Arbetsförmedlingen – leder till arbete Lena Liljebäck Stabschef Arbetsförmedlingen SKL 080313
Fråga 1: Hur många lediga platser anmäldes till Arbetsförmedlingen 2007? a. 100 000 b. 300 000 c. 800 000
Arbetsförmedlingen 2007 828 800 lediga platser anmäldes 987 700 inskrivna hela eller delar av 2007 653 400 arbetssökande fick arbete Kundtjänst hade 1 200 000 telefonsamtal www.arbetsformedlingen.se hade besök av ca 1,5 miljoner unika användare per kvartal
Fråga 2: Hur mycket ökar sysselsättningen i år jämfört med 2007. a Fråga 2: Hur mycket ökar sysselsättningen i år jämfört med 2007? a. dubbelt så mycket b. ungefär lika c. hälften
Arbetskraftsläget per yrkesområde Bygg- och anläggning Stor brist flertalet yrken Data och teknik Stor brist flertalet yrken Industri/tillverkning Stor brist kvalificerade yrken, i övrigt balans eller god tillgång Sjukvård och omsorg Stor brist några yrken, i övrigt viss brist eller balans Lärare Stor brist några yrken, i övrigt balans eller god tillgång Transport Brist vissa yrken, i övrigt balans Jord och skogsbruk Brist vissa yrken, i övrigt balans Försäljning God tillgång på sökande Service och restaurang God tillgång på sökande Administrativa yrken God tillgång på sökande
Fråga 3: Vad är Arbetsförmedlingens uppdrag. a Fråga 3: Vad är Arbetsförmedlingens uppdrag? a. ge jobb till de arbetslösa b. frisera statistiken åt regeringen c. förbättra arbetsmarknadens funktionssätt
Uppdraget från riksdag och regering Förbättra arbetsmarknadens funktionssätt genom att: effektivt sammanföra dem som söker arbete med dem som söker arbetskraft prioritera dem som befinner sig långt från arbetsmarknaden bidra till att stadigvarande öka sysselsättningen på lång sikt säkerställa att arbetslöshetsförsäkringen fungerar som omställningsförsäkring
Målbild 2010 – ledstjärnan i arbetet Arbetsgivarna vänder sig självklart till Arbetsförmedlingen när de ska rekrytera Arbetssökande vänder sig med förtroende till Arbetsförmedlingen Arbetsgivare och arbetssökande tycker att det är enkelt att använda förmedlingens tre servicevägar Matchningen mellan lediga platser och arbetssökande står alltid i fokus. Arbetsförmedlingens uppdrag och betydelse för en effektivt fungerande arbetsmarknad och för samhällets välfärd är väl känd. Verksamheten är bevisat kostnadseffektiv och har en flexibel och resurssnål administration. Arbetsförmedlingen är en attraktiv arbetsplats med stolta medarbetare.
Utveckling mot Målbild 2010 - exempel Översyn av vårt servicekoncept Översyn av kontorsstrukturen / Samverkan med Skatteverket och Försäkringskassan Bättre service till arbetsgivarna Service Direkt Avstamp Fokus på bemötandefrågor
Arbetsförmedlingen 2008
Fråga 4: Vad tror ni att Arbetsförmedlingen tycker om kompletterande aktörer? a. hot b. möjlighet c. onödigt
Kompletterande aktörer Pilotprojekt: Tre målgrupper på fem orter Betalning efter resultat Jobb- och utvecklingsgarantin (start april) Flera hundra miljoner kronor och flera tusen sökande Köp av tjänster inom matchning Flera betalningsmodeller Jobbgarantin för ungdomar (start maj) Mindre omfattning än inom jobb- och utvecklingsgarantin
Garantierna Jobb- och utvecklingsgarantin Jobbgarantin för ungdomar I nuläget 35 000 deltagare Fas 1; Kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coachning och förberedande insatser. Fas 2; Arbetspraktik, arbetsträning och förstärkt arbetsträning. Fas 3; Varaktig samhällsnyttig sysselsättning Jobbgarantin för ungdomar I nuläget 6000 deltagare – färre än väntat Kartläggning/Studie och yrkesvägledning/ jobbsökaraktiviteter med coachning Arbetspraktik och Utbildning
Samverkan Af och kommunerna Ömsesidigt beroende och samarbete För att vi ska klara av våra respektive verksamheter så är det viktigt att den andra parten klarar av sin Kommunen kan vara anordnare av ett arbetsmarknadspolitiskt program endast om a) ett upphandlingsförfarande visat att inte någon annan aktör kan utföra tjänsten, och… b) aktiviteten är kopplad till någon av garantierna Samverkan med kommunen hindras dock inte av förordningen
Fråga 5: Vad är gemensamt för de som har svårast att få jobb. a Fråga 5: Vad är gemensamt för de som har svårast att få jobb? a. de är födda utomlands b. de är unga c. de har en svag utbildningsbakgrund
Ett ökande utbildningsproblem Vi har brister på arbetskraft inom flera områden De strukturella bristerna kommer att öka – oavsett konjunktur Samtidigt har vi många arbetslösa med otillräcklig utbildning Mycket talar för att denna grupp ökar 2008-2011 Korttidsutbildade får lämna när konjunkturen går ned Många invandrare har en svag utbildningsbakgrund Var fjärde lämnar gymnasiet utan slutbetyg
Vad bör göras? Arbetsförmedlingen För oss är matchningen central Vi använder våra 90 000 programplatser optimalt Våra arbetsmarknadsutbildningar är riktade mot bristerna Vi informerar ungdomar inför val av utbildning Vi tar initiativ till samverkan med andra intressenter Kommunerna ansvariga för att alla har en grundläggande utbildning
Arbetsförmedlingen – leder till arbete Lena Liljebäck Stabschef Arbetsförmedlingen SKL 080313