E-handel – bara för dig som vill köpa ett E

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
IPad grundkurs.
Varför är det viktigt att mäta?
Stadsnätsanslutning villaområde ”Gleber” i Påarp
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Skapa en lönsam kundrelation
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Föreläsare: Per Sahlin
Om du har mat i kylen, Kläder att ta på dig, tak över huvudet och en säng att sova i ... Då är du rikare än 75% av världens folk.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
10 m1nu73r 0m WL4N! 10 minuter om WLAN! Abaintruder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Flexicon – Din systempartner
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Datorer och E-handel Ang Li Sambou Jadama. Datorer och E-handel Introduktion  E-handel  Handla på nätet  Näthandelprocess  Handla på auktion  Checklistan.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Affärsintegration och Asset Management
Block 4: Att driva företag
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Arbetslös.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Affärsidé - företagets vägvisare
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Av Oliver och Emil. En kort historia om Internet Datorn uppfanns i slutet av 1950-talet. Det var då man försökte koppla ihop flera datorer för att skicka.
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Finns databaserna? Viktor Sarge Regionbibliotek Halland Utvecklingsledare – Digitala biblioteksmiljöer.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
XHTML & CSS Introduktion Erik Nahkala
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Utvecklarna Karin Älfvåg Marknadschef Developer & Platform Evangelism Microsoft AB Your potential. Our passion.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Köprätt.
Djurquiz Start. Vad är det här för djur? giraffelefantmonster.
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Internet Historia: 1964 Kommunikationsystem för försvaret (USA)
Presentationens avskrift:

E-handel – bara för dig som vill köpa ett E Camilla Carlell, XLENT Strategy 060926

Vi är fortfarande bara i början Från något som ingen vet vad det är – till ett av företagets viktigaste kanaler 1988 1996 2000 2006 Sveriges officiella anslutning till Internet gjordes1988 då Sunet kopplades upp mot ARPANET. 1990 upphör ARPANET att existera. 1991 presenterar Tim Berners-Lee en innovation han kallar world wide web Sveriges första Internetbank öppnar Det säljs fler datorer än TV apparater i Sverige “Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden vill ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet” (Ines Usman f.d. kommunikationsminister 1996, källa www.wcg.se) Dotcom döden inträffar All utveckling avstannar Sverige tillhör ett av de mest utvecklade länderna inom IT och Internet i världen. Över 80% av befolkningen har dator i hemmet och över 75% har Internet access hemma. Ca 40% har bredband. E-handel tillväxt: 25%/år de senaste åren vilket motsvarar en omsättning på 12 miljarder under 2006.

Skicka och ta emot e-post och söka information De vanligaste användningsområdena för Internet är att skicka och ta emot e-post och söka information om varor och tjänster. Mer än 60%, både kvinnor och män i åldern 16-74 använder Internet för e-post. Att handla är inte lika vanligt Ca 25% av alla kvinnor och ca 28% av alla män hade under första kvartalet 2006 handlat (köpt eller beställt varor eller tjänster via Internet för privat bruk) ”Extremt många av varje sak” ”Spännande mångfald” Brett sortiment

Kundens beslutsprocess Problem Information Utvärdera Köp Efterköp Problemigenkänning – under denna fas upptäcker kunden en avgörande skillnad mellan sitt nuvarande och sitt önskade tillstånd. Skillnaden är tillräckligt avgörande för att skapa ett incitament att gå vidare.

Kundens beslutsprocess Problem Information Utvärdera Köp Efterköp Informationsökning – under denna fas försöker kunden ta reda på hur problemet kan lösas och vem som kan lösa det.

Kundens beslutsprocess Problem Information Utvärdera Köp Efterköp Utvärdera – i denna del av processen utvärderas de alternativ som kommit fram under informationsfasen. Det finns ett antal utvärderingsvariabler: färg, form, kvalitet, uppskattad lösningsgrad, pris etc.

Kundens beslutsprocess Problem Information Utvärdera Köp Efterköp Köp – under denna del av processen köper kunden.

Kundens beslutsprocess Problem Information Utvärdera Köp Efterköp Efterköp – i denna fas kommer kunden att bestämma sig för om hon är nöjd eller missnöjd. Denna fas är direkt avgörande för hur processen kommer att se ut nästa gång.

Kundens beslutsprocess Problem Information Utvärdera Köp Efterköp Sammanfattningsvis – en förståelse för vilken fas kunden befinner sig i ger vägledning kring vilken slags kommunikation som behövs och är möjlig

Rekrytera nya kunder och behålla befintliga Många företag tar sig aldrig an strategi… Strategisk nivå Vision Målsättning Strategi Mätetal och mätpunkter …utan går direkt på taktik. Taktisk nivå Kampanjer Erbjudanden Uppföljning Statistik

Varje kundgrupp ska ges rätt erbjudande, vid rätt tid, i rätt kanal, till rätt kostnad... ... till rätt kund... ... vid rätt tidpunkt... B ... via rätt kanal... C ... till rätt kostnad

Kunddialog / Information ...vilket kan beskrivas som en strategi Kundgrupp Rätt erbjudande... Service A ... till rätt kund... Distribution ... vid rätt tidpunkt... B Kunddialog / Information ... via rätt kanal... Produktmix C ... till rätt kostnad Pris

Bästa erbjudandet, till bästa kunden i den mest kostnadseffektiva kanalen Öka relationsvärdet Maximera värde... Segment Kundinteraktion Lojalitet Korsförsäljning Nyförsäljning ...med mycket lönsamma/högpotential kunder ...i varje kundinteraktion.. Butik 1 Call center Medium lönsamma Webb 2 DM 3 TM 1 Andra 2 3

...kräver en koordinerad kanalmatchning av finansiell potential och distributionskostnad Öka relationsvärde Maximera värde... Segment ...med mycket lönsamma/hög potential kunder Kundinteraktion Lojalitet Korsförsäljning Nyförsäljning ...i varje kundinteraktion... Butik 1 Call center Medium lönsamma Webb 2 DM 3 TM 1 Andra 2 3

To do! Börja med att fatta strategiska beslut Vilka kunder? Vilket erbjudande? Vilken kanal? Undersök dina kunders köpbeslutprocess Utarbeta marknadsstrategi som möter kundernas köpbeslutprocess Utarbeta marknadstaktik som implementerar 3 Mät, utvärdera och följ upp 1,2 3 och 4.

Tack! Frågor? camilla.carlell@xlent.se 0736-889604 Step 1 - Group customers into need-based segments Tack! Frågor? camilla.carlell@xlent.se 0736-889604