Konsumentmarknaden och konsumentbeteende

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Att jämföra två klassiker
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Konsten att göra bra inköp
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Perspektiv på arkitektur
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Kapitel 2 Köpbeteende i industrin: beslutsfattande vid inköp
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Internationell Ekonomi
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Inköpsrutiner.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 6: Marknadsstrategier
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
Marknadsförarens yrkesroll
Samhällsekonomi It´s all about the money!
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Marknadsföringens informationssystem
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Samhällets ojämlikhet
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Kommunikation.
Kapitel 4 Efterfrågan Olika typer av behov människan har. Kunskapskrav: olika målgrupper och deras behov samt föreslå passande aktiviteter och tjänster.
Samhällsresurser och fördelning
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
FL 1 Vad är marknaden?. Marknaden som fenomen Säljare och köpare möts Auktionsförfarandet Marknadsekonomi kontra planhushållning Gåvoekonomin?
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
Rollen som konsument. Olika former av ekonomier Marknadsekonomier Planekonomier Traditionella ekonomier Blandekonomier.
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Marknad, målgrupp och mål
Konsten att göra bra inköp
1. Dagens föreläsning Att förstå: Omvärldsanalys SWOT Köpbeteende
Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Konsumenterna och miljön 2018
Rostows Take-off teori.
Presentationens avskrift:

Konsumentmarknaden och konsumentbeteende FAKTORER SOM PÅVERKAR KONSUMENTBETEENDE KULTURELLA FAKTORER kultur delkultur social klass SOCIALA FAKTORER referensgrupper primära sekundära aspirerande

Konsumentmarknaden och konsumentbeteende PERSONLIGA FAKTORER ålder och livscykel ekonomisk status inkomst sparande lånemöjligheter attityd till sparande visavi konsumtion PSYKOLOGISKA FAKTORER motivation Maslows behovshierarki Freud perception - varseblivning tre mekanismer som förklarar varför vi uppfattar stimuli olika selektiv exponering selektiv förvrängning selektivt bibehållande i minne

Köpbeteende (the buying decision process) Köproller Många inköp sker av en “beslutsgrupp”, t.ex. bil, hus, semester, tvättmaskin Följande roller kan identifieras: Initiativtagare Påverkare Beslutsfattare Inköpare Användare En person (t.ex. i en familj) kan ha flera roller eller en viss roll, t.ex. påverkarrollen innehas av flera personer

Typer av köpbeteende Fyra typer kan identifieras på följande sätt

Stadier i inköpsprocessen Det finns många olika modeller över stadier i inköpsprocessen. De avser i regel sk. komplext beslutsfattande. Problem upplevs Info söks Utvärdering av alternativ Inköpsbeslut Efterköpsbeteende, t.ex. Ångrande

Organisationer som marknad och deras köpbeteende Organisationer som huvudmarknad består av tre huvudkategorier industriella marknaden återförsäljarmarknaden offentliga sektorn som marknad

Industriella marknaden Skillnader gentemot konsumentmarknader är ofta men inte alltid förekommande: Färre köp Större köp Geografiskt mera koncentrerade köpare Härledd efterfrågan: industriföretagets efterfrågan härleds av deras egen förväntade försäljning Oelastisk efterfrågan: många aspekter är viktigare än priset vid val av leverantör

Industriella marknaden Fluktuerande efterfrågan: industriföretagets investeringsvaror fluktuerar avsevärt starkare än efterfrågan på dess egna produkter Professionella inköpare: OBS! inköparna har likväl svagheter såsom personliga intressen, känslor, mm. Direkta inköp från producenten Ömsesidiga köp: A köper från B som köper från A Leasing

Karaktären på industriella köpbeslut Olika slag av köpsituationer återköp modifierat återköp helt nya köp Vikitiga delbeslut i köpprocessen, mest giltiga för helt nya köp: produktspecifikationer, pristak, leveransvillkor, service, betalningsvillkor mm.

Vilka deltar i industriella köpbeslut? Mer uttalat än vid konsumentinköp (komplexa beslut). Ofta deltar flera olika personer i skepnad av olika roller: användare påverkare inköpare beslutsfattare portvakt: personer som påverkar infoflödet till andra personer

Vad påverkar industriella köpare? Faktorer som påverkar industriella köpare: OMGIVNINGSFAKTORN (efterfrågenivå, ekonomi, teknisk förändring etc.) ORGANISATORISKA FAKTORER (mål, policies, rutiner etc.) INTERPERSONELLA FAKTORER (auktoritet, status) INDIVIDUELLA FAKTORER (utbildning, position i företaget, personlighet, riskvilja)