Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt och internationellt
Historik •Bildades 1992 •Från 9 till 26 organisationer •Ökat erkännande •Namnbyte •Råd & Rön •Konsumentrådgivning •Utbildning för företag •Individuella medlemmar
Uppdrag •Slå vakt om konsumenternas intressen •Ge ökad möjlighet använda konsumentmakten •Företräda konsumenterna i EU/Internationellt •Främja tillgänglighet för alla •Främja hållbar utveckling •Handlingsplan till 2012
Våra roller •Konsumentens röst •Väckarklocka •Vakthund •Blåslampa •Motkraft mot kommersiella intressen
Medlemsorganisationer •Handikapporganisationer •Studieförbund •Pensionärsorganisationer •LO •Kvinnoorganisationer •Invandrarorganisationer •Ungdomsorganisationer •“Gröna” organisationer •“Sakfrågeorganisationer” •Lokala konsumentgrupper •Vi Konsumenter
Nationell representation •Konsumentverkets Insynsråd •Allmänna Reklamationsnämndens Insynsråd •Livsmedelsverkets konsumentstrategigrupp •Konsument Europa •SSR Konsumentråd (standardisering) •Integrationsdepartementet konsumentfrågor •Swedac (teknisk ackreditering och kontroll) •Miljömärkningsnämnden
Internationell representation •BEUC – europeisk konsumentorganisation •EESK – EU:s Ekonomiska och Sociala kommitté •ECCG – Kommissionens rådgivande organ i konsumentfrågor •ANEC – europeisk konsumentorganisation för standardisering •Consumers International – internationell konsumentorganisation •TACD – Transatlantiska Konsumentdialogen
Exempel – Mat •Ståndpunkter •Matkvalitet, GMO, Kloning och Nanoteknik •Medier, Pressinfo, debattartiklar •Internationellt •Anmälningar •Remisser •Kampanjer (Svinkoll, Bisfenol) •Arbetsgrupper •SLV, BEUC, Matvalet och Sveriges Konsumenters egen
Exempel – Ämnen inom mat •GDA-märkning •Ursprungsmärkning •Jordbrukspolitik •Näringspåståenden •Förpackningsstorlek •GMO i maten •Söt mat till barn •Lunchrestauranger •Djurskydd •Tillsatser •Pris och kvalitet
Så påverkar vi •Representation •Nätverk – i Sverige, EU och internationellt •Offentliga debatter •Seminarier och hearings •Remissvar, utredningar •Projekt •Kampanjer •Prisutdelningar
Aktuellt - Projekt •Gröna trådar •Den goda maten •Sms-lån •Internetreklam till barn •Dolceta •Etiska köp av leksaker •Standardisering •“Ingen blåser mig”
Externa insatser •Val till Europaparlamentet •Svenskt ordförandeskap •Klimatkonferens i Köpenhamn •Almedalen •Politiska riksmöten •Seminarier •Riksdagsvalet •Konsumentpris
Krav i valet Hållbar konsumtion och produktion av livsmedel 2.Fungerande livsmedelskontroll 3.Finansiella tjänster – spar och lån 4.Konsumentens rätt på avreglerade marknader 5.Konsumentvägledning med kvalitet åt alla 6.Kortare köer till budget- och skuldrådgivning
Framtiden - som vi ser den •Allt mer komplicerat bli konsument •Handel över gränserna ökar •Reklamen allt mer dold •Hållbarhet – avgörande •Etiska frågor – allt mer intressanta •Media – ökat intresse för konsumentfrågor •Internet – en möjlighet •Organisationerna viktiga i EU
Jubileum •Internationella konsumenträttigheter •Varje rättighet en aktivitet •Samarbete med medlemsorg. •15 mars startskott •Facebook och webb
Konsumenträttigheter •Basbehov •Information •Säkerhet •Välja •Bli hörd •Upprättelse •Konsumentutbildning •Hälsosam miljö