådan koppling. På sikt skulle det kunna finnas upp till 30 sådana teman som skulle underlätta samordningen av besöken med skolans aktuella undervisningsområde. ♦ Besöken på Universeum ska ses som ett integrerat, naturligt inslag i skolornas vardags-verksamhet.

Pilotprojekt ♦ Vi vill att Universeum tillsammans med några ut-valda skolor utvecklar pilotprojekt för att till-sammans skapa ett skolanpassat innehåll. ♦ Relationer etableras med pilotskolor i varje GR-kommun på alla nivåer (förskola, grundskola och gymnasium/vuxenutbildning). ♦ Pilotskolornas verksamhet kan med fördel knytas till andra utvecklings- och forskningsprojekt. Ett exempel kan vara en koppling till den nya forskar-utbildningen CUL.

♦ Volymmässigt skulle ett besök vart tredje år bland Västra Götalands Regionens elever innebära 50-60.000 elevbesök/år.

Universeums VD och den peda- gogiska chefen GR:s utbildnings- chefer Möte 1 g/år Strategiskt Råd Pedagogisk chef Strategisk grupp Möten 3-4 ggr/år Skolansvariga på Universeum Unisko Pedagoger från regionens skolor Regelbundna möten i dialogform

Skoltelefon ♦ För pilotskolorna behöver det finnas en lättill-gänglig kontakt. En person som man kan bolla pedagogiska tankar med och få svar från vad som brukar fungera bra och mindre bra med respektive tema. Pilotskolornas pedagoger och skolledare ska ha frikort till Universeum för att de ska kunna förbereda såväl temat i sig som de direkta besöken på Universeum på bästa sätt. Vidare bör de elever som varit på besök få någon månads inträde på sin biljett för återbesök

Hemsida ♦ Universeum behöver också utveckla sin hemsida så att skolorna där kan hämta hem den information de behöver inför besöket framförallt sådan infor-mation de behöver för att förbereda besöket ur pedagogisk aspekt. Varje tema ska vara presen-terat och övningar, laborationer och problem-ställningar möjliga att ladda ner som en förbe-redelse inför ett besök.

♦ Handledning och strukturer på Universeum bör göras tydligare så att undersökningar och studie-besök utan ledstjärnor och guide underlättas. Det skulle kunna finnas färdiga uppdrag/problem som elever och lärare kan arbeta med under tiden som de tar sig igenom miljöerna, t.ex. matematik-uppgifter och fysikuppgifter i anknytning till vattnets väg.

♦ En avdelning med referenslitteratur, databaser, Internetresurser, tekniska media, distanskom-munikation etc. skulle kunna finnas tillgängligt för att pedagoger och forskare ska kunna göra fördjupningar och förberedelser på plats.

♦ Den ordinarie läraren undervisar på hemmaplan och skapar en elevförväntan på att Universeum besöket handlar om att ta reda på något/undersöka något snarare än en allmän ”kul att göra annat - förväntan”. Under besöket arbetar eleverna praktiskt som naturvetare för att sedan när de är tillbaka i klass-rummet redovisa iakttagelser och formulera slutsatser. Arbetssättet i sig blir en förebild för ett naturvetenskapligt förhållningssätt innehållande hypotes, iakttagelser och slutsatser. Universeum blir en helt naturlig del av den ordinarie undervisningen men med de unika möjligheter som finns i den fantastiska anläggningen.

♦ Ett mål för Universeum måste även vara att de besökande lärarna ska kunna klara sig så mycket som möjligt på egen hand i Universeums lokaler. För att detta ska vara möjligt måste kompetens-utvecklingen riktas mot att lärarna själva utvecklar sin förmåga att undervisa inom de tematiska områden som kommer att finnas. Deras kompetens skall stå till Universeums förfogande, också för att hålla nere personalkostnader.

♦ Mellan 1992 och 2003 försämrades kunskaperna i natur-vetenskap i årskurs 9 med 7-10 %. Det visar en utvär-dering som forskare i Göteborg gjort under ledning av Björn Andersson, professor i ämnesdidaktik. –Vi har kollat kunskaperna i biologi, fysik och kemi. Vi konstaterar att skolan långtifrån uppfyller de mål som finns i gällande kursplaner, säger han. Andra undersökningar tyder på att Sverige också halkat efter internationellt, när det gäller kunskapsnivån inom naturvetenskap i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Det är bakgrunden till regeringens uppdrag om att ta fram en nationell hand-lingsplan för att bryta den negativa trenden. Basen för arbetet är en utredning som gjorts av Björn Andersson och hans grupp.